پروژه ای که 30ساله شد
با گذشت 30 سال از شروع عملیات ساخت بیمارستان قائم شهرستان تویسرکان با 44 درصد پیشرفت فیزیکی همچنان نیمه کاره رها شده است.
کد خبر: ۷۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶ 10 March 2015

با گذشت 30 سال از شروع عملیات ساخت بیمارستان قائم شهرستان تویسرکان با 44 درصد پیشرفت فیزیکی همچنان نیمه کاره رها شده است.

 به گزارش تابناک همدان بیمارستان قائم تویسرکان با مساحت 90 هزار و 113 متر مربع در چهار بلوک به مساحت 16 هزار و 834 متر مربع در حال احداث است.

این درحالی که بیمارستان ولیعصر(عج) تویسرکان تنها بیمارستان شهرستان 107 هزار نفری( به گفته برخی 103 هزار نفری) تویسرکان است که عمری 50 ساله دارد و به گفته مردم تویسرکان مستهلک ترین و فرسوده ترین بیمارستان استان و شاید ایران است.

 هزینه های تعمیر و نگهداری برای بیمارستان فرسوده و به نوعی از رده خارج ولیعصر چندان  به صرفه نیست و نمی تواند پاسخ گوی نیاز مردم شهرستان تویسرکان و روستاهای همجوار شهرهای اسدآباد وگنگاور باشد(روستاهای این دوشهر چون به تویسرکان نزدیکتر هستند به بیمارستان ولیعصر تویسرکان مراجعه می کنند.)

در سال 1391 مدیر کل بهداشت ودرمان استان همدان وعده داده بود که سال 1394 بیمارستان قایم تویسرکان به بهره برداری می رسد اما هم اکنون کارگاه ساختمانی آن تعطیل است و رها شده است.

بیمارستان قایم تویسرکان در دهه 60 کلنگ زنی شد وتا حدودی ساخته (پی ریزی و نیز سقف طبقه اول هم زده و دیوار کشی نیز تکمیل شد) و سپس بیش از بیست سال یعنی تا سال 1387 رها شد.

 درسال 1387 به علت اینکه زمانی طولانی ازاسکلت بتونی گذشته بود توسط پیمانکار تخریب و دوباره مرحله عملیاتی آن اجرا آغاز و تا کنون یعنی دی ماه سال 1393 کمی بیشتر از اسکلت قبلی که تخریب شد و باز ساخته شد پیش رفت دارد.

اما آنچه که به نظر می رسد در عمل دوباره به دلایلی از جمله کمبود بودجه این پروژه رها شده است و اگر هم چندین مرتبه در مدت زمانی کوتاه عملیات اجرایی آن در دست اقدام است به فاصله زمانی کم و تعداد کارگران محدود، کارهای جزئی انجام می شود یعنی در عمل پروژه به نوعی متوقف شده است و پیشرفت محسوسی در آن دیده نمی شود.

با این وجود در یک سال اخیر تحرکات ویژه ای از سوی نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی برای به سرانجام رسیدن این پروژه صورت گرفته است.

محمدمهدی مفتح که پس از انتخابات میان دوره مجلس خرداد ماه سال گذشته به عنوان نماینده تویسرکان از سوی مردم انتخاب شد با توجه به گله مندی های تویسرکانی ها از وضعیت نابسامان حوزه بهداشت و درمان این شهرستان فعالیت هایی از جمله دعوت از مسئولان ارشد استانی و کشوری برای گرفتن اعتبارات لازم در راستای تسریع در روند اجرایی پروژه مذکور انجام دادند، که به عنوان نمونه می توان به حضور محمدجعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و بازدید وی از پروژه بیمارستان قائم شهرستان تویسرکان اشاره کرد.

در این بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار رودآور اظهار کرده بود: سیاست این است که در سال جاری با توجه به کمبود اعتبارات و منابع مالی تخصیص ۴۰ درصد اعتبار برای پروژه های زیر ۸۰ درصد است اما پروژه های مربوط به حوزه بهداشت و درمان دارای اولویت و ارجعیت خاصی است و به همین دلیل ۲۰ درصد دیگر به این پروژه ها از محل اعتبارات ملی اختصاص می یابد.

وی خبر داد: در صورت تأمین اعتبار بیمارستان قائم تویسرکان سال ۹۵ به بهره برداری می رسد

علیزاده با بیان اینکه در ماه های پایانی سال گذشته دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بیمارستان ۹۶ تختخوابی تویسرکان تخصیص یافت و امسال نیز دو میلیارد تومان اختصاص می یابد، از مسئولان تویسرکانی خواست در راستای جذب این اعتبارات برای تسرع در روند تکمیل بیمارستان مذکور تلاش لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد تأمین بودجه این پروژه از محل اعتبارات ملی و ۴۰ درصد آن از محل اعتبارات استانی است، عنوان کرد: ضرورت دارد مسئولان تویسرکانی درباره تخصیص سهم ۴۰ درصدی از محل اعتبارات استانی نگاهی ویژه ای داشته باشند.

امید آنکه با پیگیری نماینده تویسرکان مشکلات این شهرستان به ویژه در حوزه بهداشت و درمان مرتفع شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس:

بیمارستان قائم تویسرکان به ۱۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون مبلغ ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای احداث بیمارستان قائم تویسرکان هزینه شده که برای تکمیل آن به ۱۹ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

 

محمدمهدی مفتح در بازدیدی از روند احداث بیمارستان 96 تختخوابی قائم تویسرکان اظهار کرد: بیمارستان قائم تویسرکان با مساحت 90 هزار و 113 متر مربع در چهار بلوک به مساحت 16 هزار و 834 متر مربع در حال احداث است.

وی تصریح کرد: تاکنون 6 میلیارد و 300 میلیون تومان برای احداث این بیمارستان چهار طبقه با چهار بخش تخصصی هزینه شده که برای تکمیل ساختمان و بهره برداری از آن به 19 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت با اشاره به اینکه روند احداث این بیمارستان در سال های 91 و 92 به دلیل عدم تخصیص و جذب اعتبارات لازم کند و یا گاهی متوقف شده بود، افزود: با توجه به اینکه احداث این بیمارستان از مطالبات به حق مردم تویسرکان است جلسات متعدد و پیگیری های مستمری انجام شد و امروز نیز با بازید معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل این حوزه بر تسریع در روند ساخت آن تأکید شده است.

مفتح با بیان اینکه تاکنون این پروژه 44  درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از روند کند احداث بیمارستان جدید گله مند شد و با توجه به هوای مناسب برای ادامه ساخت آن، تأکید کرد: ادامه عملیات اجرایی این پروژه نباید یک روز نیز متوقف شود.

وی هدف از احداث بیمارستان 96 تختخوابی تویسرکان را توسعه بهداشت عمومی و رفع نیاز پزشکی این منطقه و شهرهای اطراف آن دانست و افزود: تا ساخت این بیمارستان جدید، با وجود فرسودگی و عدم تجهیزات مناسب بیمارستان ولی عصر(عج) ـ بیمارستان فعلی تویسرکان ـ سعی شده با خرید وسایل و تجهیزات پزشکی مناسب تا حدودی از دغدغه های بهداشتی و درمانی مردم تویسرکان کاسته شود.

 

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی از آغاز نمایندگی خود تاکنون در بررسی و حل مشکلات و مطالبات مردم تویسرکان به ویژه در حوزه بهداشت و درمان اقدامات مؤثری انجام داده که نمونه آن دعوت از کارشناسان وزیر بهداشت در راستای بررسی موشکافانه مشکلات بیمارستان ولی‌عصر(عج) تویسرکان و همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی برای رفع مشکلات و تأمین اعتبار این حوزه و پیگیری و تسریع در روند احداث بیمارستان جدید و پاسخگویی به نیازهای مردم شهرستان بوده است.

همچنین با پیگیری‌های مفتح و مسئولان امر در این حوزه چهار دستگاه مورد نیاز بیمارستان ولی عصر(عج) با اعتبار معادل 780 میلیون تومان خریداری شده است.

بیمارستان قائم تویسرکان 46 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیر اداره راه و شهرسازی تویسرکان گفت: طرح ساخت بیمارستان قائم(عج) این شهرستان از 46 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

ابراهیم نانکلی افزود: از سال 87 به عنوان تاریخ شروع مراحل اجرایی این طرح تا کنون اعتباری افزون بر64 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن به 100 میلیارد ریال دیگر نیاز است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته اعتباری بیش از 24 میلیارد ریال برای تداوم روند مراحل اجرایی این طرح هزینه شده و در سال جاری از اعتبار 20 میلیارد ریالی در نظر گرفته شده برای این طرح تا کنون 17 میلیارد ریال جذب شده است.

در صورت تامین اعتبارات مالی مورد نیاز، بیمارستان قائم(عج) تویسرکان در سال 95 به بهره برداری می رسد این گفته مسئولین شهرستانی است که باید منتظر ماند و دید به نتیجه خواهد رسید؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
متاسفانه این شهر سالها از کمبود خدمات درمانی رنج میبرد و بسیاری از عزیزان ما در مسیر به سمت همدان یا در بیمارستان قدیمی بدلیل کمبود خدمات مورد نیاز جان خود را از دست داده اند
امیدوارم این مشگل به زودی مرتفع گردد. انشاالله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
وقتی شهری به بزرگی تویسرکان فقط با یک بیمارستان کوچک که در حد یک درمانگاه بیشتر امکانات ندارد، چطور می توان از مهاجرت به شهرهای بزرگ انتقاد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار