علیرغم برخی انتقادات و حواشی شکل گرفته حول محور عدم حضور روحانی در شهرستان سیل زده سیروان ،حضور رییس جمهور در منطقه ماژین دره شهر وبازدید از روستاهای خسارت دیده ،توانست تا حدودی سیل ایلام را از حاشیه خارج وتسهیل بخش جبران خسارت ناشی از این پدیده مخرب طبیعی باشد.
کد خبر: ۷۳۶۶۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱ 20 April 2019

تابناک ایلام :: امروز رییس جمهور  در حاشیه سفر به دواستان سیل زده خوزستان ولرستان ،مسیر خود رابه سمت استان ایلام کج نمودو از منطقه سیل زده ماژین دره شهر بازدیدی یکساعته به عمل آوردند ،اما این بازدید برخی حواشی نظیر قهر امینی نماینده حوزه شمالی استان به دلیل عدم گنجاندن بازدید از شهرستان سیروان در برنامه های حضور روحانی در استان و همچنین شکل گیری شائبه نگاه خاص به یک منطقه را رقم زد .

با این حال این اتفاق مهم از دو منظر قابل بررسی است ،نگاه اول اینکه به موضوع دِین استان به کشور وانقلاب و نگاه تبعیض آلود مسئولین ارشد کشور به استان ایلام بر می گردد ؛

در طول چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی ،مردم مرز دار استان  کوچک ایلام در بزنگاههای مهم دین خود رابه انقلاب وکشور ادا کرده اند ،استانی که به تناسب جمعیت خود بالاترین میزان شهید وجانباز را تقدیم نظام نمود ،هشت سال مرزداری بی منت  در سخت ترین دوران چهل ساله انقلاب نقطه عطفی در تاریخ رشادتها و فداکاری های مردم این سامان به حساب می آید.

در واقع اینچنین می توان  گفت که مردم مرزدار ایلام در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی ،نه تنها خانه وکاشانه خود را رها نکردند ،بلکه جان ومال خویش را سپر بلای کشور قرار دادند . به موازات اینکه جنگ وعواقب ناشی از آن بعنوان مانعی بزرگ در مسیر توسعه و عمران وتوسعه استان سد بزرگی ایجاد کرد ،دیگر استانها با دلارهای هفت تومانی مسیر توسعه وآبادانی خود را پشت سر می گذاشتند.نتیجه آن هم ایجاد فاصله ای بزرگ دربین استان زرخیز استان با دیگر استانهایی شد که نه صدای غرش هواپیما و انفجار بمب وموشک به گوششان خورد ونه هرگز بوی باروتی را استشمام نمودند.

با این تفاسیر اگر بارها عنوان کنیم که مردم ایلام طلبکار نظام وکشور بوده و  دِین بزرگی به گردن انقلاب وکشور دارند ،سخن به گزاف نگفته ایم ،در قبال این دِین و طلب بزرگ مردم ایلام به کشور است که همواره مطالبه گر انتظار وتوجهی بیشتر نسبت به  سایر نقاط کشورند.

مطالبه ای که نه تنها سالهاست از سوی دولتهای مختلف مورد بی مهری قرار گرفته و گردو غبار نسیان بر آن نشسته  است  ،بلکه دو گانگی نگاهها وکم توجه مسئولین ارشد به اتفاقات و حوادثی که گریبان مردم محروم این سامان را گرفته است ،به زخمی عمیق در پیکر مردم استان تبدیل شده وهربار نیز با کژ رفتاری و اهمال در  رفع مشکلات آنان ،بر آن نمک پاشیده می شود.

کیست که نداند ؛بیماری دوگانگی ،تبعیض و سیاست های قبیله گرایانه در اندیشه وفکر برخی مسئولین کشوری  ریشه دوانده و سیاستها وبرنامه ریزی های آنان را  تحت شعاع  قرار داده است .به گونه ای که  نگاه به حقوق ایثارگری مردم این دیار ،نگاه به افتخارات مردم در هشت سال جنگ تحمیلی از عمق تبعیض و دوگانگی ها نشات گرفته و حتی در روزنگار دفاع  مقدس ،نگاه به شهرهای مقاوم ،شهدای شاخص آن ،دفاع و فیلمسازی جنگ  و ....ایلام وافتخارات آن منبعث از این نگاه مخرب  است!

این روزها که استان ایلام به همراه دواستان همجوار خود با مشکلات ناشی از سیل خانمان برانداز اخیر دست وپنجه نرم می کند ،در حالیکه قهر طبیعت بخش اعظمی از دار وندار مردم محروم این دیار را در خود بلعیده است ،باز هم نگاههای متفاوت منبعث از بی تفاوتی و تبعیض را شاهدیم .چرا که در کنار سوگیری خبرهای منتشر شده از سوی رسانه ملی در حوزه سیل ونگاه مسئولین ارشدکشوری به مناطق سیل زده  ،سیل ایلام تاحدودی به حاشیه رفت.

اما نگاه دوم معطوف به  برنامه ریزی موثر مسئولین استان در گسیل مدیران ارشد کشوری به هردو منطقه سیل زده استان ،تلاش برای قرار دادن سیل ایلام در کانون برنامه ریزی های مسئولین و از سویی شکلگیری نگاه نشات گرفته از قطب بندی شمال وجنوب استان است که واکنش نماینده تاحدودی  تشدید آن را در بین افکارعمومی بدنبال داشت؛

امروز در حالی رییس جمهور سرکشی از دو استان همجوار ، یعنی لرستان وخوزستان را در برنامه  خود گنجانده بود ،که بی توجهی به  سیل ایلام  می رفت تا به عقده ای گره شده در دل ایلامیان تبدیل شود ،چرا که کمترین انتظار ایلامی ها ،حضور رییس جمهور در هر دو منطقه سیل زده استان بود . علیرغم برخی انتقادات و حواشی شکل گرفته حول محور عدم حضور روحانی در شهرستان سیل زده سیروان ،اما حضور ایشان در منطقه ماژین دره شهر وبازدید از روستاهای خسارت دیده ،توانست سیل ایلام را از حاشیه خارج وتسهیل بخش جبران خسارت ناشی از این پدیده مخرب طبیعی گردد.

بنابراین در کنار این گلایه ها  نمی توان تلاش های موثر استاندار ایلام برای خروج سیل ایلام از حاشیه ویا  جهد بی حد ونتیجه بخش ایشان در راستای حضور 5وزیر کابینه ،دو استاندار ،فرمانده نیروی زمینی ارتش ،هوافضای سپاه ورییس بسیج مستضعفین کشور به استان وبازدید آنان از دو شهرستان سیل زده دره شهر وسیروان را نادیده گرفت ،تلاشی که دگربار سیل ایلام را در کانون توجه مسئولین ودر بطن تصمیم گیری ها قرار داد. 

این نکته مهم را هم نباید فراموش کرد ؛گرچه عدم حضور رییس جمهور در منطقه سیروان برخی گلایه ها را بر انگیخت ،اما لازم است قدردان تلاشهای  استاندار ایلام برای گنجاندن بازدید ولو کوتاه از بخش ماژین در برنامه های امروز  رییس جمهور باشیم ،چرا که پس از این بازدید ،راه برای پیگیری دریافت خسارات از سوی مسئولین ونمایندگان استان  قدری هموارتر خواهد شد .

مع الوصف این موضوع مهم بایستی مدنظر مسئولین ونمایندگان استان هم قرار گیرد که اگر نقدی هم به برخی مسایل وبرنامه ریزی ها وجود داشت،باید سعی شود از کانال گفتگو پیگیری واز کشانیدن آن به سطح رسانه ممانعت به عمل آید ،چرا که رسانه محلی برای رفع ابهامات وسوالات موجود و پل ارتباطی مردم ومسئولین تعریف شده نه مکانی برای ابهام زایی! از اینرو پرداختن به حاشیه ها از سوی برخی نمایندگان به صلاح نیست ،زیرا جامعه به آن حد از فرهیختگی رسیده که به بحث بی حاصل شمال و جنوب ورود نکنند.

بنابراین شرایط حاکم بر استان حکم می کند که ضمن مغتنم شمردن فرصت پیش رو ،با کنار زدن حاشیه ها وپرهیز از التهاب  آفرینی های بی حاصل ،همه باهم وبه کمک چهار ضلعی ،استاندار،نمایندگان ،ائمه جمعه ورسانه ها ونخبگان ،با اجماع بر روی برنامه ها و با تعریف پروژه ها به دستاوردهای سفر آتی رییس جمهور به استان ایلام وکسب نتیجه مطلوب از این سفر اندیشیده شود.

بی شک در نظر داشتن این موضوع  مهم که در ماه اخیر وپس از سیل فروردین ماه، با مدیریت استاندار هردو منطقه سیل زده سیروان وماژین نقطه مشترک بازدید بسیاری از مسئولین کشوری بوده است ،از تشدید نگاه مبتنی بر قطب بندی شمال وجنوب استان و نگاه صرف به یک منطقه خاص جلوگیری به عمل آورده وراه رابر هرگونه  افتراق وگسست اجتماعی مضر به حال مردم استان خواهد بست.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یک شهروند
|
France
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
ارزش داشتن ارتباط سازنده با یک مردم اولویت عدالت رویهای ومراوده ای میاورد که مسئولین محترم استان که از یک حوزه خاص هستند و قدرت نفوذ در استاندار محترم ونفوذدرسیاستهایی اجرایی ایشان را دارنداز یک طرف مهندس کاظم زاده نماینده حوزه جنوب نیز به عنوان نماینده ان حوزه وانشقاق و عدم توانایی دکتر میرزایی در مهار جریان طرفدار دولت و ناتوان شدن دکتر سلام امینی در این جنگ قدرت راهی جز تحریم استقبال برای ایشان نیز باقی نماند ودر این میان مردم این دیار شهید پرور این استان طعم شهروند درجه سه را مجددا می چشند به امید تغییر رویه و حذف سیاسی کاری و خدمت صادقانه و شایسته سالاری به جای حزب و منطقه سالاری در این استان محروم من الله توفیق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار