مرور روزنامه‌های سه شنبه ۲۷ فروردین ماه
نظارت بر شفافیت مالی کاندیدا‌های مجلس، چالش امیری فر و وکیل احمدی نژاد، ترامپ به دنبال گفتگو و معامله با ایران، هورالعظیم زیر آب رفت، تشکیل نهاد ملی حقوق بشر، رکوردزنی بورس تهران، عروسی‌های لاکچری مقابل چشمان فقرا، ممنوعیت نام «کوروش»، از واقعیت تا تکذیب، دستور رئیس‌جمهور بر آمادگی کامل در رویارویی با موج جدید بارندگی‌ها، رونق بورس به جای رونق تولید!، ایران با اروپا چکار می‌کند؟ و ظریف در دمشق از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۷۳۵۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷ 16 April 2019

نظارت بر شفافیت مالی کاندیدا‌های مجلس، چالش امیری فر و وکیل احمدی نژاد، ترامپ به دنبال گفتگو و معامله با ایران، هورالعظیم زیر آب رفت، سناریوی گانگستری برای سرقت مسلحانه بانک تشکیل نهاد ملی حقوق بشر، رکوردزنی بورس تهران، عروسی‌های لاکچری مقابل چشمان فقرا، ممنوعیت نام «کوروش»، از واقعیت تا تکذیب، دستور رئیس‌جمهور بر آمادگی کامل در رویارویی با موج جدید بارندگی‌ها، رونق بورس به جای رونق تولید!، سیل دوباره سدسازی در راه ایران!، ایران با اروپا چکار می‌کند؟ و ظریف در دمشق از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز سه‌شنبه بیست و هفتم فروردین ماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر انقلاب درباره آخرین تفس‌های توطئه‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی، سفر وزیر امورخارجه کشورمان به دمشق و زیر آب رفتن هورالعظیم در کنار عناوینی همچون عصبانیت روحانی از یک بی خبری، حساسیت‌ها از «حشدالشعبی» تا«جمعیت امام علی (ع)» و مصوبات انتخاباتی مجلس درباره شفافیت منابع مالی نامزد‌ها در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته‌تر از سایر اخبار منعکس شده اند.

 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در شماره امروز روزنامه‌ها را مرور می‌کنیم:

روحانی در جلسه دولت چرا برافروخته شد؟
روزنامه ایران طی گزارشی در شماره امروز خود با عنوان روحانی در جلسه دولت چرا برافروخته شد؟ نوشت: در بحبوحه سیل هفته‌های اخیر، خسارت پرداخت نشده کشاورزان شوش از سال ۹۵ بحث برانگیز شده است، خبری که انتشار آن دستور رئیس جمهوری برای تسریع در پرداخت این مطالبات را به دنبال داشت. اظهارات روز گذشته حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهوری این مطالبه کهنه را تازه کرد. مطابق گزارش «ایسنا»، امیری در جریان سفر به استان خوزستان، گفت: یکی از اعضای محترم دولت موضوع سیل سال ۹۵ را مطرح کرد که آقای رئیس جمهوری از اینکه موضوع در پیچ و خم‌های اداری افتاده خبر نداشت. ایشان برافروخته شدند و به آقای نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) دستور داد که سریعاً مانده خسارات سیل سال ۹۵ پیگیری و پرداخت گردد. امیری همچنین بیان کرد: دولت در حال تجهیز منابع برای جبران خسارات سیل است و در کنار مردم خواهد بود. خیال مردم راحت باشد، زیرا حل و فصل مسائل مربوط به سیل در اولویت دولت است.
روحانی در جلسه دولت چرا برافروخته شد؟ /ریشه‌های دشمنی با حشدالشعبی چیست؟ /پاسخ چمران به انتقاد‌ها از پروژه‌های عمرانی تهران در مواجهه با سیل احتمالی
اظهارات امیری درحالی است که یک مقام آگاه در سازمان برنامه و بودجه به «ایران» گفت که «موضوع مطالبات کشاورزان خوزستان در سیل ۹۵ در جلسه یکشنبه هیأت دولت مطرح شد و رئیس جمهوری هم ضمن قدردانی از تلاش‌های سازمان برنامه و بودجه در تجهیز منابع برای پرداخت خسارت‌های گسترده سیل‌های اخیر کشور، بر پرداخت سریع مطالبات سال ۹۵ کشاورزان خوزستان هم تأکید کرد.».
اما پیش از این، مطالبه معوق کشاورزان خوزستانی ۱۰ فروردین ماه در جلسه رسیدگی به بحران سیل خوزستان مطرح شد. در این جلسه که با حضور رئیس دفتر رئیس جمهوری، رئیس مدیریت بحران کشور، نمایندگان مردم اهواز و شوش در مجلس شورای اسلامی و جمعی از فرمانداران و مسئولان استانی برگزار شد، سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس با اشاره به ضرورت پرداخت خسارت به اراضی کشاورزی سیل‌زده، بیان کرد: «تاکنون یک ریال بابت خسارات سیل ۹۵ به کشاورزان داده نشده است.»
نوری روز گذشته نیز در گفتگو با «ایران» این مسأله را تأیید و تکرار کرد که هنوز خسارت کشاورزان شهرستان شوش در سال ۹۵ پرداخت نشده است. این درحالی است که وزیر کشور ۲۰ فروردین ماه در اهواز اعلام کرد که «خسارت معوق همه کشاورزان خوزستان به دلیل وقوع سیل در سال‌های ۹۵ و ۹۷ از فردا پرداخت می‌شود.» عبدالرضا رحمانی در گفتگو با شبکه خبر افزود: «از دیروز (۱۹ فروردین) پرداخت خسارت‌های کشاورزی بتدریج شروع شده و همه دستگاه‌ها موظف شده اند خسارت‌ها را برآورد کنند.»
به نظر می‌رسد اظهارات وزیر کشور ناظر بر ۸ میلیارد تومانی است که در سال جاری و برای جبران خسارت‌های سیل اخیر به حساب کشاورزان شوش واریز شده است.
علیرضا ملک زاده، رئیس اداره جهاد کشاورزی شوش در این باره به «ایران» گفت که مبلغ ۸ میلیارد تومان، از محل صندوق بیمه کشاورزان به صورت علی الحساب برای جبران خسارت‌های سیل اخیر به حساب کشاورزان شهرستان واریز شده که البته هنوز حق برداشت ندارند و باید برخی مشکلات قانونی آن رفع شود.
او درباره مطالبات سال ۹۵ کشاورزان منطقه نیز گفت: به دلیل سیل و تگرگ این سال، به ۱۲ هزار هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان خسارت وارد شد که برای جبران آن، ۱۰۰ میلیارد تومان مصوب شد، اما هنوز پرداخت نشده است.
به نظر می‌رسد تا اینجای کار، دستور رئیس جمهوری سبب تسریع در عملکرد سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسئول شده است. چرا که هنوز درحالی که مزارع کشاورزی خوزستان زیر سیل است، مبلغ ۸ میلیارد تومان از محل صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شده است. از این رو می‌توان انتظار داشت که با دستور رئیس جمهوری برای تسریع در پرداخت سایر معوقات نیز، مطالبات سال ۹۵ کشاورزان منطقه بزودی پرداخت شود.

ریشه‌های دشمنی با حشدالشعبی چیست؟
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود به بررسی ریشه‌های دشمنی با حشدالشعبی عراق پرداخت و نوشت: بعد از ناکامی رئیس‌جمهور آمریکا در ضربه زدن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اکنون عناصر کلیدی دولت آمریکا و مهره‌های منطقه‌ای آن‌ها به سراغ حشدالشعبی رفته‌اند و تلاش می‌کنند این نیروی کارآمد در حفاظت از تمامیت ارضی عراق را از صحنه این کشور حذف کنند.
ایاد علاوی، نخست‌وزیر اسبق عراق، که پرونده خوبی ندارد، در گفتگو با رسانه‌های این کشور خواستار انحلال حشدالشعبی شد با این استدلال که ماموریت این نیرو مبارزه با داعش بود و اکنون که داعش شکست خورده نیازی به ادامه کار آن نیست. همین سخن قبل از ایاد علاوی، از رابرت پالادینو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز شنیده شد. او گفته است حشدالشعبی یک نیروی فرقه‌ایست و باید منحل شود.
در برابر این موضع‌گیری‌های خصمانه و غیرمنطقی، بسیاری از مسئولان عراقی اعم از نمایندگان مجلس، مسئولان اجرائی و فعالان سیاسی، از حشدالشعبی حمایت کرده و خواستار ادامه فعالیت و حتی تقویت آن شدند. حامیان حشدالشعبی می‌گویند اولاً این نیرو با تصویب مجلس عراق به عنوان یک نهاد قانونی دارای موجودیت رسمی است و ثانیاً کشور عراق همواره در معرض تهدید‌های تروریستی قرار دارد و کشور برای مقابله با این تهدید‌ها به وجود حشدالشعبی نیازمند است.
روحانی در جلسه دولت چرا برافروخته شد؟ /ریشه‌های دشمنی با حشدالشعبی چیست؟ /پاسخ چمران به انتقاد‌ها از پروژه‌های عمرانی تهران در مواجهه با سیل احتمالی
در مورد طرح آمریکائی انحلال حشدالشعبی عراق، چند نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرند.
اول آنکه اگر قرار است اقدامی برای حذف نظامیان از صحنه عراق صورت گیرد، این نظامیان آمریکائی هستند که باید خاک عراق را ترک کنند. در عراق همه معتقدند نظامیان آمریکائی به صورت غیرقانونی در خاک این کشور حضور دارند و دولت و ملت و نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی یکصدا خواستار خروج آن‌ها هستند. به عبارت روشن‌تر، ارتش آمریکا اکنون در عراق یک ارتش اشغالگر شناخته می‌شود کما اینکه از آغاز ورود به این کشور اشغالگر بوده و ماندن آن ادامه اشغالگری است و هیچگونه مجوز قانونی ندارد. برای حضور نیروی نظامی بیگانه در یک کشور، درخواست یا مجوز آن کشور لازم است، ولی حضور نظامیان آمریکائی در عراق از یکطرف با درخواست دولت این کشور نبوده و از طرف دیگر نه‌تن‌ها مجوزی برای این حضور صادر نشده بلکه همگان از دولت و ملت و فعالان سیاسی خواستار خروج آن‌ها از خاک عراق هستند.
دوم آنکه دولت آمریکا از اینکه شاهد شکست داعش در سوریه و عراق بود و می‌داند که این شکست در عراق تا حدود زیادی مرهون وجود حشدالشعبی بوده، درصدد گرفتن انتقام از این نیروی مردمی و کارآمد است. حشدالشعبی، نه تنها تا امروز و در سرکوب داعش موثر بوده بلکه در آینده نیز همین نقش را در مقابله با تهدید‌های دیگر خواهد داشت و، چون عراق همواره در معرض تهدید‌های ترورویستی به ویژه از ناحیه سازمان‌های تروریستی ساخته و پرداخته آمریکا همچون داعش خواهد بود، تداوم فعالیت این نیروی قدرتمند مردمی بسیار ضروری است.
سوم آنکه آمریکا علاوه بر حشدالشعبی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حزب‌الله لبنان نیز دشمن است و علت دشمنی با این سه نیروی کارآمد این است که آن‌ها را پایه‌های اصلی مقاومت در منطقه می‌داند. فعالیت این سه نیروی قدرتمند بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی را در بلعیدن سوریه و عراق و لبنان ناکام کرد و طرح‌ها و برنامه‌های آن‌ها در منطقه را به شکست کشاند، بنابراین، بسیار طبیعی است که آن‌ها درصدد ضربه زدن به حشدالشعبی، حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشند؛ و چهارم آنکه کینه‌توزی‌های دولت آمریکا علیه حشدالشعبی نیز بی‌نتیجه خواهد بود. همانطور که قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا به حمایت همه جانبه مردم ایران از آن منجر شد، تلاش آمریکا علیه حشدالشعبی به محبوبیت بیشتر آن نزد مردم عراق منجر خواهد شد. دولتمردان آمریکائی باید بدانند نیرو‌های سه‌گانه مردمی سپاه، حزب‌الله و حشدالشعبی علیرغم برنامه‌ریزی‌های مشترک ساکنان کاخ سفید و صهیونیست‌ها، قدرتمندتر از گذشته تمام توطئه‌های دشمنان را در منطقه خنثی خواهند کرد.

پاسخ چمران به انتقاد‌ها از پروژه‌های عمرانی تهران در مواجهه با سیل احتمالی
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در دوره قبل در سرمقاله امروز روزنامه رسالت در پاسخ به انتقاد‌های مطرح شده به وضعیت احتمالی تهران در مقابله با سیل نوشت: با وقوع سیل در کشور، برخی نگران وضعیت شهر تهران درزمان وقوع بارش‌های سیل‌آسا شدند و با اظهار این‌که بزرگراه‌ها و پروژه‌های عمرانی تهران درزمان وقوع سیل، بر شدت این فاجعه می‌افزاید، بسیاری از اقدامات عمرانی که در دوره‌های قبلی شهرداری تهران انجام شده بود را زیر سوال برده و درصدد ازبین بردن اعتماد مردم نسبت به ایمنی شهر برآمده اند. 
اما کسانی که خودشان کار نمی‌کنند سعی بر تخریب اقدامات دیگران دارند و منتظرند موضوعی بینخست اهمیت را دستمایه هجمه قراردهند. به‌طورمثال برخی با سد‌هایی که ساخته می‌شد مخالف و معتقد بودند به این سد‌ها نیاز نداشته‌ایم و باعث برهم خوردن اکولوژی منطقه شده‌است؛ اما امروز شاهد کارایی این ۱۷ سد در سیل خوزستان هستیم، اگر سه سد دیگر هم ساخته می‌شد خسارت‌های ما کمتر بود.
روحانی در جلسه دولت چرا برافروخته شد؟ /ریشه‌های دشمنی با حشدالشعبی چیست؟ /پاسخ چمران به انتقاد‌ها از پروژه‌های عمرانی تهران در مواجهه با سیل احتمالی
تخریب کردن کاری که در گذشته انجام شده، کار غیرمنصفانه‌ای است، اما برای بسیاری از ما عادت شده و به این کار علاقه داریم. ابتدا لازم به ذکر است که پروژه‌ها و بزرگراه‌های احداث شده در تهران که اخیرا به واسطه آن، مدیریت شهری سابق تخریب می‌شود، مواردی هستند که در "طرح جامع شهر تهران" از سال ۱۳۵۰ پیش بینی شده و باید ساخته می‌شد و حتی ساختش هم به تعویق افتاده بود. حال در یک دوره شهرداری و شورای شهر، همت و مردانگی به خرج داد و برای ساخت آن‌ها، آستین بالا زد؛ همچنین در مطالعات و اقدامات انجام شده، مسائل مختلف از جمله خطرات طبیعی و وضعیت جغرافیایی هم درنظر گرفته شده است. حتی ساخت فاز نخست برخی از بزرگراه‌ها، پیش ازاین‌که من عضو شورای شهر تهران شوم، شروع شده بود؛ به طور مثال زمانی که محمدحسین مقیمی سرپرست شهرداری تهران بود، لاین غربی فاز نخست اتوبان شهید صیادشیرازی از اتوبان بابایی تا همت افتتاح شد.
گفته شده بزرگراه امام علی (ع) درزمان سیل به رودخانه‌ای تمام عیار تبدیل می‌شود، در وهله اول؛ بزرگراه شمال به جنوب امام علی (ع) که پروژه‌ای سنگین و بزرگ بود، با محدودیت‌ها و به سختی ساخته شد و این گونه نیست که بدون هیچ تحقیق و فکری به انجام رسیده باشد. وسط این بزرگراه، کانال بزرگ آب قرار دارد و به کانال‌های پایین‌تر آب متصل می‌شود.
بزرگراه‌های شمالی_جنوبی درزمان بارش‌های سیل‌آسا که تاکنون در تهران به ثبت نرسیده، باوجود امکان آسیب، توان عبورجریان آب را دارند. همچنین ساخت پارک نهج البلاغه که درمسیل رودخانه واقع شده و آب در آن جریان دارد، بهتر از ساختن ساختمان است و وجود چنین پروژه‌هایی از شدت سیل می‌کاهد.
تکمیل کردن پروژه‌هایی مانند بزرگراه امام علی (ع) که به تعویق افتاده بود، یکی ازافتخارات نظام مدیریت شهری گذشته است. آقایان بهتر است از پروژه‌هایی که در مسیل رودخانه ساختند و مسیر آب را بدون این‌که کسی بفهمد مسدود کردند، سخن بگویند.
در شورای قبلی، موضوع "تاب‌آوری در برابر سیل" را به عنوان پروژه تحقیقاتی، مطالعه کرده و راه حل هایش را هم ارائه دادیم، با مشاوران و اساتید دانشگاه قرارداد بستیم و شروع به کار کردند؛ مهم‌ترین پیشنهاد، آبخیزداری در کوه‌های شمال کشور است که متاسفانه از حریم شهر تهران خارج است.
درحال حاضر، شهرداری برای جنگل کاری مناطق مهم و کاربردی، قرارداد بسته و این روز‌ها هم بخشی از آن را افتتاح کرده است و امیدوارم مقدار باقی مانده آن را هم پیگیری کنند، چرا که جنگل کاری به کاهش شدت سیل کمک می‌کند و آبخیزداری، مخازنی از آب را برای فصل تابستان به‌وجود می‌آورد.
باید توجه کرد که هرکس درهرزمان، ساخت و سازی در مسیل رودخانه انجام داده، باید اصلاح شود، اما مشکل این است که اگر بزرگراه‌ها و پروژه‌های عمرانی انجام نمی‌شد، برخی از همین مدعیان امروز، منتقد بودند که چرا پروژه‌های طرح جامع شهر تهران را نساختید و پیش نبردید، حال که ساخته شده می‌گویند چرا ساختید.
مطالعات دراین زمینه آماده است، فقط کافی ا‌ست مطالعات را اجرا کنند و نیازی هم به صرف وقت یا هزینه برای تهیه آن نیست. تنها نکته این است که این تحقیق شاید تنها نیاز به افزایش ضرایب تضمینی داشته باشد، زیرا این مطالعات برای ۴ سال گذشته است که در خشکسالی بودیم. خوشبختانه شهرداری سال گذشته درآمدش ۱۳۷ درصد محقق شده و پول هم دارد، بنابراین بهانه برای کمبود بودجه قابل قبول نیست.
هرچه زودتر هم این طرح‌ها اجرا شود بهتر است، چون معلوم نیست که اگر باران سیل آسا و بی سابقه‌ای ببارد شهر تهران بتواند تاب بیاورد واین کانال‌ها که ساخته شده اند کشش داشته باشند، در شرایط بارندگی‌های معمول سالیان اخیر کشش دارند ولی برای شرایط بحرانی شدید بایستی طرح‌های مطالعه شده و به روز شده را اجرا کرد. کار‌های زیادی انجام شده ولی این‌ها کافی نیست و بایستی تکمیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار