نگاهی به آمارها نشان می‌دهد طی ۳ماهه نخست امسال، ۳۶۳فقره آتش‌سوزی باعث تخریب سه هزارهکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی شده است؛ این درحالی است که تعداد آتش‌سوزی‌ها در زمان مشابه سال گذشته ۳۰۳فقره و میزان تخریب‌های ناشی از آن دو هزار و 500هکتار گزارش شده است.
کد خبر: ۷۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳ 06 August 2015
به گزارش تابناک یزد، در شرايطي كه ريزگردها و گردوغبار محلي نفس 21استان كشور را به‌شماره انداخته است و بحران كمبود آب رفته رفته تمام معضلات كشور را تحت الشعاع خود قرار مي‌دهد با اين همه هنوز منابع طبيعي و به‌عبارت ديگر حفاظت از منابع پايه كشور (آب، خاك، پوشش گياهي و هوا) در سياستگذاري‌ها اولويتي ندارد.
همچنین با توجه به نقش جنگل ها در تامین آب، هوا و امنیت غذایی، عنوان « جنگل رمز حیات » و شعار « نگذاریم بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد» برای این روز انتخاب شد.
رییس اداره محیط زیست شهرستان خاتم در گفت و با خبرنگار تابناک یزد می گوید: در حال حاضر آتش سوزی و قطع بی رویه درختان باعث شده تا قریب سه چهارم جنگل را از دست بدهیم و این یک فاجعه زیست محیطی است که حتی رهبر انقلاب هم نسبت به آن هشدار داده اند.
فتح الله حیدری می افزاید: منطقه حفاظت شده جنگل شادی با وسعتی معادل ۹ هزار هکتار از نوع جنگلهای زاگرسی و تنها منطقه جنگلی استان است و پوشش گیاهی این منطقه بنه، بادام کوهی، کیکم، ارژن، آلوچه وحشی، درمنه، گون، شقایق وحشی است و در سال گذشته هم در راستاي اجراي طرح صيانت از جنگل هاي زاگرس، جنوب و مناطق مركزي كشور و به منظور توسعه عرصه هاي جنگلي بيش از هزار هكتار از مناطق جنگلي شهرستان خاتم با گونه هاي بنه و بادام كوهي نهالكاري و احياء شد.
به گفته وی: منطقه جنگلی باغ شادی در جنوبی‌ترین نقطه استان یزد در شهرستان خاتم واقع شده است و از لحاظ نوع، ترکیب و وسعت در استان منحصر به فرد می‌باشد ولی به دلیل شرایط اکولوژیکی حساس و شکننده منطقه و فشار بی‌امان و بسیار زیاد از سوی صاحبان دام‌ها، خسارات جبران‌ناپذیری به گونه‌های با ارزش منطقه وارد شده است.
حیدری تاکید می کند: با توجه به کوهستانی بودن جنگل های باغ شادی و دشواری دسترسی به آنها از طریق ماشین آلات اطفاء حریق،تامین تجهیزات هوایی نظیر چرخ بال و... برای مقابله با آتش سوزی الزامی به نظر می رسد.
گفتنی است: قسمتی از جنگل های منطقه جهت نگهداری گونه های جانوری مخصوصا گوزن زرد فنس کشی و تحت نظارت و حفاظت محیط زیست شهرستان خاتم است .
سید حسین سادات موسوی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد با بیان اینکه عواملی نظیر خشکسالی در آتش سوزی جنگل ها دخیل است، نسبت به آتش سوزی در جنگل های استان اعلام کرده است: عمده عوامل آتش سوزی جنگل های استان یزد، انسانی است و اغلب افرادی که برای گذراندن یک روز در طبیعت به جنگل ها می روند، عامل آتش سوزی می شوند.
موسوی یادآور می شود: در استان یزد، جنگل های شهرستان خاتم و جنگل های شهرستان تفت و مهریز در دامنه شیرکوه بیش از سایر نقاط در معرض خطر آتش سوزی است و این آتش سوزی ها اغلب در ماه های تیر و مرداد رخ می دهند.
محمدرضا خواجه، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تفت نیز به آتش سوزی مناطق شکار ممنوع تفت اشاره کرده و می گوید: با وجود اینکه به دلایلی همچون خشکسالی برخی گونه های گیاهی منحصر به فرد در حال انقراض هستند ولی موارد دیگری همچون آتش سوزی هایی که به دلیل بی احتیاطی و بی موالاتی مسافران در مناطق ییلاقی و تفرجگاه های منطقه تفت به وقوع می پیوندد باعث شده است تا این روند تخریبی زیستگاه ها و انقراض گونه ها با سرعت بیشتری مواجه شود به طوری که در سال گذشته چند هکتار از زمین های منطقه بر اثر سه مورد آتش سوزی در مناطق سانیج و برفخانه طزرجان، سرکوه و گدار سخوید از بین رفته است بنابراین توصیه می کنیم افرادی که در این تفرجگاه ها رفت و آمد می کنند از روشن کردن آتش جدا خودداری کنند چراکه آتش سوزی های مکرر در منطق ییلاقی شهرستان تفت زیستگاه های طبیعی را تهدید می کند.

هشدار نمایندگان مجلس بعد از نابودی2 هزار هکتار جنگل در کل کشور
این در حالی است که نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است: طبق آمار بدست آمده عامل اصلی از بین رفتن سرمایه‌های ملی آتش‌سوری در جنگل‌ها است.
عباس صلاحی نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس اخیرا تاکید کرده است: با توجه به ساخت و سازهای غیر مجاز و تخریب جنگل‌ها توسط افراد سودجو، منابع طبیعی روبه تخریب است و باید به ساخت و سازها توجه شود زیرا آمارها نشان از تخرب جنگل‌ها توسط آتش‌سوزی و قطع دارد.
صلاحی با اشاره به ساخت و سازهای غیر قانونی در جنگل‌ها می گوید: قسمت زیادی از این سرمایه‌ ملی در کشور به برج و ساختمان‌‌های بلند تبدیل شده است و اگر تخریب جنگل‌ها به همین روش ادامه پیدا کند تمام جنگل‌ها به کویر و بیان تبدیل می‌شود.

            

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار