کد خبر: ۷۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴ 05 August 2015

مدیرکل آب منطقه ای البرز از وجود سه هزارو200 واحد آلاینده در کناررودخانه کرج وجود دارد.

بهزاد پارسا روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: این واحدها شامل مسکونی ، تجاری و مکان های پذیرایی است که دوهزارو 500 واحد آنها درروستاهای حاشیه جاده کرج - چالوس و رودخانه کرج قراردارند.

وی ادامه داد: برای کاهش آلایندگی ها و رفع تصرفات غیرقانونی در بستر رودخانه کرج ،

از یک سال گذشته شرکت مشاوربه کارگرفته شده است تا حجم و میزان تصرفات را مشخص کند.

پارسا خاطرنشان کرد: برای جمع آوری پساب حاشیه رودخانه کرج 450 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که 200 میلیارد ریال آن صرف ساماندهی بستر رودخانه و 250 میلیارد

ریال دیگر برای ایجاد شبکه های فاضلاب روستایی باید هزینه شود.

وی، کل اعتبارات آب منطقه ای البرز را درسال جاری 10میلیارد ریال عنوان کرد که در مقایسه با نیازهای اعتباری این دستگاه اجرایی ناچیز است.

مدیرکل آب منطقه ای البرز با اشاره به اینکه برای رفع تصرف حوضه آبریز رودخانه ریالی اعتباروجودندارد، افزود: می بایست برای رودخانه کرج یک ردیف اعتباری اختصاص یابد تا بتوانیم تخریب ها را انجام دهیم.

وی اظهارکرد: 170 پرونده قضایی درزمینه ساخت و سازهای غیرمجاز در حوضه آبریز رودخانه کرج تشکیل شده که بخشی از این بنا ها تخریب شده است.

پارسا با اشاره به اینکه در ماه های گذشته حکم قضایی 20 بنای غیرمجاز دربستر رودخانه

روستای سیل زده سیجان واقع در حاشیه جاده چالوس اخذ شد، گفت: سه واحد بنای غیر قبل از سیل تخریب شد اما برخی مسوولان محلی با این ادعا که رودخانه خشک است و خطری ندارد از جرای برخی تخریب ها جلوگیری کردند.

وی ادامه داد: البته همه متوجه تبعات منفی ساخت و ساز غیر مجازدرکناررودخانه سیجان در زمان وقوع سیل اخیر بودند.

مدیرکل آب منطقه ای البرز، بزرگترین معضل در این رابطه را جرم تلقی نکردن ساخت و سازها دانست و افزود: وقتی کسی ساخت و ساز غیر مجازمی کند و اقدام او جرم تلقی نشود اگر برای چندین بار تخریب هم شود باز آن ساخت و ساز ادامه خواهد داشت.

پارسا تاکید کرد که اگر برای ساخت و سازهای غیرمجاز ضمن لحاظ کردن جریمه سنگین، موضوع جرم تلقی شود، از تکرارآن درجامعه جلوگیری به عمل می آید.

این مسوول خاطرنشان کرد: درمصوبه شورای امنیت ملی فاصله 150متری آن هم برای ساخت وساز مجاز در حریم رودخانه حفاظت شده کرج تعیین شده و این بدان معنا است که هرچه بنا درکمتر از این فاصله وجود دارد باید تخریی شود.

وی گفت: البته این مصوبه نیازبه بازنگری داشت و طرح ساماندهی رودخانه کرج با رویکرد کارشناسانه برای اصلاح به وزارت کشور ارسال شده است.

پارسا افزود: براین اساس ساخت وسازها در بستر رودخانه کرج مطابق با رویه فنی و کارشناسی ساماندهی خواهد شد که حسن انجام این طرح زیانبار نخواهدبود.

وی با اشاره به اینکه با ساماندهی رودخانه کرج دیگر شاهد آلودگی مانند شرایط کنونی نخواهیم بود، گفت: طبق بررسی نمونه ها ، کیفیت آب رودخانه کرج درساعات مختلف شبانه روز متفاوت است زیرا بخشی از پساب ها شبانه وارد حریم رودخانه می شود.

پارسا اظهار داشت: یکی ازدلایل قانون گذار برای ساماندهی بستر رودخانه های کرج و طالقان، حفظ کیفیت آب است و در این زمینه مطالعاتی حاشیه این دو رودخانه انجام شده است .

وی ادامه داد: نتایج مطالعات انجام شده به اطلاع تمام مسوولان محلی اطلاع رسیده است.

مدیرکل آب منطقه ای البرزگفت: همچنین پیشنهاد طرح ساماندهی حاشیه رودخانه های کرج و طالقان از طریق وزارت نیرو به شورای امنیت ملی ار سال شده و قرار است یک نامه مشترک باامضای استانداری و آب منطقه ای البرز نیز به شورای امنیت ملی ارسال شود.

وی در خصوص لایروبی رودخانه کرج اظهارکرد: رودخانه یک موجود زنده است و نیاز به لایروبی ندارد چرا که هر جسمی که سر راهش قرار گیرد جا به جا می کند، البته هزینه

جمع آوری رسوبات زیاد سد کرج است.

وی با اشاره به اینکه در سیل اخیر سیجان دو هزارو 600 تن رسوبات وارد پل، جاده و بستررودخانه شد، گفت:این رسوبات را می بایست لایروبی کرد زیرا مسیر رودخانه را مسدود می کند.

پارسا ادامه داد: طبق قانون وقتی بحران رخ می دهد، هزینه مورد نیاز باید تامین شود و در این خصوص می بایست اعتبار دراختیارمدیریت بحران استان البرزقرار گیرد تا دستگاه های اجرایی به وظایف خود عمل کنند.

وی دربخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای هشدار وقوع سیل درخواست اعتبار و اجرای برنامه شده است، افزود: اطلاع رسانی به موقع قبل از سیل می تواند از میزان تلفات وخسارات احتمالی بکاهد.

در جریان سیل اخیر روستای سیجان واقع در حاشیه جاده کرج - چالوس ، 8 نفر جان باختند و تعدادی مصدوم شدند ضمن آنکه به بیش از 80 دستگاه خودرو و حدود 60 واحد مسکونی و زیرساخت های روستا خسارات زیادی وارد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار