محمد امینی :جنگل های شمال ایران ۴۰ میلیون سال قدمت دارند و راش جنگل های ایرانی، مادر جنگل های اروپاست و ۵.۵ تن در هکتار لاش ریزه دارند و خاک تولید می کنند.
کد خبر: ۷۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳ 04 August 2015
به گزارش تابناک از مهر محمد امینی بعد از ظهر سه شنبه در جمع مجریان طرح های جنگلداری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از دست اندازی به عرصه های جنگلی، شمار اعضای جامعه جنگلبانی در استان را حدود ۶۰۰ نفر بیان کرد و گفت: سابقه رویدادهای منابع طبیعی به سال ۱۲۶۸ بر می گردد در عین حال در سال ۱۳۲۸ برای اولین بار برنامه هفت ساله برای مدیریت جنگل نوشته شد.
وی با بیان اینکه طرح های جنگلداری ساختار تکاملی پیدا کرده است، گفت: این سند رسمی از نظر علمی در سطح بین المللی زبانزد است اما بعد از انقلاب، تا سال ۷۵ اوج میزان برداشت چوب از جنگل ها بود تا جایی که ۲.۵ میلیون متر مکعب برداشت داشتیم و امروزه شاهد کاهش برداشت هستیم.
امینی، به ویژگیهای جنگل های شمال ایران و قدمت ۴۰ میلیون ساله جنگل های ایران اشاره کرد و گفت: راش جنگل های ایرانی، مادر جنگل های اروپاست و ۵.۵ تن در هکتار لاش ریزه دارند و خاک تولید می کنند.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد جنگل ها مخرویه، ۱۰ درصد عرصه ها، تصرفی زراعتی و ۱۵ درصد حفاظتی و عمرانی است، گفت: ساختار ترکیب افرادی که در حوزه جنگل ها هستند و برنامه ها از جمله عوامل موثر در این زمینه است.
اسماعیل فلاح مشاور استاندار مازندران نیز گفت: توجه به نهادهای مردمی در رفع مشکلات موثر است زیرا سازمانهای مردم نهاد وجدانهای پاک اجتماعی و چشمان بیدار جامعه هستند.
وی رویکرد تشویقی را در پیشگیری از تخریب ها موثر دانست و گفت: نمایندگان نیز در قانونگذاری رویکردهای تشویقی را بر رویکردهای تنبیهی غالب کنند.
وی با بیان اینکه مدیران باید بدانند در تصمیم گیریها و تصمیم سازیها، نهادهای مردمی نیز حضور داشته باشند، گفت: شفاف سازی اعتبار مدیر را افزایش می دهد و این شفاف سازی ها باید هدفمند شود.
فلاح خواستار تشکیل مجمع خیران محیط زیست و منابع طبیعی در استان شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار