معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: نیمی از پرونده‌های کیفری تشکیل شده در استان اردبیل مربوط به درگیری و نزاع بوده که این آمار در نوع خود جالب توجه است.
کد خبر: ۷۱۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸ 04 August 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، یوسف خدادادی صبح امروز در همایش پیشگیری از اعتیاد با رویکرد دینی ویژه هیئت‌های مذهبی و مداحان اظهار کرد: بحث خشونت، ‌نزاع، درگیری و حوادث ناشی از آن به عنوان نخستین جرم رخ داده در استان، ‌نیروی انتظامی، دادگستری و بسیاری از مجموعه‌ها را درگیر کرده در حالی که همه ساله بر این آمار افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه همه ساله بیش از 4 میلیون پرونده در بخش کیفری در کشور شکل می‌گیرد که یک میلیون پرونده مربوط به دعوا، نزاع و خشونت‌های اجتماعی است، گفت: در استان ما نیز تراکم پرونده‌های ورودی در این حوزه بسیار بیشتر و زیادتر از سال‌های گذشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل یادآور شد: سالانه بیش از 100 هزار پرونده جدید در مراجع قضایی استان اردبیل شکل می‌‌گیرد که 40 هزار پرونده حقوقی و مربوط به اختلافات مالی، چک، موجر و مستاجر بوده و حدود 60 هزار پرونده نیز کیفری است.

خدادادی تصریح کرد: از این تعداد 30 هزار پرونده مربوط به پرونده‌های نزاع و درگیری است که نیمی از پرونده‌ها کیفری را تشکیل می‌دهد، در حالی که در سایر استان‌ها این آمار یک چهارم پرونده‌های کیفری شکل گرفته است.

این مسئول آمار بالای درگیری، ‌نزاع، توهین، ‌اهانت و ‌افترا را بیان کرد و ادامه داد: استان اردبیل هر چند جزو استان‌های امن کشور است و رتبه اول تا سوم را در این زمینه داریم، ولی نزاع‌های خرد و کوچک مشکلات جدی را به وجود آورده است در حالی که خبری از جرایم کلان ناامنی اعم از تجاوز به عنف، سرقت و آدم‌ربایی در این استان شاهد نیستیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل افزود: ما که ادعا داریم شیعه هستیم و پیرو مکتب اهل بیت(ع) باید بزرگترین شاخصه دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) که مزین بودن به اخلاق حسنه، صبر و بردباری است، سرلوحه کار خود قرار دهیم در حالی که چنین خصایصی در استان کمتر مشاهده می‌شود.

* هیچ تصادفی بدون درگیری و نزاع مختومه نمی‌شود

خدادادی بیان کرد: جالب توجه است که کمتر تصادفی را در استان شاهد هستیم که در کنار آن درگیری، نزاع و توهین و اهانت وجود نداشته باشد، در حالی که گاه بزرگتر از پرونده تصادف پرونده درگیری است که در کنار آن ایجاد می‌شود به طوری که فرد نزاع‌کننده گاه به 50 میلیون تومان دیه نیز در قبال خسارت 50 هزار تومانی محکوم می‌شود.

وی یادآور شد: باید مردم این استان در کنار آراستگی به اخلاق و ادب شایسته تحمل‌، استقامت، صبر و حوصله را در پیش بگیرند، چراکه زیبنده پایتخت حسینیت و شهر ابوالفضلی نیست که بیشترین آمار نزاع و درگیری را در آن شاهد باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: روزانه 12 هزار نفر وارد مراجع قضایی شده و این آمار ماهانه 300 هزار نفر را شامل می‌شود که در طول سال بیش از 3 میلیون اردبیلی به مراکز قضایی و دادگستری مراجعه می‌کنند که دو برابر جمعیت استان را شامل می‌شود.

خدادادی با ابراز نگرانی از افزایش طلاق در سال‌های اخیر عنوان کرد: به ازای هر 15 ازدواج در سال‌های گذشته یک مورد طلاق اتفاق می‌افتاد در حالی که در سال گذشته به ازای هر پنج ازدواج ثبت شده یک مورد طلاق به ثبت رسیده است.

این مسئول در پایان سخنان خود فزونی گرفتن آمار طلاق را به همراه گرایش جوانان و نوجوانان به مواد مخدر نگران‌کننده توصیف کرد و افزود: همه باید به هوش باشیم تا آسیب‌ها و مشکلات ناشی از این امر گریبان‌گیر جامعه نشود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار