تساهل با کشاورزان متخلف کنار گذاشته شود
این روزها مسافرانی که وارد استان اردبیل می شوند، در گذر از جاده های گردشگری استان با مناظر نامطلوبی از زمین های سوخته مواجه می شوند. صحنه هایی عجیب که در همان نگاه اول به ذوق گردشگرانی می زند که با حال و هوای لذت بردن از طبیعت منطقه وارد استان شده اند.
کد خبر: ۷۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵ 04 August 2015

این روزها مسافرانی که وارد استان اردبیل می شوند، در گذر از جاده های گردشگری استان با مناظر نامطلوبی از زمین های سوخته مواجه می شوند.

صحنه هایی عجیب که در همان نگاه اول به ذوق گردشگرانی می زند که با حال و هوای لذت بردن از طبیعت منطقه وارد استان شده اند.

به گزارش تابناک اردبیل، سالهاست که مسئولان دستگاه هایی مثل حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل از آثار زیانبار آتش زدن کاه و کلش مزارع می گویند و در این باره اطلاع رسانی می کنند، اما این سیکل معیوب همچنان ادامه دارد. هشدار از مسئولان و پشت گوش انداختن توسط کشاورزانی که با اصراری عجیب همچنان سنت های غلط را بر یافته های مدرنیته مقدم می شمارند.

کشاورزانی که اگرچه از پرتلاش ترین اقشار جامعه هستند اما حاضر نیستند حرف کارشناسان این حرفه را قبول کنند. بی توجهی به توصیه های مهندسان کشاورزی در مورد نحوه زراعت، مقاومت در برابر مدرنیزه کردن آبیاری و اصرار به سوزاندن کاه و کلش مزارع همه و همه دست به دست هم داده اند تا متوسط درآمد و دسترنج کشاورزان استان گاه تا یک هفتم همتایانشان در دیگر کشورها باشد.

به گفته علیرضا خواجوی مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان اردبیل ، سوزاندن کاه و کلش زمین های زراعی مرگ خاک زمین را به دنبال دارد و علاوه بر آلودگی محیط زیست ، باعث از بین رفتن حاصلخیری خاک و نابودی عناصر و موجودات زنده خاک شده و ظرفیت نگهداری آب را از بین می برد.

در عین حال مسئولان منابع طبیعی می گویند سوزاندن بقایای محصولات زراعی در بسیاری از موارد باعث سرایت آتش به دیگر اراضی وجنگلها می شود و پیگیرد قانونی دارد.

مسئولان از کشاورزان می خواهند به جای آتش زدن کاه و کلش مزارع، پس از برداشت محصول، کاه و کلش بریده شده را از مزرعه خارج و بقایای برجا مانده را با استفاده از ساقه خرد کن ، خرد کرده و با شخم مناسب به زیر خاک برگردانند.

به نظر می رسد برای کاهش آثار زیانبار آتش زدن کاه و کلش مزارع بر گردشگری و خاک و هوا، می بایست تساهل دستگاههای مسئول در برخورد با کشاورزان کنار گذاشته شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار