مدیرعامل آب شرکت منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه بخش خصوصی به سمت گردشگری آبی رغبت دارد، گفت: می‌توانیم بگوییم که فصل جدیدی از رونق گردشگری در پیرامون سدها و آب‌بندان‌های مازندران با هدف ایجاد اشتغال پایدار و حفظ محیط زیست، آغاز شده است.
کد خبر: ۷۱۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۶ 07 February 2019

مدیرعامل آب شرکت منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه بخش خصوصی به سمت گردشگری آبی رغبت دارد، گفت: می‌توانیم بگوییم که فصل جدیدی از رونق گردشگری در پیرامون سدها و آب‌بندان‌های مازندران با هدف ایجاد اشتغال پایدار و حفظ محیط زیست، آغاز شده است.

محمدابراهیم یخکشی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب و بازدید از غرفه شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری اظهار کرد: پروژه‌های بسیاری از ابتدای سال‌جاری تاکنون به‌طور ویژه در سفر وزیر نیرو به بهره‌برداری رسیدند اما در دهه فجر، ۲۷ پروژه به ارزش ۷۳ میلیارد تومان در ۱۵ شهرستان استان افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه تعدادی از پروژه‌ها با همکاری بخش خصوصی بوده است، افزود: این مشارکت در بخش آب کم‌نظیر بوده است و امیدواریم در سال‌های آتی نیز بتوانیم به همین صورت شاهد سرمایه‌گذاری گردشگری، نیروگاه‌های برق‌آبی و مشارکت مردم در بخش تأمین و انتقال آب و همچنین سرمایه‌گذاری گردشگری با استفاده از منابع آبی ازجمله آب‌بندان‌ها و سدها باشیم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران ادامه داد: نمونه بارز گردشگری آبی را در پیرامون سد شهید رجایی داریم که با ساخت ۱۰۰ آلاچیق و صرف اعتبار ۶ میلیارد تومانی در فاز نخست مورد استقبال قرار گرفته است، با رغبت بخشی خصوصی و ارائه خدمات مشاوره‌ای و مجوزات لازم توسط دستگاه‌های مربوطه می‌توانیم بگوییم که فصل جدیدی از رونق گردشگری در پیرامون سدها و آب‌بندان‌های مازندران با هدف ایجاد اشتغال پایدار و حفظ محیط زیست، آغاز شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب در سدسازی، نیروگاه برق‌آبی، توانمندسازی نیروها، ارتقای دانش مدیریت منابع آب، گفت: پیش از انقلاب تنها یک سد کوچک تاریخی مربوط به دوران صفویه در بهشهر وجود داشت اما امروز ۱۰ سد ازجمله سدهای شهید رجایی و البرز که هر یک از سدهای بزرگ کشور محسوب می‌شوند در این استان احداث شدند.

این مسؤول ادامه داد: ظرفیت سدهای مخزنی استان از یک میلیون مترمکعب به ۴۰۰ میلیون مترمکعب ارتقا یافت، علاوه بر سدهای در دست بهره‌برداری هم‌اکنون دو سد بزرگ با ظرفیت ۷۵۰ میلیون مترمکعب در دست ساخت داریم که با بهره‌برداری این دو سد میزان اراضی زیر پوشش سدها از ۸۰ هزار به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اهمیت سد هراز در تأمین آب زراعی بزرگترین دشت برنج کشور و نقش آن در تأمین آب شرب جمعیت یک میلیون نفری شهرهای پایین‌دست از روند پیشرفت آن سخن گفت و تصریح کرد: هم‌اکنون این سد بیش از ۳۵ درصد پیشرفت دارد که امیدواریم با کمک مسؤولان و مشارکت مردم در یک دوره چهار ساله آن را به اتمام برسانیم.

رییس هیأت‌مدیره آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به ضرورت زهکشی در شبکه آب‌رسانی گفت: تاکنون شبکه آبیاری و زهکشی تجن در سطح ۴۶ هزار هکتار در دست بهره‌برداری است، سد گلورد و البرز به‌ترتیب در جهت تأمین آب زراعی ۲۵ و ۵۲ هزار هکتار از اراضی در دست ساخت و تکمیل هستند که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

این مسؤول ادامه داد: با اجرای شبکه هراز که بخشی از آن نیز در دست انجام است حدود ۱۷۰ هزار هکتار از شبکه آبیاری استان دارای ردیف اجرایی مستقل بوده و در برنامه ساخت شرکت دارند.

یخکشی از تحول عظیم در آبرسانی در بخش آب شرب خبر داد و گفت: ۹ طرح جامع آبرسانی در افق ۱۴۲۵ و ۱۴۴۰ در دست تهیه است که تاکنون ضمن اجرای بخشی از خطوط انتقال طرح‌های آبرسانی تصفیه‌خانه‌هایی را با ظرفیت‌های متعدد در برنامه داریم که تاکنون تصفیه‌خانه رامسر با ظرفیت ۴۴۰ لیتر در ثانیه در دست بهره‌برداری است و تصفیه‌خانه آب شرب آن با ظرفیت ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه نیز با پیشرفت ۹۰ درصد در شهرهای گروه الف (بابل، بابلسر، امیرکلا و خزر شهر و تعدادی دیگر) در دست ساخت هستند و برای بقیه با ظرفیت ۱۹ لیتر در ثانیه در دستور کار داریم که همه این‌ها به‌جز یک مورد دارای ردیف اجرایی و اعتباری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار