صادرات محصولات کشاورزی مازندران به بازارهای جهانی امسال دوبرابر افزایش داشت.
کد خبر: ۷۱۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱ 05 February 2019

صادرات محصولات کشاورزی مازندران به بازارهای جهانی امسال دوبرابر افزایش داشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران؛ کاهش درآمدهای نفتی و نوسانات شدید آن، افزایش جمعیت کشور، کاهش قدرت خرید و در نتیجه بر هم خوردن معادلات جهانی به نفع کشورهای صنعتی و پیشرفته در راه تجارت با کشورهای جهان سوم، باید زنگ خطر را برای برنامه ریزان و سیاست گذاران اقتصادی کشور به صدا در آورده باشد که توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
با توجه به اینکه کشورمان به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی جزو معدود کشورهای جهان است که قابلیت های بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد و از نظر تنوع تولیدات محصولات باغی چهارمین کشور دنیا پس از کشورهای چین، ترکیه و آمریکاست می توان به عنوان بخشی از استراتژی توسعه صادرات کشور به بخش کشاورزی و باغداری توجه
بیشتری نشان داد.

براین اساس می توان صادرات محصولات کشاورزی را از مهمترین راهکارها برای دستیابی به این اهداف دانست تا جایی که در تحقیقات مرکز پژوهش های وزارت جهاد کشاورزی مشخص شد؛ یک درصد افزایش صادرات کشاورزی می تواند 4 دهم درصد اشتغالزایی را افزایش دهد.
دراین میان مازندران با دارا بودن 210 هزار هکتار شالیزار و 120 هزار هکتار باغ و تولید حدود 8 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، قطب مهم عرصه کشاورزی کشور و بزرگترین تولید کننده 14محصول کشاورزی کشور مانند برنج، مرکبات، گل و گیاه، کیوی، گوشت سفید، آبزی پروری و نهال زیتون است.

اين استان حدود هفت درصد كل سطح كشت محصولات سالانه و دايمي كشور را به خود اختصاص داده است که این توانمندی می تواند زمینه مناسبی برای افزایش صادرات غیر نفتی کشور باشد.
مرتضوی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی مازندران که در بازار کیوی فعالیت دارد در این باره گفت: نا آشنایی با بازارهای هدف، نبود رویکرد صادرات گرا، نبود سیستم حمل و نقل بین المللی، کمبود انبار و سورتینگ مناسبت، بی ثباتی در نرخ ارز، گواهینامه و قرنطینه از مشکلاتی است که صادرکنندگان مازندران با آن مواجه هستند اما هرگز نا امید نیستند.
وی افزود: در نشست های مختلف با مسئولان، نظرات کارشناسی برای برون رفت از این دغدغه ها مطرح شد و مسئولان هم وعده پیگیری آن را داده اند.
به گفته محمدپور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم اکنون ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی مازندران به سالانه 200 میلیون دلار می رسد این درحالیست که با شناسایی بازارهای هدف و رفع موانع می توان این سهم را دست کم تا شش برابر افزایش یابد.
مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران هم با تأیید این مشکلات و با بیان اینکه دولت باید به بخش خصوصی و صادرکنندگان کمک کند، به وجود بازاربزرگ مواد غذایی دنیا در روسیه، اشاره کرد و گفت: این کشور بدلیل بعد مسافتی، همسایگی با کشورمان و تحریم ها، به ایران روی آورده و باید از این موقعیت بهتر استفاده شود.
شهیدی فر از صادرات محصولات کشاورزی مازندران به خارج از کشور را فقط در بخش مرکبات بیش از 120 هزار تن اعلام کرد و افزود: ارزش اقتصادی این صادرات بیش از120 میلیون دلار است که این مقدار، در مقایسه با پارسال افزایش دو برابری داشته است واین روند همچنان ادامه دارد.
وی همچنین دیگر محصولات صادراتی به خارج کشور را انواع فرآورده های لبنی، مرکبات، گل و گیاه زینتی، کیوی، سیب درختی، پیاز و سیب زمینی، مرغ، ماهی و میگو برشمرد و تصریح کرد: این محصولات به کشورهای عراق، ترکمنستان، فدراسیون روسیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان صادر شده است.
مدیرکل شیلات مازندران هم توسعه بازرارهای صادراتی از اولویتهای این اداره کل اعلام کرد و گفت: امسال بیش از 23 میلیون دلار محصولات شیلاتی به کشورهای سه قاره جهان صادر شده است.
احسانی از فعالان اقتصادی بخش کشاورزی نیز گفت: با توجه به فراهم نبودن برخی زیر ساختها، صادرات محصولات مختلف کشاورزی شرایط شکننده ای دارد و باید زنجیره صادرات را تغییر دهیم.
علی احسانی افزود: بازارهای جدید هدف باید شناسایی شود و تشکل‌هایی که برای صادرات شکل گرفته‌ اند باید حمایت شوند البته سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده بخش حاکمیتی در استان باید ساختار نهادهای صادراتی را تغییر دهد تا روند اداری و اجرای این بخش تسریع و مشوق های صادراتی نیز به صادرکنندگان واقعی پرداخت شود.
شهیدی فر مدیرکل جهاد کشاورزی هم در این باره گفت: بسته 100 میلیون دلاری مشوقهای صادراتی تصویب شده است و در انتظار ابلاغ و اجرای آن هستیم تا حمایتها از صادرکنندگان بخش کشاورزی نیز گسترده تر شود ضمن اینکه در ارائه تسهیلات بانکی و اداری به صادرکنندگان، محدودیتی وجود ندارد.

با توجه به نکات مطرح شده در این گزارش، به نظر می رسد مسئولان به چالش ها و ضرورتهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی مازندران آشنا هستند و نشست های مختلف برگزار شده میان آنان و فعالان این عرصه نشان از تلاش و تکاپوی مناسب برای برون رفت از این مشکلات به وجود آمده است. هرچند این دغدغه ها بارها مطرح و رفع آ ن نیز وعده داده شده است اما همین تلاش های اخیر هم امیدوار کننده به نظر می رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار