این روزها نمونه برجسته این انتصابات هدفمند وتحت کنترل جریانات پشت پرده سیاسی را می توان به عینه وبدون نیاز به تحلیل وتفسیرهای عمیق در آموزش وپرورش استان ایلام مشاهده نمود. دستگاه حساس آموزشی و تربیتی که مدیریت فعلی آن ،خود دست پخت سیاسیون ودستهای پشت پرده قدرت و جریان مرموز سایه هاست و در ادامه نیز رُل مدیریت را رها و خواسته یا ناخواسته در دست همان جریان در پشت پرده قرار داده است .
کد خبر: ۶۹۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰ 05 January 2019

تابناک ایلام علی اصغراسدی::همانگونه که بارها در مطالب پیشین بدان تاکید ورزیده ایم ،به اقتضای طبیعت و روح دمکراسی ،تغییر مدیران نیز در راستای تامین اهداف سیاسی با هیچ ساختار سیاسی در جهان در تضاد نبوده و جناح رقیب مخیر و البته نیازمند است که مدیران را از بین نیروهای همفکر سیاسی خود انتخاب نماید ،یک روزی اصولگرایی پیروز انتخابات می شود و مدیران را از ذیل تا صدر از دم تیغ جابجایی می گذراند و دیگرروزی اعتدال و اصلاح می آید وآنان هم حق دارند چنین رویکردی را در دستور کار خود قرار دهند.

اما انتقادی که اینجا می تواند وارد باشد ،چشم پوشی از مولفه های مهم واثرگذاری همچون تخصص وتجربه ،ومدنظر قرار دادن چارچوب صرف سیاسی در انتصابات و همچنین شکل گیری حلقه های قدرت ودستهای پنهان مستور مانده در پشت جریان قدرت و مدیریت هدفمند انتصابات است .

ماهها و بلکه سالهاست درمیان دعوای جناح ها وجریانات سیاسی فعال کشور یک موضوع بیشتر ازدیگر موضوعات مطرح شده در رسانه ها وشبکه های اجتماعی فعال و منتسب به این دو طیف خودنمایی کرده است . موضوع چالش برانگیزی که عمدتا همراه با  تغییرات مدیریتی ،انتصاب مدیران و واگذاری مصادر مدیریتی نمود یافته وبدلیل حضور دستهای پشت پرده ، رفتار وعملکرد مدیران را تحت شعاع قرار داده است .

این روزها نمونه برجسته این انتصابات هدفمند وتحت کنترل جریانات پشت پرده سیاسی را می توان به عینه وبدون نیاز به تحلیل وتفسیرهای عمیق در آموزش وپرورش استان ایلام مشاهده نمود. دستگاه حساس آموزشی و تربیتی که مدیریت فعلی آن ،خود دست پخت سیاسیون ودستهای پشت پرده قدرت و جریان مرموز سایه هاست و در ادامه نیز رُل مدیریت را رها و خواسته یا ناخواسته در دست همان جریان در پشت پرده قرار داده است .

صرفنظر از فشارهای ماههای اخیر از سوی یک اختاپوس سیاسی وقبیله ای که  یک سر آن در استانداری ایلام ،سر دیگر آن در تهران وکرج  وبخشی دیگر از آن در ایلام قرار دارد که به شکل تلاش در راستای تغییر مدیران آموزش وپرورش شهرستانها وحرکت در مسیر سیاسی سازی این دستگاه آموزشی وتربیتی و تامین خواسته جریان هدایت کننده ظهور وبروز یافته است   ،اقدام امروز مدیر کل در خصوص تغییر معاونت پرورشی و واگذاری سرپرستی آن به معاون پژوهشی با حفظ سمت در همین راستا تفسیر می شود.

نگاه به تصمیم قابل تامل اخیر مدیرکل آموزش وپرورش استان ایلام در تغییر معاون پرورشی وواگذاری سرپرستی آن به "تاج الدین صالحیان" معاون پژوهشی این اداره کل از چند منظر قابل بررسی والبته حاوی نکات مهمی به شرح ذیل است ،نکاتی که با تاباندن نور بر تاریکخانه صدر الاشاره ،پرده از این جریانات و  اهداف موهوم آنان در کنترل ومدیریت آموزش وپروش استان خواهد انداخت:

جریان اول که ریشه وردپای آنان  را می توان در دفتر برخی از مدیران فعال در استانداری ایلام یافت ،از ابتدای شکل گیری مدیریت جدید آموزش وپرورش استان در تلاش بوده  تا با سوء استفاده از ضعف مدیریت این دستگاه ،یعنی عدم استقلال فکری و مدیریتی ونشاندن افراد مورد نظر خویش در راس مدیریت آموزش وپرورش شهرستانهای مهمی نظیر ایلام ،مقدمات شکل گیری جریانی قوی با هدف تضعیف و بلااثر نمودن مدیرکل را فراهم وبا یک تیر دو هدف یعنی مدیریت آموزش وپرورش شهرستان بزرگ ایلام و نهایتا فتح کرسی مدیرکلی را بزنند.

جریان دوم ،که ریشه آن در گعده های جریان قدرت بازنشسته میدان کشوری قرار دارد ،از همان روزهای تصمیم گیری برای تغییر مدیرکل آموزش وپرورش ،تمامی تلاش خود را بر نشاندن یکی از معاونین همفکر وهمنشین خود را داشت که البته نتوانست از سد جریان حامی رستم زادگذشته وتصمیم خود را عملیاتی نمایند.

جریان سوم که یک سر آن در وزارت آموزش وپرورش و سر دیگر آن در یکی از شهرستانی جنوبی استان یافت می شود ،را می توان قویترین جریان اثر گذار در تصمیم سازی های اخیر در اداره کل آموزش و پرورش استان نامید ،جریانی که با کمک جریان اول همواره در تلاش بوده است که با تحمیل نظرات خود به رستم زاد و نمایش استیصال وی، راه رابرای برکناری او و به قدرت رسانیدن مهره خویش، با نگاهی به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه جنوب هموار کنند.

آنچه که واضح است ،تصمیمات هدایت شده  ماههای اخیر مدیرکل آموزش وپرورش که به صورت تغییرات مدیران و استعلام از افرادی برای رسانیدن آنان به مصادر مدیریتی نمود یافته است ،کلکسیونی از ناکارآمدی ،عدم استقلال فکری وهدایت مدیرکل را در معرض دید همگان قرار داده است ،بنحویکه بارها استاندار ایلام با دستاویز قرار دادن این مجموعه ضعف ها ،در صدد جابجایی "اسفندیار رستم" برآمده وهر بار با مانعی به نام " جلال میرزایی " روبرو بوده است .

اقدام ناخواسته امروز مدیرکل آموزش وپرورش کافی بود تادر کنار بلند نمودن دادِ "جلال میرزایی " ،بدینصورت تحقق اهداف مخالفین مدیرکل وجریانات پشت پرده را نیز به نمایش بگذارد:

اول اینکه با کنار گذاشتن " جایدری " معاون مورد حمایت هر دونماینده حوزه شمالی،خصوصا نماینده اصلاح طلب استان ، راه برای استارت گام دوم یعنی درخواست کناره گیری "رستم زاد " هموار شد. چرا که وادار نمودن مدیرکل به این جابجایی تنها با هدف سلب حمایت میرزایی از وی صورت گرفت و قطعا با چنین وضعیتی، رستم زاد باید برای همیشه حمایت همه جانبه میرزایی از خود را از دست داده بداند .

دوم اینکه،آقای مدیرکل  با واگذاری سرپرستی معاونت پرورشیبه  "صالحیان " ،در واقع توانمندی فردی را به نمایش گذاشته  که بخش اصلی سناریوی صحنه گردانان محسوب می شود. پرده ای از یک نمایش  که در آن جناب مدیرکل به صورت ناخواسته در مسیر تحقق اهداف جریانات پشت پرده قدرت حرکت نموده است .

برآیند بررسی وتامل بر نکات فوق گویای این حقیقت است که مدیرکل آمورش وپرورش در طول چندماهه اخیر مجری تصمیماتی بوده که در نهایت به از کف رفتن عنان قدرت از دست او منجر خواهد شد . به معنای دیگر باید گفت ؛رستم زاد به دست خود زمینه برکناری خویش و تحقق اهداف جریان پشت پرده قدرتی را فراهم نموده که ماههاست کنترل هدایت دستگاه عظیم آموزش وپرورش را از دست وی قاپیده و در دستان خود قرار داده اند.

مدیرکل آموزش وپرورش هیچ شکی را به دل راه ندهند که درست همزمان با مطالعه این مطلب ،جریانی سرخوش از اسیتصال وی و سرمست از به ثمر نشستن آمال خویش ،قهقه استهزاء سرمی دهند .حال باید منتظر ماند و  دید که در آینده نزدیک با پایان عمر کوتاه مدیرکلی رستم زاد،با تقابل دو معاون جویای نام و خروج هردو از گردونه قدرت!! ،سکان مدیرکلی در دست چه کسی قرار خواهد گرفت ؟! جریان پیروز جنگ سایه ها کی خواهد بود؟!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
معلم دردمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
سلام
مثل همیشه تابناک با اخبار ناب خود همه چیز را روشن کرد. دایره المعارفی است تابناک و اسدی در حوزه آموزش و پرورش. البته عصبانیت نماینده اصلاح طلب از مدیرکل می تواند منطقی باشد زیرا همه چیز به نام او تمام می شود.
اما جناب اسدی مدیر سایه ها در ایلام همه می دانند که مشاور جوان استاندار است و خبرها حاکی از مدیریت این تغییر توسط ایشان دارد. خدا از استاندار راضی نباشد که مهار تصمیم گیری برای این همه فرهنگی شده جوانکی خام و بی تجربه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
تنهانیروی توانمند آموزش وپرورش هم رفت فاتحه آموزش وپرورش ایلام خوانده شد
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
یک سال اخیرآموزش وپرورش تنها بایک سال اخیردولت روحانی که زندگی مردم رابه گندکشیده قابل بیان است قطعاخداازمسببان این اوضاع نخواهدگذشت.ازنماینده ای که تیشه به ریشه آموزش وپرورش زده تاعوامل حامی شان دراستانداری همه وهمه بایددرپیشگاه خداپاسخگوی این همه بی تدبیری وناکارامدی وباندبازی وبیشترازهمه فامیل بازی درآموزش وپرورش باشن
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
این آقای مدیرکل یه عده روازموسسات غیردولتی وارداداره کل کرده که خیلی به فکرنددراولین روزنه ای که پیداکردن همه باهم فک وفامیلشون روبه عنوان معلم دراطراف ایلام مشغول به کارکردن درچرداول هم همین کاروکردن یعنی مملکت اینقدر آشفته وهرج ومرج شده که اینها به راحتی هرکارغیرقانونی می کنندپیگیری کنیدتاصحتش براتون مشخص بشه درضمن صلاحیت اخلاقی وگزینش هم فقط برای غیرخودی هاست .....
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
باندنماینده وبرادران شیروانی که ماهیانه جابجامیشن آموزش وپرورش روبه فنادادن
درود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
جایدری تنها معاون اداره کل بود که مدیریت پلکانی را طی و بر امور مسلط بود آموزش و پرورش از اداره کل تا شهرستان ها رو به زوال است.
چرداولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
فرزندمن اززرنگ ترین دانش آموز ان مدرسه شونه الان به خاطرضعیف بودن تدریس معلمش چندجلسه است باهزینه بالا کلاس خصوصی ریاضی میفرستمش درحالی که بهترین معلم ریاضی راهنمایی باوجود امتیازبالا دراطراف شهردرس گرفته مگه اینهادارن باآموزش وپرورش چه میکنند که بهترینهاروفراری دادن عاقبت بچه های مابااین وضع به کجامیره
ایثارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
جایدری هم رفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
این هم خدای بیرانوند مدیرکل قبلی
فرهنگی
|
United States
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
اجماع برای سقوط این جناب مدیرکل همگانی شده است. حتی کمک گرفتن این روزهایش از افراد باتجربه هم نمی توتند باعث ماندگاریش شود. خیلی زود قافیه را به سیاسیون باخت. عملا مشاور استاندار همه کاره است و ایشان به سمت پایانه ها غش کرده است. آدم دلش گرفته میشه از این همه قحطی رجال در آموزش و پرورش. خدایی به تغییر اساسی و مدیرکل قلدر نیازمندیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار