یزد صنعتی ترین استان کشور: افتخاری که از آن جز «دود،سرطان و عقب ماندگی» نصیب یزدی ها نمی شود!
یک سایت تحلیل صنعت و اقتصاد ایران نوشته است معادل 48.5درصد شاغلان استان یزد در بخش صنعت فعالیت می کنند لذا این استان یکی از صنعتی ترین استانهای کشور محسوب می شود.
کد خبر: ۶۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸ 27 July 2015
به گزارش تابناک یزد، اکوفارس سایت تحلیل صنعت و اقتصاد روز گذشته نوشته است نتایج آمارگیری نیروی کار سال 93، استانهای البرز با 45.8 و چهارمحال و بختیاری با 43.8 درصد در مراتب دوم و سوم به لحاظ اشتغال صنعتی قرار دارند.

استان یزد که بیشترین اشتغال را در بخش صنعت در میان سایر استانهای کشور به خود تخصیص داده دارای نرخ بیکاری زیر 10 درصد است. نرخ بیکاری این استان 7.8 درصد اعلام شده است.

براساس گزارش نیروی کار سال گذشته، 17.9درصد شاغلان کشوردر بخش کشاورزی، 33.8 درصد بخش صنعت و 48.3 درصد در بخش خدمات فعالیت می کنند.

این افتخارشاید برای مردم یزد چندان افتخار حساب نشود چراکه با یک بررسی کوتاه درصنایع استان و توسعه ای که سال های سال دست نخورده مانده است می توان دریافت که صنعتی شدن یزد نه تنها باعث توسعه وپیشرفت آن نشده بلکه ارمغانی جز دود و آلودگی و سرطان! برای مردمش نیاورده است!

در حالی که پس از تأسیس کارخانه های فولاد اصفهان، توسعه روزافزون و چشم گیر این شهر بر همه آشکاراست و مردم نصف جهان بیش از تاریخ گذشته، از صنعت خود سود می برند.

سوای از این بحث صاحبان صنایع و معادن استان یزد با وفا تر از آن هستند که حق و حقوق قانونی مردم را ادا کنند به طوری که اخیرا یکی از بزرگ ترین معادن استان از پرداخت حق انتفاع 2 سال گذشته خود سرباز زد و نه تنها هیچ مسئولی پاسخگوی این تخلف آشکار نشد بلکه صاحبان این صنایع با نشر اکاذیب و تهمت به نماینده یزد و اشکذر سعی در پوشاندن و سیاه نمایی این موضوع کردند.
دکتر محمدحسن لطفی ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد پیش از این گفته بود : آلودگی هوا از جمله مباحثی است که در اذهان مسئولین مغفول مانده است.
وی معتقد است: بخش عمده ای از سرطان ها منتسب از آلودگی های زیست محیطی اعم از آلودگی آب و هوا است.
لطفی می افزاید: گرچه در بروز سرطان عوامل محیطی همچون رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و ژنتیک نقش موثری دارد ولی با توجه به نتایج بررسی ها، نقش آلودگی های زیست محیطی در بروز و ایجاد بیماری های مزمن و سرطان ها اثبات شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که سرطان سینه و آلودگی هوا ارتباط تنگاتنگی دارد اذعان می کند: استان یزد بعد از تهران و اصفهان دارای میزان شیوع بالای سرطان سینه است که این مهم در نتیجه آلودگی هوا ایجاد می شود.

دکتر لطفی می گوید: در کشورهای در حال توسعه بعد از بیماری های قلبی و عروقی و حوادث ترافیکی سرطان ها سومین عامل مرگ و میر شناخته می شوند و با اشاره به افزایش شیوع سرطان ها در استان یزد می افزاید: توسعه صنعتی در این استان به بهای نابود کردن، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد از دست رفتن کیفیت زندگی و کاهش امید به زندگی ایجاد شده است.

 با این تفاسیر افتخار یزد به عنوان صنعتی ترین استان کشور چه آبی را به آسیاب مردم و چه نانی را بر سر سفره این شهر آورده است...
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار