مدیر شیلات استان یزد گفت: با توجه به پرورش قزل آلاي رنگين كمان در محیط‎‎های محصور و نيز دوره پرورش كوتاه شش ماهه، تاكنون مواردي در خصوص شيوع بيماري "وی. اچ. اس" مشاهده نشده است.
کد خبر: ۶۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱ 25 July 2015
به گزارش تابناک یزد، "محمد مهدی شطرنجی" در این باره تصریح کرد: بیماری سپتی سمی هموراژيك ویروسی(VHS)  در ماهيان قزل آلاي رنگين كمان با اندازه انگشت قد (5 تا 8 سانتي متر) تا اندازه بازاري (300 گرم) شيوع يافته و عمدتاً در آب‎‎هاي با دماي زير هشت درجه سانتي گراد ظاهر مي‎‎شود.

وی افزود: مشاهده رنگ تيره در ماهيان مبتلا، چشم‎‎هاي بيرون زده، خونريزي بر روي آبشش‎‎ها و قاعده باله سينه اي از علايم اين بيماري در شكل حاد است.

به گفته این مسئول، تلفات شديد در بين ماهيان مبتلا  و نيز امكان شيوع بيماري به طرق مختلف (از قبيل ماهيان آلوده، پرندگان ماهيخوار، وسايل و ابزار كارگاه‎‎ها و غیره، این عارضه را به یک بیماری اخطار دهنده در   اداره بين المللي همه‎‎گيري بيماري هاي دامی تبديل ساخته است.

شطرنجی گفت: هر چند اين بيماري از انواع بيماري هاي مشترك با انسان نبوده ولي به منظور جلوگيري از زيان اقتصادي و وقوع تلفات در ماهيان پرورشي، تهيه بچه ماهي سالم از مراكز تكثير داراي گواهي سلامت دامپزشكي از الزامات و در دستور كار اين مديريت است.

 مدیر شیلات استان همچنين اذعان کرد: هرچند عمده تلفات ناشي از VHS، در مراكز پرورش استان‎‎های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان و همدان مشاهده شده اما با توجه به شایعات ایجاد شده در خصوص شیوع این بیماری در بین ماهی‎‎های  قزل آلای استان، لازم است تا آبزي‎‎پروران علاوه بر گزارش هرگونه تلفات در بين ماهيان پرورشي خود به نزدیکترین اداره دامپزشکی، به طور جدی از خرید تخم‎‎های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده‎‎های شيلاتي از مراکز غیرمجاز خودداری و نسبت به ارتقای ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذی‌صلاح دامپزشکی و مدیریت شیلات اقدام کنند.

 وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور به کمک سازمان شیلات ایران و اتحادیه‌های سراسری پرورش دهندگان ماهیان سردآبی، برنامه کنترل و پیشگیری بیماری را مدون و اقدامات لازم را به عمل آورده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار