معاون مدیر کل دفتر امور اجتماعی حوزه سازمان های مردم نهاد استانداری یزد:
تشکل ها و سازمان های مردم نهاد، خمیرمایه و اساس یک جامعه ی پویا و دموکراتیک هستند.برای آگاهی از چگونگی وضعیت اینگونه نهادها در استان به سراغ یکی از مسؤلین استانداری یزد رفتیم.
کد خبر: ۶۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴ 25 July 2015
به گزارش تابناک یزدجامعه ای که در آن مسؤلین برای افکار، اندیشه ها، انتقادات و نظرات مختلف مردم با دیدگاه های متفاوت، ارزش قائل اند و این مردم هستند که در قالب ایجاد تشکل های مختلف در عین حال  که می توانند یک اتاق فکر و یک بازوی کمکی در جهت رفع مشکلات و معضلات جامعه  برای مسؤاین باشند، نیز می توانند ارائه دهنده ی نقد های سازنده درباره ی میزان خدمت رسانی یا عدم مسؤلیت پذیری مدیران باشند و با انتقادهای دلسوزانه در ترازوی انصاف، مردم را از عیارسره از ناسره  آگاه نمایند.
معاون مدیر کل دفتر امور اجتماعی حوزه سازمان های مردم نهاد استانداری یزد در گفتگو با تابناک یزد تعداد تشکل ها و سازمان های مردم نهاد مجوز دار استان را 181 سازمان برشمرد که استانداری و فرماندارس ها تا کنون مجوز دریافت کردند.
رقیه توانایی اظهار داشت: در استان یزد 79 سازمان مردم نهاد دارای مجوز از استانداری و 4 مورد سمن(سازمان مردم نهاد) دارای مجوز از وزارت کشور و نمایندگی یزد وجود دارد.
وی در ارتباط با اینکه فرمانداری های تابعه مجوزهایی در زمینه های مختلف برای گروها و تشکل های مردمی صادر کردند، افزود: فرمانداری های تابعه استان تعداد98 مجوز برای سازمان های مردم نهاد صادر کردند که بیشترین و کمترین مجوزها  به ترتیب  مربوط به فرمانداری های یزد با 30 مورد و  بهاباد و تفت با هر کدام 2 مورد می باشد.
این مقام مسؤل حوزه استانداری ادامه داد: این تشکل ها در موضوعات مختلف شامل: امور خیریه و نیکوکاری، اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و سلامت، علمی، ورزشی، حفظ آثار فرهنگی و تارخی، محیط زیست و منابع طبیعی و غیره فعالیت می کنند که از موارد مذکور، حوزه های فرهنگی و اجتماعی بیشترین تعداد سازمان های مردم نهاد را به خود اختصاص داده اند و در این موضوعات تلاش های بیشتری انجام می گیرد.
رقیه توانایی رویکرد دولت را در این سال ها به مقوله تشکل های مردمی را مثبت ارزیابی کرد و اتصریح کرد: در سال های اخیر و با توجه به نگاه مثبت دولت به نقش و جایگاه  سازمان های مردم نهاد، علاوه بر اینکه تقاضای مردم برای تشکیل این سازمان ها رشد روزافزونی یافته استف با توجه به وضعیت جامعه در سال های اخیر تقاضا برای تشکیل سمن یی با موضوعات بهداشت و سلامت، علمی و پژوهشی و محیط زیست نیز افزایش یافته است.
وی درباره ی نهادها و ارگان های صادر کننده مجوز برای تشکیل سمن ها تأکید کرد: مراجع صدور مجوز سازمان مردم نهاد، دفتر اجتماعی استانداری، بهزیستی، سازمان ورزش و جوانان و نیروی انتظامی می باشد.
وی  در ادامه به تشریح مجوزهای داده شده از طرف سازمان ملی جوانان اشاره کرد و گفت: علاوه بر مجوزهای صادره از وزارت کشور، 137 مورد مجوز از سازمان ملی جوانان وجود دارد که پس از تبدیل به اداره ورزش و جوانان فقط 22 مورد از این انجمن ها فعال می باشند که در این میان نیز 8سمن اعتبارنامه های ورزش و جوانان را دریافت نموده اند و مابقی در حال تمدید و دریافت اعتبار نامه هستند.
وی ادامه داد: اداره بهزیستی استان یزد نیز دارای 188مورد سازمان مردم نهاد می باشد و متأسفانه آماری از تعداد سمن های نیروی انتظامی در دست نمی باشد.
معاون مدیر کل دفتر امور اجتماعی حوزه سازمان های مردم نهاد استانداری یزد در پایان گفت: در میان سمن های دارای مجوز از استانداری یزد، 4 تشکل به نوعی در حوزه زنان فعالیت دارند که موضوع فعالیت های این چهار تشکل، امور زنان، محیط زیست و منابع طبیعی و 2 مورد با موضوع فرهنگی می باشد. همچنین 5 مورد از سازمان های مردم نهاد دارای مجوز استانداری در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی فعالیت می کنند.
با خرد ورزی و سیاست گذاری اصولی می توان بسترهای لازم جهت بهره مندی از دیدگاه های صاحب نظران را در فرآیند تبلور سازمان های مردم نهاد در جامعه را مشاهده کرد. حال باید دید دولت تدبیر در هویت بخشی به تشکل های مردم نهاد که برخاسته از پویایی یک جامعه ی مدنی می باشد، چه اقداماتی برای زنده نگه داشتن امید به تسریع روند این گونه نهادها  را در دستور کار دولتمردان خود قرار خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار