مدیرکل دفتراموراجتماعی استانداری ایلام در گفتگو با خبرگزاری برنا در ایلام،  با اشاره به وضعیت برنامه های پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی در استان گفت: استاندار  محترم  آسیب‌های اجتماعی در استان را به‌عنوان یک موضوع و دغدغه جدی  در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است و ما با این حمایت  توانسته ایم در این راستا اقدامات مهمی  را در استان در دست اقدام  قرار دهیم که امیدواریم با به پایان رساندن این برنامه ها  استان را به سمت سوی افقی روشن هدایت کنیم.

علی مهر علی زاده گفت: تشکییل اتاق فکر اجتماعی با عضویت اساتید صاحب نظر داشگاهی در حوزه های تخصصی مختلف، تشکیل شورای راهبردی مهار کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با عضویت صاحب نظران دانشگاهی و کارشناسان  ذیربط دستگاههای اجرایی، تدوین و تصویب سند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اهتمام جدی به اجرای برنامه تدوین‌شده در سند مذکور، اجرای 4طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان مدارس استان از مهمترین برنامه های در دست اقدام این موضوع می باشد.

وی ادامه داد: همچنین اجرای طرح های مطالعاتی و پژوهشی با محوریت شناسایی علل و عوامل آسیب های اجتماعی از طریق مراکز دانشگاهی و خصوصا مرکز علمی تحقیقات  آسیب های اجتماعی و رفتاری استان، تدوین و اجرای دو طرح تحت عناوین ارتقا نشاط اجتماعی و رسانه و سبک زندگی مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی و اجرای دو طرح تحت عناوین ارتقا نشاط اجتماعی و رسانه و سبک زندگی مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی از دیگر برنامه های پیشگیری از وضعیت آسیب های اجتماعی در استان می باشد.

مدیرکل دفتراموراجتماعی استانداری ایلام افزود:  بسترسازی برای مشارکت جدی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در استان در بخش‌های دولتی و غیردولتی، توجه به اجرای برنامه‌های اجتماعی و الزام به تدوین پیوست‌های اجتماعی فرهنگی در طرح‌های فنی و صنعتی و عمرانی، شناسایی فضاهای بی‌دفاع شهری در استان و اتخاذ تدابیر مناسب برای کنترل مناسب بر این مناطق، پیگیری جهت اجرای  موضوع استاندارد مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها و صنایع بزرگ در استان و حمایت آنها جهت پیشگیری از دیگر برنامه های مهم در این راستا می شود نام برد.

وی ادامه داد:  اتخاذ رویکرد اجتماعی پویا و جامعه‌محوری و رصد مستمر آسیب‌های اجتماعی و شیوع‌شناسی آنها با استفاده از تمامی ظرفیت‌های دینی، فرهنگی، علمی و اجرایی  نیز از جمله فعالیت های انجام گرفته در راستای  کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان می باشد.

وی با اشاره به رویکرد اجتماعی دولت یازدهم به مقوله کاهش آسیب های اجتماعی در استان و فراهم سازی فضای مشارکت مردم و سازمان های غیر دولتی در این زمینه گفت:اعتقاد ما براین است اگر امروز  آسیب های اجتماعی تدبیر نشود  احتمال اینکه  در آینده استان در باتلاق آسیب‌های اجتماعی گرفتار خواهد بعید نیست.

مهرعلی زاده در پایان گفت: گسترش و توسعه فعالیت نهادهای محلی همچون گروه‌های ورزشی و فرهنگی و مساجد و حفظ حیات شبانه بوسیله‌ی ایجاد کاربری‌های فعال در شب برای خانواده‌ها مثل رستوران‌ها و مراکز فرهنگی، برگزاری آیین‌ها و جشنواره‌ها در شب مهم‌ترین راهبردها بری تحقق پویایی و نشاط اجتماعی هستند.

               ***********************************************

خبرگزاری فارس دراستان ایلام با تیتر "ویژه‌نامه سالگرد شهادت سردار شهید ملاحی منتشر شد" به سالگرد شهادت سردار شهید ملاحی پرداخته است دراین خبر آمده است

حمید حیدرپناه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: این ویژه‌نامه با هدف معرفی ویژگی‌های شهدای گرانقدر استان ایلام و برای معرفی به نسل جدید منتشر شده که به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی و ویژگی‌های مدیریتی و اخلاقی این فرمانده جوان می‌پردازد.

وی ادامه داد: در راستای گرامیداشت یاد و خاطره سرداران شهید استان ایلام و به مناسبت یکم مردادماه سالگرد شهادت «غلامرضا ملاحی» فرمانده شجاع اطلاعات عملیات لشکر امیرالمومنین (ع)، این ویژه‌نامه با مدیریت «ابراهیم صفرلکی» و همکاری ستاد کنگره سرداران و 3 هزار شهید استان ایلام منتشر شده و در حال توزیع در تهران و استان است.

وی عنوان کرد: در این ویژه نامه ضمن بیان زندگی‌نامه شهید، به ذکر روایاتی به نقل از سرداران رشید اسلام، سیدصادق حسینی، الله‌نور نوراللهی، یحیی خادمی، صارم طهماسبی و همرزمانش، شهید کاظم فتحی‌‌زاده، ابراهیم لطفی، عبدالله موسی‌بیگی و ... پرداخته شده است.

این فعال رسانه‌ای در خصوص بخشی از ویژگی‌های شهید ملاحی اضافه کرد: سکوت و آرامش، متانت و خویشتنداری غلامرضا او را از دیگر کودکان محله چنان متمایز ساخته بود که گویی با درون خود نجوایی دارد که نجابت را تفسیر می‌کند. چشمان نجیب و زیبایش به همراه لبخند ملیح در صورتی سبزه، از سبز بودن سیرتش حکایت داشت.

حیدرپناه تصریح کرد: این شهید والامقام در طراحی عملیات‌ها، چینش نیروها، انتخاب تاکتیک‌ها و راهکارهای رسیدن به خطوط مقدم دشمن بسیار سنجیده عمل می‌کرد و تا خود در مقیاس واقعی نقشه‌ها و تاکتیک قرار نمی‌گرفت، اجازه نمی‌داد تا بچه‌های لشکر وارد عمل شوند.

وی اظهار کرد: امیدواریم به همت اهالی رسانه و همکاری مسئولان شاهد تداوم انتشار این ویژه‌نامه‌ها بوده و همچنان در راستای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس، معرفی شهدا و تشریح ابعاد شخصیتی و مدیریتی آنان جهت الگوسازی برای نسل جوان تلاش کنیم.

              ******************************************************

سایت خبری آفتاب ایلام با تیتر"مست هوشیاروهوشیارمست"به روایتی تاریخی پرداخته ونوشته است:نقل مي كنند در اواخر دوره سلطنت احمدشاه قاجار شهر تهران حاكمي داشت به نام حاجب‌الدوله . او يك روز كه مطابق معمول سرگرم انجام امور روزمره در مقر حكومتي بود فراش‌ها جواني را به جرم نوشيدن شراب نجس و تظاهرات مستانه گرفته و خدمت حاكم آوردند تا دستور مجازاتش را صادر كند. «حاجب‌الدوله» چون به قيافه آنها دقيق مي‌شود مي‌بيند كه مرد مستي كه به گفته فراش‌ها در خيابان تلوتلو مي‌خورده و روي پا بند نبوده، داراي لباسي تميز و گيوه‌اي سفيد بدون ذره‌اي گل است و حال آن‌كه فراش‌هاي حكومتي كه مست نبوده‌اند به لحاظ فصل زمستان و بارندگي و وجود گل و شل در معابر تا كمر گلي و خيس هستند! «حاجب‌الدوله» از تماشاي جوان مست و فراش‌هاي هوشيار با ظواهري كه شرح آن رفت متعجب شده و از جوانك مست مي‌پرسد: جوانك، تو چطور مستي هستي كه حتي گيوه‌هايت هم به گل و شل آلوده نشده‌اند؟ جوان مست پاسخ مي‌دهد: قربان، علت اين است كه چاكر باريك باريك راه مي‌روم! «حاجب‌الدوله» از اين پاسخ كه مي‌شنود بيشتر متعجب شده مي‌پرسد: باريك باريك راه رفتن چه صيغه‌اي است؟! مرد جوان متعاقب اين گفته حاكم تهران،گفت : اجازه مي دهيد تا باريك باريك راه رفتن را نشان دهم ؟ حاكم با كنجكاوي موافقت كرد . سپس جوان به نرمي شروع به راه رفتن كرده و از كنار گل و لاي حياط دارالحكومه مي‌گذرد و از در خروجي هم خارج شده و متواري مي‌گردد! «حاجب‌الدوله» از هوشياري جوان مست و مدهوشي فراشان هوشيار! خود كه به سختي غرق تماشاي راه رفتن جوان شده، به طوري كه حتي جلوي فرار او را هم نگرفتند متغير گرديده مي‌گويد: اين نوكرهاي پدرسوخته را بخوابانيد و يكي بيست ضربه شلاق به آنها بزنيد تا مستي از سرشان بپرد! وي گفت « اين فراشان دارالحكومه اند كه مستند ، نه آنهايي كه توسط اينان به مستي متهم ميشوند ….»
روايت فوق ، شاهدي است بر مستي حاجبان و دربارياني كه به هشياري شهره اند و هشياري متهماني كه به جرم مستي به بند كشيده مي شوند . و از اين امثال در تاريخ فراوانند .منبع:هزار و يك حكايت تاريخي حکایت این داستان تاریخی درجامعه امروزی ما ، بسیارند که متاسفانه برخی از آنان که به کرسی های رنگی و اتاق های مجلل نشسنه اند ، و به صرف کسب رای عددی و با خرید آن« و صرف هزینه سیصد میلیونی  به رغم اینکه لیاس موجه هوشیاری بر تن دارند دارند و بر آن هوشیاری مشهور ،آن کنند که قلم را ار ذکرش شرم داردو زبان قاصر از بیان ووقتی زبانی بگوید و قلمی بنویسد صد رابظ و … واسطه که  با ما چکار دارید. و هرروز شاهدیم که پس رفت بجای پیشرفت داریم کاش ما هوشیاران توسط اینان به مستی متهم نشویم … و هوشیار باشیم انان که باریک باریک راه میروند … را خوردند اما از سیستم های نظارتی گریزی نیست امروز یا فردا…

                   **********************************************