معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: ثبت جهانی انگور ملایر مسیر پیشرفت و توسعه شهرستان را هموارتر می‌کند و تحقق این امر مهم نیازمند یک عزم ملی است.
کد خبر: ۶۴۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ 30 August 2018
 معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: ثبت جهانی انگور ملایر مسیر پیشرفت و توسعه شهرستان را هموارتر می‌کند و تحقق این امر مهم نیازمند یک عزم ملی است.

به گزارش ایرنا، باب الله فتحی در نشست هماهنگی ثبت جهانی انگور ملایر افزود: این اقدام یک موضوع ملی است و متولی آن یک دستگاه خاص نیست، بلکه همه مجموعه شهرستان باید پای کار باشند.

وی با بیان اینکه انگور ملایر به نام دره جوزان در سازمان فائو ثبت می‌شود، اظهار داشت: قرار است کارشناسان و نمایندگان فائو مهر امسال در همین زمینه به ملایر سفر کنند.

فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: قبل از سفر نمایندگان فائو، کارشناسانی از وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط به ملایر می‌آیند تا مقدمات کار را فراهم کنند.

فتحی خواستار تشکیل سریع کمیته‌های زیر مجموعه ستاد با موضوع و برنامه مشخص شد و بیان کرد: از ظرفیت بخش خصوصی نیز باید برای پیشبرد کار‌ها استفاده شود.

وی یادآور شد: از سال ۹۵ که موضوع ثبت جهانی انگور ملایر مطرح شد، فعالیت‌ها و پیگیری‌های خوبی توسط مسئولان مرتبط در سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان و نمایندگان مجلس شکل گرفت.

فتحی ثبت جهانی انگور ملایر را بسترساز حضور گردشگران و مسافران از سایر کشور‌های جهان و به دنبال آن توسعه همه جانبه این شهرستان دانست و گفت: امیدواریم بزودی بتوانیم ثبت جهانی انگور را در ملایر جشن بگیریم.

معاون استاندار همدان همچنین برگزاری یک دوره کارگاه آموزشی با موضوع ثبت حهانی انگور و آشنایی بیشتر باغداران و کشاورزان را یک ضرورت برشمرد و افزود: موارد لازم باید در این کارگاه‌های آموزشی بیان شود.

** از بن بست اشتغال خارج می‌شویم

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم همکاری و همراهی مدیران دستگاه‌های اجرایی در این زمینه تاکید کرد و گفت: چنانچه انگور ملایر ثبت جهانی شود، شهرستان از بن بست اشتغال خارج می‌شود.
حجت الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به جایگاه ملی و بین المللی محصولات باغی ملایر، تقویت جایگاه انگور در حوزه فرآوری را یک ضرورت برشمرد.
وی ضمن تقدیر از نگاه مثبت منصور رضوانی جلال رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان در این راستا افزود: با همدلی و وفاق همگانی باید این رخداد فراملی را به نتیجه نهایی برسانیم.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم اظهار داشت: برای تحقق این امر مهم اقدامات از رده‌های پایین به بالا در حال انجام است و در سطح ملی نیز برای به نتیجه رسیدن آن در تلاش و پیگیری هستیم.
حجت الاسلام آزادیخواه خاطرنشان کرد: چنانچه ثبت جهانی انگور همانند ثبت ملی مبل و منبت ملایر رخ دهد، مسیر ما برای توسعه، کیفی سازی محصولات و برندسازی هموارتر می‌شود.

وی خواستار همکاری و همراهی بیشتر مدیران شهرستان و جریان سازی اجتماعی این رخداد در بین مردم شد و گفت: ثبت جهانی انگور یک فرصت مغتنم برای توسعه است.

نماینده مردم ملایر در مجلس دهم همچنین به مشکل فروش کشمش با قیمت بسیار پایین طی دو سال گذشته اشاره و تعامل و همدلی مجموعه شهرستان برای حفظ بازار فعلی قیمت فروش کشمش را یک ضرورت برشمرد.

حجت الاسلام آزادیخواه ادامه داد: باید با تلاش و پیگیری‌های مستمر و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، قیمت را به گونه‌ای حفظ کنیم که کشاورزان و باغداران آسیب نبینند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان سازمان جهانی فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) مهر سال جاری در راستای ثبت پرونده ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر از این منطقه بازدید می‌کنند.

بیش از ۲ سال است که پرونده ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر تکمیل و به سازمان جهانی فائو ارسال شده است که هم اکنون پس از پیگیری‌های مستمر و طولانی مرحله نخست این پرونده به تایید فائو رسید و هم اکنون پرونده در مرحله سوم تکمیل قرار دارد.

حدود ۱۱ هزار هکتار از اراضی ملایر زیر کشت انگور است که سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تن انگور در این شهرستان تولید می‌شود و جایگاه سوم تولید انگور کشور را به خود اختصاص داده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار