مشاور مطالعات طرح خطوط بی‌آرتی شهر یزد:
مشاور مطالعات طرح خطوط بی‌آرتی شهر یزد با اشاره به اینکه مسیر ۳ طرح بی‌آرتی برای اجرا در سال جاری انتخاب‌شده است، گفت: مسیر بی‌آرتی با عبور از کنار نواحی آزادشهر، امام شهر و بلوار نواب صفوی با اقبال خوبی مواجه می‌شود.
کد خبر: ۶۳۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶ 25 July 2018

مهدی فلاح‌تفتی با اشاره به اینکه سیستم‌های اتوبوس‌رانی تندرو یا بی‌آرتی سیستمی است که در شهرهای متوسط به بالا به‌منظور پاسخگویی به نیازهای جابجایی شهروندان از طریق سیستم حمل‌ونقل عمومی در مسیرهای با تقاضای سفر بالا ایجاد می‌شود، گفت: این سیستم دارای ویژگی‌هایی است که آن را از سیستم‌های اتوبوس‌رانی عادی متمایز می‌سازد.

وی مسیر ویژه، اولویت‌دهی عبور در تقاطع‌ها، ناوگان با رفاهیات بالاتر به‌مانند به‌کارگیری از اتوبوس‌های چند درب (سه درب به بالا) و کف پائین جهت تسریع و تسهیل در سوار و پیاده شدن مسافرین، ایستگاه‌های بافاصله بیشتر جهت کاهش زمان توقف در ایستگاه‌ها را از ویژگی‌های سیستم بی‌آرتی دانست.

مشاور مطالعات طرح خطوط بی‌آرتی شهر یزد، ایستگاه‌های بسته با امکان پرداخت کرایه در بدو ورود به ایستگاه به‌مانند ایستگاه‌های مترو، اطلاع‌رسانی مناسب به مسافرین در ایستگاه‌ها، در حین سفر داخل اتوبوس و از طریق اینترنت و سرفاصله کم سه الی شش‌دقیقه‌ای بین اتوبوس‌ها را از دیگر ویژگی‌های این سیستم برشمرد.

فلاح تفتی تصریح کرد: این سیستم با بهره‌گیری از تجهیزات هوشمند امکان برنامه‌ریزی حرکت و اعزام هوشمند را با بهره‌گیری از تکنولوژی جی‌پی‌اس و انواع سنسورهای نصب‌شده در اتوبوس، ایستگاه‌ها و مسیر حرکت را فراهم می‌سازد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد از ویژگی‌های دیگر این سیستم را بهره‌مندی از مسیرهای سواره موجود خیابان‌ها برای عبور اتوبوس‌های بی‌آرتی عنوان کرد و افزود: در این سیستم، یک یا چند خط عبور موجود از معابر را می‌توان به این سیستم اختصاص داد و بنابراین هزینه اجرای آن نسبت به سیستم‌های حمل‌ونقل انبوه دیگری چون مترو و ریل سبک، کمتر و بدین ترتیب اجرای آن عملی‌تر است.

به گفته‌ی این متخصص حمل‌ونقل و ترافیک زیرساخت‌های اضافی هزینه‌بر آن‌ها عمدتاً عبارت‌اند از ایستگاه‌ها و پل‌های مکانیزه دسترسی به آن‌ها و البته اتوبوس‌های ناوگان است.

وی با اشاره به اینکه برای شهر یزد ۳ مسیر بی‌آرتی در طرح جامع حمل‌ونقل یزد پیش‌بینی‌شده که مسیر ۳ آن برای اجرا در سال جاری انتخاب‌شده است، اظهار داشت: این مسیر از چهارراه فضای سبز شروع و سپس از بلوار صابر یزدی، بلوار نواب صفوی، بلوار ۲۲ بهمن، بلوار ۱۷ شهریور و بلوار خضرآباد عبور و تا نزدیکی پایانه اتوبوس‌رانی بین‌شهری ادامه می‌یابد.

مشاور مطالعات طرح خطوط بی‌آرتی شهر یزد یادآور شد: چنانچه تمامی نکات و پیش‌نیازهای پیش‌بینی‌شده در طرح بی‌آرتی شهر یزد توسط مشاور رعایت شود، پیش‌بینی می‌شود که این مسیر با عبور از کنار نواحی آزادشهر، امام شهر و بلوار نواب صفوی با اقبال خوبی مواجه شود.

فلاح‌تفتی در ادامه ابراز داشت: در طرح مشاور استفاده از ون (مینی‌بوس) برای جمع‌آوری مسافرین مناطق آزادشهر و امام شهر و انتقال آن‌ها به ایستگاه‌های بی‌آرتی پیش‌بینی‌شده که یکی از پیش‌نیازهای مهم طرح، این مسیر را تشکیل می‌دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد با اشاره به اینکه برای بهبود حمل‌ونقل عمومی شهر یزد لازم است دو سری اقدامات به‌صورت موازی و توأمان با یکدیگر انجام گیرد، اذعان داشت: توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه‌سواری، مسیرهای پیاده و ایستگاه‌های مشترک برای تشویق شهروندان به استفاده از ترکیب این شیوه‌های جابجایی در زنجیره سفر روزانه خود یکی از آن اقدامات است.

این متخصص حمل‌ونقل ترافیک در پایان محدودسازی تردد خودروهای شخصی از طریق وضع عوارض برای تردد در مرکز شهر، قیمت‌گذاری پارکینگ و غیره را از دیگر اقدامات عنوان کرد و خاطرنشان کرد: تا زمانی که این دودسته سیاست توأمان با یکدیگر و به‌طورجدی پیگیری نشوند و همچنان دغدغه عمده مدیریت شهری، ایجاد زیرساخت برای خودروهای شخصی باشد، مشکل حمل‌ونقل شهرها و ازجمله شهر یزد پابرجا خواهد بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار