مدیرکل ستاد بحران اعلام کرد
با تلاش 20 ساعته بخش عمده ای از آتش سوزی مناطق جنگلی دره شاه قلندر در شهرستان سیروان کنترل شد ولی هنوز بطور کامل مهار نشده است.
کد خبر: ۶۳۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶ 17 July 2015
به گزارش تابناک ایلام،مدیرکل بحران استان ایلام از چهار نوبت عملیات اطفای حریق توسط بالگرد آب پاش خبر داد و گفت: در این عملیات ها هشت هزار لیتر آب بر روی منطقه حادثه دیده جنگلی پاشیده شد.

احمد کرمی اظهار کرد: این بالگرد پس از حضور در استان ایلام اقدام به آبگیری از طریق سد ایلام کرده و هر بار دو هزار لیتر آب را حمل و در جنگل های دره شاه قلندر تخلیه می کند.

وی افزود: وجود این بالگرد کمک موثری به کنترل آتش سوزی کرده هر چند آتش کنترل شده اما هنوز بطور کامل مهار نشده و امیدواریم با حضور هواپیمای آب پاش و انجام عملیات اطفای حریق ، این حادثه مهار و آتش خاموش شود.

کرمی ابراز امیدواری کرد: آتش سوزی تا ساعاتی دیگر بطور کامل مهار شود ضمن اینکه قرار است هواپیمای آب پاش در نخستین عملیات اطفای حریق در کشور ساعتی دیگر وارد استان شود تا روند اطفای حریق سرعت بیشتری بگیرد.

به گفته کرمی، این هواپیمای آب پاش گنجایش حمل چهار هزار لیتر آب دارد که با توجه به وضعیت جغرافیایی منطقه سانحه دیده و وزش شدید باد در ارتفاعات مهار آتش تنها با کمک این هواپیما بهتر امکان پذیر خواهد بود.

وی تاکید کرد: البته حضور پرتراکم نیروهای مردمی، امدادی و نظامی و تلاش بی وقفه و مداوم آنها در 20 ساعت اخیر نقشی مهم در کنترل آتش سوزی جنگل های دره شاه قلندر داشته است.

با توجه به نزدیکی محل آتش سوزی با عرصه های منابع طبیعی و منطقه حفاظت شده محیط زیست، به دلیل وزش باد آتش به سرعت به این عرصه ها سرایت کرد و بخش های وسیعی از منطقه جنگلی را در بر گرفت.

با وجود حضور نیروهای امدادی محیط زیست و منابع طبیعی و نیروهای مردمی از ابتدای شروع این حریق متاسفانه آتش مهار نشده و حجم آن همچنان رو به افزایش است.

مناطق جنگلی استان ایلام از ابتدای سال جاری تاکنون بارها طعمه حریق شده و بخش های وسیعی از این مناطق بر اثر همین آتش سوزی ها از بین رفته است.
مراد یگانه فرماندار شهرستان سیروان نیز با اعلام خبرمهارآتش سوزی به خبرنگار تابناک ایلام گفت:خوشبختانه با تلاش بی وقفه نیروهای مردمی وامدادی این آتش سوزی کنترل ومهارشد وانتظار داریم با توجه به کمک بسیارخوب هلی کوپترآب پاش درخاموش کردن کنده وتنه سوخته درختان این آتش سوزی تسریع پیداکند .
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست نیز با اعلام مهار آتش گفت: این آتش سوزی که بعداز ظهر دیروز آغاز شد و عوامل مختلفی چون حجم زیاد مراتع و خشک بودن علف ها که همانند بنزین عمل می کنند، در گسترش آن دخیل بود.

عبدل صاحب بازیار افزود: سخت مسیر بودن، ارتفاع زیاد، شیب تند، وزش باد، پوشش خشک و انبوه جنگلی و مرتعی موجب شد مهار آتش با سختی و کندی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه پوشش عمده گیاهی منطقه را درختان بلوط و مراتع خشک تشکیل داده اند، یادآور شد: هنوز لاشه هیچ وحوش سوخته ایی بر اثر این آتش سوزی مشاهده نشده هر چند سوختن حشرات، برخی خزندگان و موجوداتی چون لاک پشت که دارای سرعت عمل کندی هستند، دور از انتظار نیست.
عصر روز پنجشنبه به دنبال اختلاف خانوادگی و آتش زدن عمدی خرمن محصولات کشاورزی در روستای شاه قلندر علیا از توابع شهرستان سیروان، آتش به مناطق حفاظت شده و عرصه های طبیعی قلارنگ و نثار مله ماران سرایت و بخش های زیادی را طعمه خود کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار