همه چیز با آرامش مسیرخود را طی می کرد ، تا اینکه بروز زمین لرزهای خفیف ماه اخیر بهانه ای شد تا افرادی از تریبون های رسمی وبا اظهارنظرهای غیر فنی وغیر مستند خود بار دیگر سایه ترس واضطراب را بر سر مردم شهر باز گردانند. امام جمعه شهرسرابله درسخنانی عجیب و غیر کارشناسانه که از بین آنها بیم وناامیدی ساتع می شود گفت :"شهر سرابله در وضعیت قرمز قرار دارد. کل شهر در مرز فرو رفتگی قرار دارد.
کد خبر: ۶۲۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵ 30 June 2018

تابناک ایلام ::پاییزسال گذشته بود که اولین وجدی ترین زمین لرزه غرب کشور مناطقی ازاستانهای کرمانشاه وایلام را به لرزه درآورد وآسیب های مالی وجانی فراوانی به مردم شهرستان های سرپل ذهاب ،قصرشیرین ،اسلام آباد وثلاث باباجانی در استان کرمانشاه تحمیل نمود.

درست از همان روز ،تاکنون گاه وبیگاه زمین در زیر پای مردم شهر سرابله دراستان ایلام می لرزد .لرزه های دلهره انگیزی که آثار آن هرگز در موسسات لرزه نگاری دنیا ثبت وضبط نمی شود. شاید همین موضوع دستاویزی شد تا گمانه زنی های عمدتا غیر فنی وغیر علمی حول این موضوع شکل گیرد. گمانه زنی هایی از جنس فرورفتن احتمالی شهر سرابله ،وجود حفره های عمیق در زیر شهر و یا وجود دریا درزیر پای  مردم شهر !! همه این ها کافی بود تا مردم شهر هرگز روی آرامش رابه خود ندیده و برخی نیز با دامن زدن بر شایعات بی اساس و غیر علمی بر ترس ودلهره مردم این دیار بیافزایند.

افزایش حساسیت های مردم ورسانه های استان  به این موضوع به حدی شدت یافت تا مسئولین به فکر چاره افتاده وتیم های زمین شناسی و اکیپهای زلزله نگاری برای چند روزی میهمان شهر شوند تا پرده از حقیقت زیر پای مردم شهر افکنده شود .حاصل بررسی های کارشناسان ،معاینات علمی ونمونه برداری های زمین شناسی در همان ماهها به این ختم شد که "مردم سرابله  آسوده باشند،زیرا خطری جدی شهر را تهدید نمی کند"!

همه چیز با آرامش مسیرخود را طی می کرد ، تا اینکه بروز زمین لرزهای خفیف ماه اخیر بهانه ای شد تا  افرادی از تریبون های رسمی  وبا اظهارنظرهای غیر فنی وغیر مستند ،بار دیگر سایه ترس واضطراب را بر سر مردم شهر باز گردانند. امام جمعه شهرسرابله درسخنانی عجیب و غیر کارشناسانه  که از لابلای آنها بیم وناامیدی ساتع می شود گفت  :"شهر سرابله در وضعیت قرمز قرار دارد. کل شهر در مرز فرو رفتگی قرار دارد.

بیان این جملات آن هم از یک تریبون رسمی کافی بود تا موجی ازبیم واضطراب بار دیگر مردم شهر را فرا گیرد . سخنان غیر کارشناسانه وناامیدانه ای که در بحبوحه مشکلات اقتصادی مردم به نمکی شبیه است . نمکی  که هر روز و گاه وبیگاه از سوی هم صنف های امام جمعه محترم این شهر، بر زخم های بیشمار مردم ایران ریخته می شود!

افزایش شایعات متعاقب این اظهار نظر غیر مسئولانه موجب شد تا فرماندار شهرستان چرداول در پیامی ویدئویی از امید حرف بزند .مراد یگانه در این پیام به مردم شهر سرابله اطمینان داده است که هیچگونه عامل طبیعی مردم شهر را تهدید نمی کند. وی از مردم خواسته است ضمن حفظ ارامش خود به صحبتهای غیر مسئولانه توجهی نداشته باشند. البته از شخصیت ها و صاحب منصبان شهرستان هم خواسته است که مراقب سخنان غیر کارشناسانه وغیر علمی خود باشند.

صرفنظر از غیر علمی ،غیر مستند وغیر مسئولانه بودن سخنان امام جمعه شهر سرابله ،بیم های آقای امام جمعه وامیدهای نماینده دولت در  شهرستان چرداول ذهن ها رابه سمت سایر اظهار نظرهای غیر مسئولانه وعمدتا عامدانه خطیب های جمعه سراسر کشور متمایل می کند. خطبایی که گویا ماموریت یافته اند در مقابل هر طرح وبرنامه از سوی دولت  تدبیر وامید برای برون رفت از مشکلات جاری ،گارد گرفته و بذر ناامیدی در  دل مردم بکارند.

نمونه بارز آن هم اینکه بسیاری از صاحبظران وکارشناسان با صرف ماهها وقت و با مطالعه جوانب یک طرح مهم سیاسی ،امنیتی ،فرهنگی یا اقتصادی ،آن را برای آینده کشور مفید قلمداد می کنند ،برخی از همین تریبون داران که حتی قادر به تلفظ صحیح آن نیز نمی باشند ،با اظهار نظرهای عجیب وغیر علمی در مقابل آن گارد گرفته وقاطبه کارشناسان ،صاحبنظران وتحصیل کردگان مرتبط با این حوزه را بیسواد تلقی می کنند!

انتظار می رود ائمه محترم جمعه که نقش واقعی واولیه  آنان درراستای ایجاد وحدت و برادری در بین آحاد ملت و دولت  تعریف شده است ،به جز در حوزه هایی که به آن اشراف علمی دارند ،از اظهار نظر در سایر امور که هم می تواند برای مردم وهم برای کشور منشاء خطراتی باشد ،جانب احتیاط را رعایت ویا اینکه اصلا ورود نکنند که عاقلانه تر همین است!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
چرداولی
|
United Arab Emirates
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
کاری به صحبتهای امام جمعه محترم ندارم ولی خداشاهده هروقت این صدای انفجارمانندمیادانگاریک ماشین سنگین عظیم الجثه به خونمون برخوردمیکنه ازشدت ترس ودلهره طپش قلب میگیرم بایدحسش کنیدتابفهمید .درضمن اگه خطری نیست چرامسولین خانواده‌ها شون درشهرزندگی نمی کنن(به گفته اطرافیانشون )
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
بنده هم به عنوان یک فرهنگی که ساکن شهر سرابله هستم موافق سخنان امام جمعه محترم می باشم زیرا شهر سرابله هرچند روز یک بار با صدای مهیب که حالت انفجار و زمین لرزه د ارد همگان را می ترساند .مسئولین محترم هم تا بحال نظر کارشناسی خاصی ارائه نداده اند ومردم هم دردلهای خودرا با امام جمعه محترم بیان نمودند شایسته است مسئولین محترم به جای انتقاد پاسخ کارشناسانه بدهند تا خیال مردم راحت شود
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
سلام بر مدیر محترم خبرگزاری تابناک .لطفا در رابطه با اقدام ضد امنیتی ولنگاری ریس بنیاد علوی ایلام در زمینه فروش قبرستان شهر شباب وجه مزایده گذاشتن آن با نام اینکه اموال بنیاد زیر نظر رهبری است واگر کسی اعتراض کند مجرم محسوب می شود مردم را نگران دفن اموات خود نموده که باید چند سال آینده در حیاط خانه های خود آنها دفن نمایند و در ضمن جاده چرداول را که قرار بود بزرگراه شود توسط ایشان در محدوده شباب تا زنجیره 12 متر کاهش عرض داده شده لطفا پیگیری تخصصی نمآید. با تشکر . شورای شباب در جریان امر هستند
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
سلام بر مدیر محترم خبرگزاری تابناک .لطفا در رابطه با اقدام ضد امنیتی ولنگاری ریس بنیاد علوی ایلام در زمینه فروش قبرستان شهر شباب ومزایده گذاشتن آن با نام اینکه اموال بنیاد زیر نظر رهبری است واگر کسی اعتراض کند مجرم محسوب می شود مردم را نگران دفن اموات خود نموده که باید چند سال آینده در حیاط خانه های خود آنها رادفن نمایند و در ضمن جاده چرداول را که قرار بود بزرگراه شود توسط ایشان در محدوده شباب تا زنجیره 12 متر کاهش عرض داده شده لطفا پیگیری تخصصی نمآید. با تشکر . شورای شباب در جریان امر هستند
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
شماهم ماروکشتین بااین دولت بی تدبیرووقت گیراوردی که بتازی به ایمه جمعه وهرچه دل تنگت مخوادبنالی ای بابا ازدولت بی تدبیرشماچیزی عایداین مردم بینوا نشده خداعاقبت همه روختم بخیرکنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار