معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای تقویت مهارت‌های دانش آموزان، تلاش داریم در سال تحصیلی جدید انجام تکالیف مهارت محور در اوقات فراغت، جایگزین مشق شب شود.
کد خبر: ۶۲۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ 26 June 2018
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای تقویت مهارت‌های دانش آموزان، تلاش داریم در سال تحصیلی جدید انجام تکالیف مهارت محور در اوقات فراغت، جایگزین مشق شب شود.

به گزارش ایرنا، رضوان حکیم زاده در گردهمایی سفیران آموزش و رابطان دانش آموزان دیرآموز مدارس ابتدایی استان همدان با اشاره به جایگزینی فعالیت‌های داستان نویسی، داستان خوانی و داستان گویی به جای پیک‌های نوروزی که در نوروز امسال اعمال شد، افزود: این طرح موجب شد به کودکان حق انتخاب داده شود و کودکان خود تصمیم بگیرند چه کتابی را بخوانند و چه فعالیتی را انجام دهند.
وی ادامه داد: بزرگسالان باید محیطی را برای کودکی کردن فرزندان خود فراهم کنند و اجازه دهند کودک با بازی کردن، اشتباه کردن و استفاده از بستر‌های هنر و ادبیات، مهارت‌های علمی را فرا بگیرد.

خودداری از جداسازی آموزشی دانش آموزان دیرآموز از دانش آموزان عادی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست اصلی این معاونت، خودداری از جداسازی آموزشی دانش آموزان دیرآموز از دانش آموزان عادی است؛ با این وجود در محیط‌های آموزشی فراگیر و تلفیقی، تفاوت‌های فردی دانش آموزان نادیده گرفته نمی‌شود.

حکیم زاده ادامه داد: قرار گرفتن دانش آموزان در فضای مدرسه در کنار هم، کار بسیار ارزشمندی است، اما این تصور که هدف آموزش فراگیر، نادیده گرفتن تفاوت‌های فردی و داشتن انتظار یکسان از دانش آموزان است به همه دانش آموزان لطمه می‌زند لذا باید انتظارات را از یادگیری دانش آموزان دیرآموز تعدیل کرد.

وی اضافه کرد: برنامه درسی دانش آموزان در طرح تلفیقی باید منعطف و شامل فرصت‌های یادگیری مشترک و یادگیری اختصاصی باشد و در این صورت دانش آموز دیرآموز در معرض تجربه ناکامی‌های مکرر قرار نمی‌گیرد و انتظارات غیر واقع بینانه والدین این دانش آموزان کاهش می‌یابد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید در برنامه درسی دانش آموزان دیرآموز تجدید نظر اساسی شود، بیان کرد: اگر در مدارس به کودکان با نیاز‌های خاص فرصت داده شود که مهارت‌های اصلی و تعامل انسانی را در کنار دیگر دانش آموزان فرا گیرند و قسمت‌هایی از موضوعات درسی را که توانایی اش را دارند بیاموزند، خدمت بزرگی به این افراد کرده ایم.

حکیم زاده اظهار داشت: دانش آموزان دیر آموز ممکن است مطالب آموزشی را دیر فرا بگیرند، اما بن مایه‌های نگاه، عطوفت و خشم معلمان را در بعد احساسی بسیار سریع در می‌یابند؛ لذا پیامی که از رفتار معلمان و والدین به این دانش آموزان منتقل می‌شود در روند رشد آن‌ها بسیار تاثیر گذار است.

وی بر اهمیت نقش خانواده‌ها در موفقیت طرح فراگیر تاکید کرد و گفت: باید انتظارات خانواده‌های فرزندانی که در طرح فراگیر شرکت می‌کنند را تعدیل کرد تا دست به مقایسه نزنند و معاونت آموزش ابتدایی سعی دارد از طریق سفیران آموزش، نگاه جامعه را به دانش آموزان دیرآموز تغییر دهد و از برچسب زدن به این کودکان پیشگیری کند.

تحصیل بیش از هفت هزاردانش آموز نوآموز در همدان

مدیرکل آموزش و پرورش همدان نیز در این نشست گفت: هفت هزار و ۹۴۱ دانش آموز دیرآموز در ۶ پایه مقطع ابتدایی در این استان مشغول به تحصیل هستند.

محمد پورداود افزود: دانش آموزان دیر آموز، پنج درصد دانش آموزان استان را تشکیل میدهند و باید برای ارتقای کیفیت آموزش این دانش آموزان اهتمام ویژه‌ای شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان نیز در این جلسه گفت: آموزش مهارت‌های یادگیری پایه به دانش آموزان در دوره اول ابتدایی و اجتماعی کردن دانش آموزان در دوره دوم ابتدایی، ۲ رسالت مهمی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دوره ابتدایی تعریف شده است.

یاسر نانکلی افزود: عدالت آموزشی موجب می‌شود که این دانش آموزان دیر آموز به حال خود رها نشوند و با آموزش والدین در راستای بهبود کیفیت آموزش این دانش آموزان گام برداشته شود.

به گزارش ایرنا، بیش از ۲۶۴ هزار دانش‌آموز در ۱۹ شهرستان، ناحیه و منطقه استان همدان در ۲ هزار و ۵۹۴ مدرسه تحصیل می‌کنند و ۳۱ درصد از دانش آموزان استان در مناطق روستایی و ۶۹ درصد در مناطق شهری مشغول به تحصیل هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار