در نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب غیر ایرانی در قم صورت گرفت
نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب غیر ایرانی به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و با ارائه هشت کتاب مختلف در مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۶ 03 June 2018

به گزارش تابناک قم، نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب غیرایرانی با موضوع فرهنگ علوی به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با حضور روحانیون و طلاب کشورهای مختلف در سالن شهیدین مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید محمد زکی دوغان یکی از طلاب کشور ترکیه طی سخنانی در معرفی کتاب جاذبه و دافعه حضرت علی(ع) اظهار کرد: شهید مطهری به‌عنوان مؤلف این کتاب در مقدمه به کلیات جاذبه و دافعه می‌پردازد و در قسمت دوم نیز ویژگی‌های حضرت علی(ع) مورد بررسی قرار داده می‌دهد.

وی با بیان اینکه اکنون حضرت علی(ع) بعد از هزار و 400 سال نه فقط از زبان‌ها نیافتاده بلکه در دل‌های افراد نفوذ کرده‌اند، مطرح کرد: یکی از امتیازهای حضرت علی(ع) این است که علاوه بر تقویت اندیشه‌های دینی افراد، تغییر رفتارها و تقویت روح دینی را نیز مورد توجه قرار می‌دادند.

همچنین، گلی ماموتی از بانوان طلبه کشور چین در معرفی کتاب امام علی(ع) صدای عدالت انسانی نوشته جرج جرداق عنوان کرد: این کتاب در پنج جلد با عنوان‌های علی و حقوق بشر، علی و انقلاب فرانسه، علی و سقراط و علی و توصیف عربی نوشته شده و به بررسی ویژگی‌های حضرت علی(ع) در مقایسه با دیگر شخصیت‌های شناخته شده پرداخته است.

وی با بیان اینکه بر اساس گفته‌های نویسنده جرج جرداق امام علی(ع) از حضرت مسیح بالاتر است، گفت: او می‌گوید برخی می‌خواستند که در مورد بزرگان مذاهب دیگر بنویسم اما نپذیرفتم چراکه اعتقاد داشتم از حضرت علی(ع) شخص شایسته‌تری نیست؛ کتاب امام علی(ع) صدای عدالت انسانی عربی نوشته و به فارسی ترجمه شده است.

محدثه بوجانی طلبه هندی نیز طی سخنانی به معرفی کتاب «فروغ ولایت» به نویسندگی آیت‌الله جعفر سبحانی پرداخت و مطرح کرد: این کتاب که در انتشارات امام صادق(ع) به چاپ رسیده است نگاه تحلیلی بر زندگی حضرت علی(ع) دارد و نویسنده کتاب تلاش کرده تا مراحل زندگی حضرت را با استناد به آیات و روایات بیان کند.

وی با اشاره به اینکه زندگی حضرت علی(ع) به پنج دوره ولادت، بعثت تا هجرت، هجرت تا رحلت، رحلت پیامبر اسلام(ص) تا خلافت و خلافت تا شهادت حضرت علی(ع) تقسیم‌بندی شده است، تصریح کرد: نویسنده با استفاده از منابع تاریخی زندگی حضرت علی(ع) را به شیوه مطلوب به تصویر کشیده و فضایل ایشان را بیان کرده است.

در ادامه این نشست، محمدعلی جوهری از طلاب پاکستانی نیز با تاکید بر اینکه سخن در مورد معرفی حضرت علی(ع) به چند کتاب محدود نمی‌شود، اظهار کرد: هر فرد عالمی با نوشتن یک کتاب به تبیین یک بعد از ویژگی‌های حضرت امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است.

وی با اشاره به کتاب «علی خلیفه‌الرسول» عنوان کرد: سید فخرالدین موسوی در فصل نخست این کتاب که سال 2008 در هند به چاپ رسیده است به رهبری و جانشینی حضرت امیرالمؤمنین(ع) پرداخته و بر موضوع خلافت حضرت تاکید شده و همچنین در فصل دوم نیز فضایل حضرت از کتاب اهل سنت را مورد بررسی قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد جعفری از طلاب افغانی نیز طی سخنانی در معرفی کتاب سیره امام علی(ع) در بغات گفت: در این کتاب سیره سیاسی امام مورد بررسی قرار می‌گیرد تا گفته شود که ایشان یکی از استوانه‌های وحدت فقهی بوده و فقهای جهان اسلام نیازمند آشنایی و الگوبرداری از ایشان هستند.

وی با تاکید بر اینکه کتاب امام علی(ع) در بغات در 17 سال گذشته برای نخستین بار توسط انتشارات مولود کعبه به چاپ رسیده است، عنوان کرد: این کتاب به شیوه جامع به موضوع پرداخته است به همین علت می‌تواند برای عموم مردم مفید واقع شود.

جعفری با اشاره به اینکه کتاب امام علی(ع) در بغات برای بار دوم به تعداد سه هزار نسخه در قم به چاپ رسید، مطرح کرد: نویسنده در این کتاب 25 عنوان را از متن جدا و از 63 منبع استفاده کرده است.

فاطمه الزهرا مولای از طلاب کشور الجزایر نیز طی سخنانی در معرفی کتاب «دانشنامه امام علی(ع)» گفت: این کتاب به رویدادهای زندگی امام علی(ع) در حوزه‌های مختلف می‌پردازد و درس معرفت و حکمت را به مخاطبان خود ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه بخش‌های مختلف دانشنامه امام علی(ع) توسط جمعی از نویسندگان و متخصصان نوشته شده است، اظهار کرد: ارائه مطالب به صورت جامع و فراوانی منابع از جمله دیگر ویژگی‌های این کتاب است.

همچنین، محمدامین ساجو از سنگال به معرفی کتاب «من هدی الامام العلی فی الاخلاق» و کلادئویا میشل از ونزوئلا به معرفی کتاب «علی از زبان علی» پرداختند.

در پایان این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مرادی مدیرکل فرهنگی جامعه‌المصطفی با اشاره به اینکه جامعه‌المصطفی نزدیک به 45 هزار نفر فارغ‌التحصیل و 40 هزار نفر از 30 ملیت مختلف درحال تحصیل دارد، گفت: این افراد همراه با خانواده‌های خود بیش از 300 هزار نفر می‌شوند.

وی با بیان اینکه 50 تشکل و موسسه بزرگ فرهنگی در جامعه‌المصطفی فعالیت دارند، اضافه کرد: در سال جاری باید حداقل 12 نشست کتابخوان برای مراکز مختلف جامعه‌المصطفی برگزار شود تا بتوانیم به نتایج مورد نظر برسیم.

مرادی با اشاره به اینکه اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی برای هر فرد فرهیخته و عاقلی مشخص است، عنوان کرد: در شرایط کنونی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازی به آوردن دلیل نداریم چراکه ترویج این فرهنگ از ضروریات جامعه است.

وی با بیان اینکه دعوت افراد مختلف به سمت کتاب موجب فراگیری فرهنگ کتابخوانی می‌شود، اضافه کرد: کتاب حافظه تاریخی بشریت است و ترویج کتابخوانی موجب صیانت، ارتقا و تقویت فرهنگ‌های ناب انسانی می‌شود چراکه با افزایش آشنایی مردم با کتاب، آگاهی مردم نیز افزایش می‌یابد.

مدیرکل فرهنگی جامعه‌المصطفی خاطرنشان کرد: این مجموعه امسال در بخش بین‌الملل جشنواره کتابخوانی رضوی ورود کرده و کتاب‌های جشنواره را به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و ترکی ترجمه می‌کند، امیدواریم با کمک سفیران بتوانیم فرهنگ ناب اسلام را با نگاه تقریب مذاهب ترویج دهیم.

وی با تاکید بر اینکه فرزانگی، سعادت و رستگاری ملت‌ها در سایه‌سار مطالعه و ترویج کتاب و کتابخوانی است، عنوان کرد: هر چند نرم افزارها و برنامه‌های مختلف سمعی و بصری تولید شده است اما هیچ چیز جای حافظه تاریخی بشریت که کتاب باشد را نمی‌گیرد.

گفتنی است، تقدیر از ارائه ‌دهندگان کتاب و اهدای هدایایی به آن‌ها توسط مسؤولان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم از جمله دیگر بخش‌های نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب غیرایرانی بوده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار