نهم اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی شورا‌ها نام گذاری شده تا فرصتی برای پرداختن به مهمترین نهاد مردمی و اجتماعی فراهم گردد.
کد خبر: ۵۹۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 03 May 2018
نهم اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی شورا‌ها نام گذاری شده تا فرصتی برای پرداختن به مهمترین نهاد مردمی و اجتماعی فراهم گردد.

به گزارش همدان پیام، اهمیت، ارزش و عملکرد شورا‌ها در مدیریت‌های شهری و روستایی در همه جای دنیا پر رنگ و مشهود است؛ به ویژه در جوامع توسعه یافته که براساس شاخص‌های علمی مدیریت شهری و حتی روستایی را متحول کرده‌اند.

جایگاه شورا در کشور ما هم به لحاظ معنوی و هم از جهت قوانین موضوعه و مقررات کشور کاملا مشخص و البته حائز اهمیت است.
 
دین مبین اسلام اهمیت زیادی را برای امر مهم شورا و مشورت در زندگی روزمره و مدیریت جامعه قائل شده و بر مشورت در بین مسلمانان تأکید کرده است.

از طرفی براساس اصول قانون اساسی، اداره امور کشور باید با اتکاء به آرای عمومی انجام گیرد. اصول ششم و هفتم و اصول یکصدم تا یکصد و ششم قانون اساسی، حدود و اختیارات شورا‌ها را تعیین کرده است.

در این اصول تأکید گردیده که شورا‌ها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور بوده و برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی و اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان انجام می‌گیرد که توسط مردم همان محل انتخاب می‌شوند.

بر این اساس شورا‌ها نقش تعیین کننده و سرنوشت‌سازی در مدیریت‌های محلی، منطقه‌ای و ملی دارند؛ از این رو انتظار می‌رود این نهاد مهم اجتماعی که وظایف سنگینی نیز بر عهده دارد، از اختیارات کافی برای نقش آفرینی در جامعه برخوردار باشد.

با این حال به رغم ظرفیت‌های فراوان و نقش مهمی که این نهاد مردمی در اداره امور کشور ایفا می‌کند، هنوز شورا‌ها به جایگاه حقیقی خود که در قانون اساسی به آن اشاره شده است، دست نیافته اند.

البته با اندک تغییرات و اصلاحاتی که در قانون شورا‌ها در سال‌های اخیر صورت گرفته است، شاهد تحولاتی بوده ایم، اما هنوز هم مشکلاتی، چون نبود درآمد پایدار و مناسب در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، نبود مدیریت واحد شهری و روستایی، وجود ساختار متمرکز و بعضا کم‌توجهی به درخواست‌ها و مصوبات شوراها، اختلافات غیرمتعارف اعضای شورا‌های اسلامی در برخی از شهر‌ها و روستا‌ها و مانند آن‌ها از جمله مسائلی است که این نهاد مردمی را از ایفای نقش واقعی خود باز می‌دارد و اجازه نمی‌دهد از ظرفیت شورا‌ها به درستی استفاده شود.

روز شورا‌ها فرصت مناسبی است تا به این مسائل پرداخته شود و ضمن این که اعضای شورا‌های شهر و روستا گزارشی از عملکرد خود ارائه می‌نمایند، چالش‌های این نهاد مردمی نیز به نوعی مورد توجه قرار گیرد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار