مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه آثار تاریخی و گردشگری همدان به ثبت جهانی نرسیده است، گفت: این یک فاجعه برای استانی با آثار تاریخی و گردشگری زیاد است در صورتی که ثبت جهانی زمینه جذب گردشگر خارجی است.
کد خبر: ۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰ 18 February 2015

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه آثار تاریخی و گردشگری همدان به ثبت جهانی نرسیده است، گفت: این یک فاجعه برای استانی با آثار تاریخی و گردشگری زیاد است در صورتی که ثبت جهانی زمینه جذب گردشگر خارجی است.

به گزارش فارس، ریحان سروش‌مقدم پیش از در کارگروه گردشگری استان همدان با بیان اینکه باید طوری برنامه‌ریزی کرد که قبل از ایام عید نوروز، استان همدان در رسانه‌های ملی و جهانی تبلیغ شود اظهار کرد: هدف اصلی ما تبلیغات در رسانه‌های جهانی است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی استان همدان تبیین شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های مختلف فرهنگی در استان خلأ وجود دارد که باید در سال 94 روی آنها کار شود.

 *سال 94 پوشش سربازان مادها را به عنوان الگوی نمادین استان معرفی میکنیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه باید بیشتر روی فرهنگ پوشش مردم همدان در گذشته توجه داشت، افزود: در سال 94 پوشش سربازان مادها را به عنوان الگوی نمادین استان که سرزمین مادهاست، معرفی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه همدان تنها استانی است که در آن آثار متعددی از دوره اشکانیان باقی مانده است،‌ ادامه داد: پس از طراحی لباس مادها، طراحی پوشش دوران اشکانیان را نیز در سال 94 در دستور کار خواهیم داشت.

*موسیقی محلی و سنتی همدان را معرفی کنیم

سروش‌مقدم با بیان اینکه در بحث موسیقی نیز باید موسیقی خاص استان را معرفی کنیم اضافه کرد: باید تحقیقاتی صورت گیرد تا موسیقی محلی و سنتی متناسب استان تهیه و در برنامه‌های فرهنگی اجرا شود.

وی با اشاره به وجود همین مشکل در بحث غذاهای استان تصریح کرد: اگر قرار است گردشگر جذب و برای استان ایجاد ثروت شود؛ باید در همه زمینه‌ها کار کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه به هشتمین جشنواره زمستانی استان پرداخت و گفت: در طول مدتی که جشنواره آغاز شده از نعمت برف محروم بودیم که با شروع بارش برف در بعضی نقاط استان، برنامه‌های ورزشی جشنواره نیز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون در این جشنواره برنامه‌های رونمایی از 10 اثر ملی، نشست تخصصی همدان‌شناسی، افتتاح خانه تشکل‌ها، تورهای گردشگری داخل استان، جشنواره شیره‌پزی، غذاهای سنتی و مسابقه کرسی‌آرایی برگزار شد، افزود: فردا نیز نمایشگاه بزرگ صنایع دستی و سوغات استان افتتاح خواهد شد که تا پنجم اسفند ماه امسال ادامه خواهد داشت.

*در برنامه پنجم توسعه سهمی برای سازمان گردشگری قرار داده نشده بود

سروش‌مقدم برگزاری مسابقات اتومبیلرانی، دوچرخه‌سواری، طب سنتی، شاهنامه‌خوانی و کرسی‌نشینی را از دیگر برنامه‌های جشنواره دانست و خاطرنشان کرد: اختتامیه این جشنواره هفتم اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بعد از اتمام کار جشنواره برای برنامه‌های نوروز آماده خواهیم شد اضافه کرد: استان همدان تا 15 فروردین 94 مملو از برنامه‌های فرهنگی ویژه نوروز خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: سازمان میراث فرهنگی، زودتر از همه سازمان‌ها برای این برنامه دست به کار شد.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه سهمی برای سازمان گردشگری قرار داده نشده بود افزود: برای اینکه این ضعف و کوتاهی جبران شود سازمان میراث فرهنگی برنامه مطالعاتی جامعی انجام داده است.

سروش‌مقدم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درمورد اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: گردشگری می‌تواند به کمک اقتصاد مقاومتی آمده و اشتغالی زودبازده را در بر داشته باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام گرفته هزینه تمام شده یک شغل در بخش صنعت بیش از 120 میلیون تومان است، ابراز داشت: این در حالی است که هزینه تمام شده یک شغل در حوزه گردشگری و صنایع دستی کمتر از 20 میلیون تومان است که نشان می‌دهد این بخش می‌تواند به ایجاد شغل پایدار کمک کند.

*طبق چشم‌انداز 1404 باید حداقل 3 میلیون گردشگر خارجی داشته باشیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه بنابر توصیه استاندار محور توسعه استان باید گردشگری باشد خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود آب و مشکلات موجود در بخش کشاورزی و صنعت در استان، گردشگری می‌تواند نقش جایگزین را ایفا کند.

وی با بیان اینکه چون برنامه ششم توسعه بسته نشده، برنامه تهیه شده قابل تغییر است تصریح کرد: انعطاف کامل برای تغییرات آتی کشور را داریم و امیدواریم سایر بخش‌ها این سازمان را در راستای اصلاح بهتر برنامه یاری دهند.

سروش‌مقدم با اشاره به تعیین دو چشم‌انداز 6 و 11 ساله گفت: براساس این برنامه سازمان گردشگری باید تا سال 1399 به میزان 15 درصد و تا سال 1404 به میزان 25 درصد در اشتغالزایی استان سهیم باشد.

وی با بیان اینکه طبق چشم‌انداز 1404 باید حداقل 3 میلیون نفر گردشگر خارجی داشته باشیم افزود: حضور این تعداد گردشگر خارجی برای استان 5 میلیارد دلار آورده خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام گرفته نقش این سازمان در استان هم اکنون 3.4 درصد است.

* همدان با جذب 8 هزار گردشگر رتبه 17 کشور را داراست

وی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه یک میلیارد و 200 میلیون گردشگر در دنیا مسافرت می‌کنند ابراز داشت: سهم کشور ایران از این گردشگران 4 میلیون و 800 هزار نفر است که جایگاه نود و هشتم دنیا را داراست.

سروش‌مقدم با بیان اینکه همدان نیز با جذب 8 هزار گردشگر رتبه 17 کشور را داراست، افزود: استان همدان 13 درصد از صنایع دستی کشور و چهار درصد از نشانه‌های ملی را داراست.

وی با بیان اینکه استان با این شرایط میتواند جایگاه بهتری در کشور داشته باشد، در ادامه با اشاره به ثبت 31 هزار آثار ملی و 17 اثر جهانی گفت: چهار درصد از آثار ثبت شده ملی مربوط به استان همدان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان ادامه داد: باعث تاسف است که هیچکدام از 17 اثر ثبت شده جهانی مربوط به استان همدان نیست که این خود یک فاجعه برای استانی با آثار تاریخی و گردشگری زیاد است.

وی با بیان اینکه سازمان یونسکو خود به تبلیغ آثار ثبت شده جهانی می‌پردازد افزود: یکی از دلایلی که استان همدان در جهان شناخته شده نیست همین موضوع است، زیرا این کار چندین برابر تبلیغات گردشگر جذب می‌کند.

* امیدواریم سال‌های آینده استان همدان نیز دارای اثر جهانی ثبت شده شود

سروش‌مقدم با بیان اینکه هم اکنون بیستون استان کرمانشاه به ثبت جهانی رسیده و طاق بستان نیز آماده جهانی شدن است تاکید کرد: استان همدان حداقل 10 اثر برای ثبت جهانی دارد که تاکنون این امر محقق نشده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های دست‌ساز در اطراف کتیبه‌های گنجنامه و غار علیصدر ابراز داشت: اگر اطراف این آثار دست ساخت و عمرانی نشده بود، بدون رایزنی به ثبت جهانی می‌رسیدند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه در هر سال از هر کشور تنها یک اثر به ثبت جهانی می‌رسد اضافه کرد: در سال 2014 مجموعه شهر سوخته و در سال 2015 مجموعه شوش ثبت جهانی شدند و امیدواریم طی سال‌های آینده استان همدان نیز دارای اثر جهانی باشد.

وی با اشاره به مشکلات سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: عدم تناسب نیروی انسانی، نبود نیروهای متخصص، ناکافی بودن منابع مالی، ضعیف بودن جایگاه پژوهش و عدم ساختار مناسب از مشکلات این سازمان است.

سروش‌مقدم با بیان اینکه استان همدان باید به قطب گردشگری کشور تبدیل شود تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم با استان‌های دیگر رقابت کنیم بلکه رقبای ما کشورهای خاورمیانه هستند که از غفلت ما سوء استفاده کرده و گردشگر جذب کرده‌اند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار