عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بی آبی به تهدیدی جدی در کشور تبدیل شده است، گفت: کمبود منابع آبی، در آینده معضلاتی جدی برای استان یزد به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۵۸۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 03 April 2018

محمد صالح جوکار مسئله آب را یکی از اصلی‌ترین معضلات استان دانست و گفت: تأمین منابع آبی یکی از اصلی‌ترین لازمه‌های زندگی بشر است، کمبود منابع آبی در یزد بدون شک در آینده معضلاتی جدی برای استان به وجود آورده و تأثیر بسزایی بر میراث تمدن ساخته‌شده به دست پیشینیان ما خواهد داشت.

وی با اشاره به‌ضرورت پیگیری برنامه‌های تأمین آب موردنیاز استان تصریح کرد: البته تاکنون پروژه‌های متعددی برای این مسئله کلید خورده است ولی هیچ‌کدام بر مرحله نهایی نرسیده و نتیجه‌ای را به همراه نداشتند، کمبود آب مستقیماً معاش مردم در یزد را مورد هدف قرار داده و این موضوع اهمیت رسیدگی به مسئله آب را بیش‌ازپیش حیاتی کرده است.

نماینده سابق مردم یزد در مجلس شورای اسلامی افزود: البته رسیدگی به این مسئله و تأمین منابع آبی نیز نیازمند رعایت موارد خاص خود است، مسئولان باید به دنبال منبع دائمی آب برای استان بوده و در راستای احقاق حقوق مردم که همان امنیت حفظ و تأمین منابع آبی است اقدامات لازم را صورت بدهند.

جوکار بیان کرد: البته مسئله آب استان در دو جنبه بیرونی و درونی مطرح است، نخست باید توجه داشت تا استانداردهای لازم در راستای جلوگیری از هدر رفت آب با استفاده از الگوی مصرف صحیح در استان رعایت شود و مرحله بعدی نیز اجرای پروژه‌های انتقال آب به استان از مناطق پرآب همچون جنوب کشور است که باید منابع آن تأمین و اجرایی شود.

مسئول دفتر آستان قدس رضوی در استان یزد با تأکید بر اهمیت مدیریت منابع آبی در یزد افزود: بسیار لازم است تا صنایع کم آب خواه جایگزین صنایع پر آب خواه در استان شوند، امروز صنایعی در یزد فعالیت می‌کنند که با اقلیم کویری سازگار نبوده و منابع آبی استان به هدر می‌دهند، ایجاد و توسعه منابع آبی کم آب خواه دانش‌بنیان و سازگار با اقلیم یزد می‌تواند گامی مناسب در راستای حفظ منابع آب و البته حفظ بالندگی در یزد باشد.

وی بیان کرد: صنایع فعال در استان همچنین محیط‌ زیست یزد را تهدید کرده و با فعالیت خود آلودگی را به آسمان یزد هدیه داده‌اند، رشد و توسعه صنایع پاک در یزد و استفاده از دانش سبز نه‌تنها آب استان بلکه سلامت و آسمان آب یزد را نیز حفظ خواهد کرد که این مسئله توجه و همت جدی مسئولان را می‌طلبد تا ما شاهد رشد و توسعه صنایع مناسب در یزد و حفظ محیط زیست در یزد باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار