وضعیت کنونی اسکله صیادی جفره شهر بوشهر پاسخگوی نیازهای صیادان و ترافیک بالای لنج‌ها و قایق‌ها در این اسکله نیست و باید برای ساخت اسکله جدید تلاش شود.
کد خبر: ۵۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶ 01 July 2015
تابناک بوشهر: صیادی یکی از مشاغل بسیار مهم در استان بوشهر است که این استان به عنوان یکی از قطب‌های صید و صیادی در فصول مختلف سال در بخش صید ماهی و میگو و دیگر آبزیان در سطح کشور شناخته می‌شود.

صیادان یکی از پرتلاش‌ترین و زحمت‌کش‌ترین اقشار هستند که رزق و روزی خود را با مشقت‌های بسیار زیادی کسب کرده و همواره نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

امسال سختی‌های جدیدی نیز به صیادان تحمیل شده است که یکی از این موضوعات مربوط به افزایش یک‌باره قیمت سوخت شناورها است که اعتراضات زیادی را از سوی صیادان در پی داشته است.

طرح دریابست نیز از طرح‌های جدیدی است که صید را در آب‌های استان بوشهر به مدت یک ماه ممنوع کرده است و این موضوع نیز به شدت مورد اعتراض صیادان هم‌استانی بوده است.

یکی دیگر از مشکلات صیادان مربوط به وضعیت اسکله‌ها می‌شود که برخی از اسکله‌های بوشهر از جمله اسکله جفره با نواقص و مشکلاتی روبرو است که پاسخگوی نیازهای صیادان این منطقه نیست.

عملیات توسعه اسکله صیادی جفره بوشهر که از سال ۹۰ آغاز شده است، قرار بود سال گذشته به بهره‌برداری برسد ولی هنوز تکمیل نشده و سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

تکمیل اسکله جدید جفره ضروری است
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: افراد زیادی در سطح استان بوشهر به شغل شریف صادی مشغول هستند و این شغل به عنوان یکی از مشاغل اصلی و مهم استان محسوب می‌شود.

عبدالکریم جمیری اضافه کرد: صیادان استان بوشهر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و ما نیز در نشست‌هایی که با جامعه صیادی داشتیم، از نزدیک مشکلات را شناسایی کرده و در سطح استانی و ملی این موضوعات را پیگیری می‌کنیم.

وی در ارتباط با مشکلات صیادان در اسکله جفره بوشهر گفت: وضعیت اسکله کنونی جفره مطلوب نیست و صیادان مشکلاتی در اسکله دارند و این اسکله با حجم بالای لنج‌ها و قایق‌ها پاسخگوی نیازهای صیادان نیست.

تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات اسکله جفره
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساخت اسکله جدید جفره بوشهر، ادامه داد: یکی از موضوعات مهم برای این اسکه تصویب و تخصیص اعتبار است که پیگیری زیادی را برای این مهم داشته‌ایم.

جمیری اضافه کرد: امسال تلاش داشته‌ایم که اعتبارات این پروژه به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص یابد تا مشکلی در زمینه اعتباری برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه وجود نداشته باشد و این طرح با سرعت بالایی اجرا شود.

وی ادامه داد: از همه ظرفیت‌ها برای ساخت و تکمیل این پروژه مهم استفاده خواهیم کرد تا شاهد کاهش مشکلات و نیازهای صیادان بوشهری باشیم.

اسکله جفره سال آینده افتتاح می‌شود
مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تلاش‌های گسترده‌ای برای تکمیل اسکله جفره بوشهر صورت گرفته، گفت: تاکنون ۶۵ درصد کارهای برای اجرای طرح انجام شده است و برای تکمیل طرح نیز تلاش ویژه‌ای داریم.

حسین بهمنیاری در ادامه با اشاره به آغاز ساخت این اسکله از سال ۹۰، اضافه کرد: عدم تخصیص اعتبارات باعث شد تا این طرح در زمان مقرر یعنی سال گذشته به بهره‌برداری نرسد.

وی بیان کرد: امسال به منظور تامین اعتبار این اسکله تلاش ویژه‌ای صورت گرفت و شش میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی برای این اسکله گرفتیم که در اینجا هزینه شود و امیدواریم اسکله تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر در ارتباط با نارضایتی برخی از صیادان از اجرای طرح دریابست نیز اظهار داشت: این طرح صد درصد ادامه خواهد یافت و هدف آن بهبود وضعیت ذخایر دریایی است.

مسئولان صیادان را دریابند
اشتغال به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و مسئولان در سراسر کشور محسوب می‌شود و دولت با صرف هزینه‌های بسیار بالا شغل‌هایی را ایجاد می‌کند، هزینه‌هایی که در برخی مشاغل برای هر نفر اشتغال تا دو میلیارد تومان عنوان می‌شود.

صیادان با سرمایه خود شغل‌هایی را ایجاد کرده‌اند که علی‌رغم مشقت‌های فراوان، روزی حلال را برای آنها به ارمغان می‌آورد و از جمله تولیدکنندگانی هستند که کمترین بار را برای دولت دارند.

در سال‌های اخیر قوانینی تصویب می‌شود که هر یک از این قوانین و مقررات کار و فعالیت و کسب رزق و روزی را برای صیادان سخت‌تر می‌کند.

مسئولان باید صیادان را به خوبی درک کنند و به جای اینکه موضوعاتی همچون افزایش چند برابری سوخت پیش پای صیادان قرار بگیرد، برای رفع مشکلات و نیازهای صیادان تلاش کنند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار