مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: از صندوق توسعه ملی، با دستور مقام معظم رهبری اعتبار قابل توجهی برای هفت طرح مرزی شبکه و سد استان اردبیل تخصیص یافته است.
کد خبر: ۵۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶ 29 June 2015

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه اردبیل، داود نجفیان در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات اردبیل با بیان اینکه هر کشوری مجاز است 40 درصد از منابع آبی آن کشور را مصرف کند، گفت: مصرف کمتر از 40 درصد شرایط اکولوژیک و پایدار را پدید می آورد و باعث توسعه پایدار کشور می شود.

وی با بیان اینکه مصرف 40 تا 60 درصدی شرایطی بحرانی و بسیار بحرانی است، افزود: در ایران 85 درصد منابع آبی در حال مصرف بوده که این در نوع خود یک فاجعه است.

رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه سالانه 10 میلیارد مترمکعب از آب های زیرزمینی بیشتر مصرف می شود، تصریح کرد: متوسط کشوری راندمان آبیاری کشاورزی 35 درصد است و این راندمان در استان اردبیل 42 درصد می باشد، که این نیز یک فاجعه است.

نجفیان با بیان اینکه کشاورزی سنتی نمی تواند محور توسعه و جوابگوی نیازهای کشور باشد، خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک، با افزایش جمعیت کشور، نیازهای غذایی کشور نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل کمترین راندمان آبیاری کشاورزی کشورهای منطقه را متعلق به ایران دانست و گفت: باید راندمان آبیاری را افزایش و سهم کشاورزی را از آب‌های زیرزمینی کاهش دهیم.

وی راه نجات وضعیت کشاورزی فعلی و تامین نیازهای آتی مواد غذایی کشور را گرایش به سوی کشاورزی مدرن و صعنتی عنوان کرد و افزود: باید به حوزه کشت‌های گلخانه ای و هیدروپونیک که دارای مصرف آب محدودی هستند و راندمان تولید آنها بالا است، ورود پیدا کنیم.

رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای اردبیل تصریح کرد: آب در کشور محدود است و در مدیریت مصرف بخش شرب و کشاورزی دارای شرایط نامطلوبی هستیم و همچنین ارزش اقتصادی آب در ایران بسیار پایین است.

نجفیان خاطرنشان کرد: هیچگونه محدودیتی برای تامین منابع مالی اجرای طرح های نوین آبیاری و کشاورزی در استان وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر نمی توانیم منابع آبی جدیدی را شناسایی کنیم، گفت: اگر با چنین وضعیتی پیش برویم، توسعه پایدار نیز از بین می رود.

هفده استان کشور از لحاظ آب شرب، از خط قرمز عبور کرده است

وی با بیان اینکه هفده استان کشور از لحاظ آب شرب، از خط قرمز عبور کرده است، افزود: دغدغه اصلی دولت و وزارت نیرو تامین آب شرب کشور است.

نجفیان ادامه داد: نقش رسانه ها و جراید در مدیریت بحران آب و ارتقای فرهنگ سازی مدیریت مصرف حائز اهمیت ویژه است.

رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه اعتبارات وزارت نیرو 10 الی 11 برابر افزایش یافته است، تصریح کرد: در دشت اردبیل 600 میلیون تن کسری مخزن وجود دارد که سالانه 14 میلیون مترمکعب از ورودی، اضافه برداشت می شود.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی که در برنامه 20 ساله تدوین شده است، با استفاده از روش های مختلف، برداشت از آب های زیرزمینی به حداقل می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه سال گذشته 174 حلقه چاه غیرمجاز در استان اردبیل مسدود شده است، گفت: در سالجاری نیز اکیپ های گشت و نظارت تقویت شده اند تا با متخلفان برخورد قانونی شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار