تابناک اردبیل گزارش می دهد؛
دو صیاد متخلف که با ریختن سم داخل کانال آبرسانی بیله‌سوار اقدام به صید ماهی کرده و دو هزار قطعه ماهی را تلف کرده بودند دستگیر شدند.
کد خبر: ۵۴۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲ 20 December 2017
به گزارش تابناک اردبیل، صیدغیرمجاز ماهی  به شیوه های بیرحمانه و آسیب رسان به محیط زیست در جای جای ایران شایع است، از صید به روش شوک الکتریکی و سم تا شیوه های گوناگون دیگر که اکوسیستم را تخریب و اثرات جبران ناپذیری در پی دارد.

صیاد در روش "سمی" کاری می‌کند که ماهی را به روی آب بیاورد، این روش به این دلیل ممنوع و غیرمجاز است که علاوه بر کشتار گسترده ماهیان، همه اکوسیستم رودخانه را برهم می‌زند و همه «فیتوپلنگتون»‌های موجود در رودخانه و آبزیانی که مصرف خوراکی ندارند نابود می‌کند.

استفاده از این روش باعث می‌شود تا سم باقی‌مانده در رودخانه با آب محلول شود و پس از گذشت زمانی یا از طریق ماهی صید شده و یا از طریق آب رودخانه به چرخه غذایی انسان وارد شود و باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی انسان شود.

صید این گونه غیرمجاز ماهی باعث می‌شود تا بچه‌ ماهی‌هایی که تازه متولد شده‌اند نیز کشته شوند و در واقع تداوم این روش باعث انقراض نسل برخی از ماهی‌ها می‌شود.

ضمن این که اين سم ممكن است در برخي نقاط رودخانه كه آب راكد است جمع شود و غلظتش بالا رود و در نهايت كل اكوسيستم را تغيير دهد.از سويي اين سم در گوشت ماهي جذب مي شود و براي مصرف كنندگان انواع حساسيت ها را به وجود مي آورد.

 

بهنام برزگر رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان بیله‌سوار گفته است که ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان با همکاری نیروهای پلیس امنیت انتظامی بیله‌سوار موفق به دستگیری 2 نفر از متخلفان صید غیرمجاز ماهی شدنده اند که این دو نفر با روش غیرمجاز سم ریزی در کانال آبرسانی بیله‌سوار، سبب تلف شدن بیش از 2 هزار قطعه ماهی شده اند.

برزگر گفته است که از این افراد که با این روش اقدام به صید ماهیان رودخانه‌ای از قبیل کپور و سوف کرده بودند، ادوات جرم شامل تورهای تله‌ای ماهیگیری و تعدادی سموم دفع آفات نباتی و همچنین لاشه ماهیان تلف شده ضبط شده و پرونده این افراد برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شد.

شهرستان بیله‌سوار در قسمت شمالی استان اردبیل و هم مرز کشور آذربایجان دارای منابع آبی منشعب از رود ارس و رودخانه مرزی بالهارود بوده و با توجه به تعدد کانال های آبرسانی کشاورزی در این منطقه، زیستگاه انواع آبزیان عادی و حمایت شده از جمله کپور و زرد پر و سوف است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شهروند مغان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
تابناک جون این سوال را از مسولین lمحیط زیست بپرسید که چرا آن دو متهم دست به چنین کاری زده اند؟ همه این کارها پاسخ بومی های منطقه مغان به رفتار ناپسند، زننده، تحریک آمیز و خیلی وقتا محدودیت بیش از حدی است که اعمال می کنند. چه اشکال داره مجوز بدن تا مردم صید بکنن باورید کنید ماهی در ارس منقرض نمیشه. سیاست صرفا محدودسازی اصلا پاسخ نمیده آخرش ماهیگیر عقده ای میشه و سم می ریزه تو ارس. فرهنگ را همیشه شهروند نمیسازه خیلی وقتا رفتار مناسب عوامل محیط زیست سازندست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
ماهیگیر عقده ای میشه؟
این که دلیل نشد برادر. الان سم می ریزه تو رودخانه فردا هم عقده ای میشه من و تو به قتل می رسونه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار