همدان یکی از استانهای ایمن و پاک درمقابل بیماریهای دامی
مدیر کل دامپزشکی استان همدان گفت: مردم باید به شدت از خرید و مصرف گوشت دامی که به طریق غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می ‌شود، خودداری کنند.
کد خبر: ۵۳۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶ 26 June 2015
مدیر کل دامپزشکی استان همدان گفت: مردم باید به شدت از خرید و مصرف گوشت دامی که به طریق غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می ‌شود، خودداری کنند.

به گزارش تابناک همدان، این روزها مطالبی مبنی بر گسترش و یا شیوع بیماری تب کریمه و کنگو درکشور شنیده می شود و با نگاهی گذرا به موارد بروز بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، در ایران و در سایر کشورهایی که بیماری به صورت بومی در آنها وجود دارد، درمی‌یابیم که بروز بیماری با مصرف گوشت و دیگر فراورده‌های خام دامی روی می دهد وعلائم آن تب، دردهای عضلانی و استخوانی، خونریزی از دهان، لثه، بینی یا مدفوع، ادرار و استفراغ خونی است. 

مدیر کل دامپزشکی استان همدان در گفتگوبا تابناک درمورد شیوع تب کریمه کنگو  گفت :تب کریمه کنگو در حالی که وزارت بهداشت به بومی شدن این بیماری وارداتی هشدار داده و این بیماری نیز تاکنون جان سه نفر را درکشور گرفته است. 

به گفته محمد رضا رسولی در استان همدان خوشبختانه موردی گزارش یا مشاهده  نشده است وبرای جلوگیری از این بیماری نیز مراقبت های ویژه ای را در استان ایجاد کرده ایم و آمادگی مقابله با هر نوع بیماری را در استان داریم. 

وی با اشاره به اینکه مهم ‌ترین اصل در کنترل بیماری کریمه کنگوی دامی ایجاد قرنطینه‌ های مرزی دامی است ، خاطر نشان کرد: مردم باید به شدت از خرید و مصرف گوشت دامی که به طریق غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می ‌شود، خودداری کنند.

رسولی در پاسخ به این سوال که علایم این بیماری چیست، گفت: بیماری تب کنگو با سردرد شدید ،تب ،درد عضلانی و خونریزی جلدی همراه است و فرد مبتلا باید  به سرعت تحت درمان های اختصاصی از طریق داروهای ضد ویروسی قرار گیرد و در بیشتر موارد قابل درمان می باشد . 

 وی به مردم همدان توصیه کرد : گوشت مرغ و تخم مرغ را فقط به صورت پخته شده مصرف کنند. همچنین درخصوص دامداران ، حمل ونقل طیور زنده و مواد خام دامی ، کود مرغی وغیره حتما مجوز از ادارات دامپزشکی در دستور کار باشد. 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه با 70هزار مورد بازرسی انجام شده ازاماکن تولید و عرضه مواد دامی سال گذشته 709 تن مواد خام دامی ضبط و معدوم شده است، افزود : بازرسی های مابه شکل غیر محسوس و مستمر ادامه دارد و مردم نیزبا مشاهده هر گونه مشکلات دامی با شماره تلفن 1512 تماس بگیرند. 



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار