شتاب گرفتن یک طرح ملی پس از سالها رکود
شبکه پایاب سد خداآفرین یکی از مهمترین پروژه های در حال اجرا در استان است که در صورت بهره برداری کامل از این طرح ، درآمد کشاورزان منطقه مغان سالانه تا 800 میلیارد تومان افزایش می یابد و برای 32 هزار نفر شغل ایجاد می شود.
کد خبر: ۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱ 16 February 2015

به گزارش تابناک اردبیل، پروژه خدا‌آفرین از سال 83 آغاز و در دولت احمدی نژاد جزو پروژه‌های مهر ماندگار تعریف شد. این پروژه قرار بود تا پایان دولت قبلی بصورت ضربتی اجرا و اکثر فازهای آن به بهره برداری برسد. اتفاقی که به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی رخ نداد.

به گفته مسئولان کنونی استان در حال حاضر اجرایی شدن این طرح با استفاده از اعتبارات سفر رئیس جمهور شتاب بیشتری گرفته است و تمام قطعات این پروژه را مشاوران قوی داخلی مطالعه و اجرای آن را بر عهده گرفته اند.

به گفته داوود نجفیان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل کل شبکه کانال گذاری این طرح 144 کیلومتر است که از این میزان 94 کیلومتر در استان اردبیل و مابقی در استان آذربایجان شرقی اجرا می‌شود.

عدیل سروری مدیر کل جهاد کشاورزی استان اردبیل هم در این باره گفت: با اجرای شبکه پایاب سد خدا آفرین بیش از 60 هزار هکتار از اراضی دیم منطقه به زیر کشت آبی می رود و در این صورت در این صورت برای 32 هزار نفر به صورت مستقیم در بخش کشاورزی شغل ایجاد می شود.

علی حمزه پور مجری طرح سد خداآفرین میزان پیشرفت فیزیکی کل طرح را 35 درصد اعلام کرد و با یادآوری اینکه طول 144 کیلومتری کانال اصلی انتقال آب این پروژه پیچیدگی های اجرای طرح را افزایش داده است گفت: شیب کانال اصلی خداآفرین یک در ده هزار است یعنی در هر ده هزار متر ، یک متر اختلاف ارتفاع داریم و جاهایی که بلندی است باید به ناچار عمق خاکبرداری را افزایش دهیم و در جاهایی که به دره بر می خوریم باید تراز خاکریزی به حدی باشد که اختلاف عمق و ارتفاع دو سطح را جبران کند که همگی عملیات های زمان بر و هزینه بر هستند.

شبکه آبیاری و زهکشی مغان که در دهه 50 به بهره برداری رسید ، قابلیت های این منطقه را نمایان و مسئولان را برای ساخت شبکه ای بزرگ تر و مدرن تر ترغیب کرد. اکنون دولت روحانی به مردم اردبیل و مغان وعده داده است که این پروژه در در عرض چهار سال به اتمام می رساند. وعده ای که بیش از همه خیل جوانان بیکار منطقه چشم امید به آن دوخته اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار