سال‌ها است که با شروع فصل تابستان و قوت گرفتن تابش خورشید و حرارت و گرمای حاصل از آن مشکل کمبود آب و قطعی مکرر آن موجب نارضایتی اهالی روستاهای شهرستان دهلران شده و مشکلات عدیده‌ای برای آنها به وجود آورده است.
کد خبر: ۵۱۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹ 22 June 2015
سال‌ها است که با شروع فصل تابستان و قوت گرفتن تابش خورشید و حرارت و گرمای حاصل از آن مشکل کمبود آب و قطعی مکرر آن موجب نارضایتی اهالی روستاهای شهرستان دهلران شده و مشکلات عدیده‌ای برای آنها به وجود آورده است.
بحران آب به‌ویژه در روستاهای دهلران به ماجرایی تکراری تبدیل‌شده است که هرساله کم‌وبیش مردم و مسئولان این شهرستان با آن درگیر هستند تا تدابیر اندیشیده شده تنها نقش مُسکن را بازی کنند.
طی این سال‌ها پدیده خشک‌سالی منجر به انتشار گزارش‌هایی بحرانی از وضعیت منابع آب دهلران شده است تا بلکه با شفاف‌سازی و نشان دادن حساسیت موضوع،  دست‌اندرکاران امر بتوانند با برنامه‌ریزی درست و بلندمدت، این بحران و حل مشکل آب این شهرستان را چاره ای بیندیشند.
با توجه به‌شدت گرفتن پدیده خشک‌سالی و کاهش نزولات جوی به‌ویژه بارش باران و ذخیره‌سازی آب ناشی از آن، امروز شاهد بحران کم‌آبی در بسیاری از مناطق کشور و به‌تبع در استان ایلام و شهرستان دهلران هستیم.
با این وضعیت طی سال‌های اخیر پدیده خشکسالی و بحران آب در بیشتر روستاهای دهلران به موضوعی بغرنج تبدیل و به تخلیه شدن برخی روستاها از سکنه منجر شده است.
تاکنون اقدامات زیادی برای برطرف کردن این معضل در شهرستان دهلران انجام‌شده و مسئولان وقت طی این سال‌ها توانسته‌اند تا حدودی بر زخم تشنگی برخی روستاها، مرهمی هرچند اندک بگذارند ولی تا رفع کامل مشکل همچنان راه باقی ست.
قطعی مکرر آب آن‌هم بدون اطلاع‌رسانی قبلی و برنامه‌ریزی دقیق، روستاهای دهلران را در روزهای گرم تابستان و شروع ماه مبارک رمضان با بحران‌های زیادی در امورات روزانه مواجه کرده است.
هدر رفتن نیمی از آب روستاهای دهلران به دلیل فرسودگی شبکه‌های آب از یک سو و محدودیت منابع آبی و مدیریت نامطلوب آب‌های سطحی از سویی دیگر سبب شده تا درصد بالایی از منابع آبی این شهرستان بدون استفاده بماند و کام حاشیه‌نشینان دهلرانی تشنه...
بر اساس این گزارش، اهالی روستاهای بخش موسیان از توابع شهرستان دهلران، مدتی است با قطعی مکرر آب، مواجه هستند و از عدم پیگیری و بی‌توجهی مسئولان مربوطه در این زمینه، به‌شدت منتقد و گله‌مندند.
در فصل تابستان و گرمای ۵۰ درجه‌ای، مردم روستایی این بخش، به‌دفعات با ابراز گله از مسئولان،  تقاضای رسیدگی دارند.
یکی از اهالی روستای جلیزی پایین (بخش موسیان) در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: معضل قطعی آب در تابستان، دیگر امری عادی شده به‌گونه‌ای که دیگر انگیزه ای برای اعتراض مان نمانده است.
وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان هستیم و این ماه مصادف با گرم‌ترین ماه سال است، افزود: از مسؤولین می‌خواهیم که به جد این مشکل را حل‌وفصل نمایند.
حامد جلیزی- عضو شورای روستای جلیزی پایین و شورای شهرستان دهلران- در این خصوص اظهار کرد: بیش از 4 سال است که روستاهای بخش موسیان مشکل آب شرب دارند.
وی با اشاره به اینکه آب روستای جلیزی پایین توسط یک منبع در روستای عین خوش تأمین می‌شود، افزود: منبع و چاه‌های آب مشکل تأمین آب ندارند اما به دلایل نامعلوم، آب روستاهای اطراف که از طریق منبع روستای عین خوش تأمین می‌شود به‌طور مکرر قطع می‌شود. 
عضو روستای شهرستان دهلران ادامه داد: متأسفانه باوجود قطعی زیاد آب و بحران به وجود آمده که حتی در بعضی مواقع قطعی آب روزها هم به طول می‌انجامد، هرگز مسئولان در خصوص زمان قطعی آب، اطلاع‌رسانی نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان شهرستان و استان به‌جای آن‌که مشکل ما را حل کنند نمک به زخم مان می‌پاشند، بیان نمود: در مسئولان شهرستان و استان تا اعتراض می‌کنیم به ما می‌گویند که شما به احشام آب می‌دهید درصورتی‌که این‌چنین نیست و ما در سال‌های گذشته چرا مشکلی نداشتیم.
جلیزی به نحوه تقسیم‌بندی آب روستاها اشاره نمود و عنوان کرد: اگر بحران آب وجود دارد چرا تقسیم آب ناعادلانه انجام می‌شود و همیشه آب در روستای عین خوش جاری است.
وی اظهار کرد: روستایی‌ها مردمانی هستند که به کم‌ترین هم قانع‌اند ولی نبود آب را هیچ‌کس نمی‌تواند تحمل کند و این امر باعث مهاجرت روستانشینان به شهرهای اطراف می‌کند که در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم.
عضو روستای شهرستان دهلران با اشاره به روستاهایی که در حال بحران کم‌آبی هستند، گفت: روستاهای سمانه، ابو غیر، سادات عین غانم، ثارالله، برم، عین سوله، ممله، ولی‌عصر و بحرانی‌ترین آنها سادات دانشگر این روزها بابی آبی دارند دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
از صحبت‌های این اهالی که نوشته شد و برخی مطالب که به دلیل نداشتن سندیت نوشته نشد می‌توان گفت: 
در بادیه تشنگان بمردند        وز حله به کوفه می‌رود آب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار