نگرانی کشاورزان از تکرار آتش سوزی در مزارع
در هفته ای که گذشت وقوع دو فقره آتش سوزی در گندم زارهای در آستانه برداشت شهرستان بیله سوار موجب نگرانی افکار عمومی و به ویژه کشاورزان شد. کشاورزانی که پس از سپری کردن چند سال خشکسالی شدید، با افزایش نزولات آسمانی امسال چشم انتظار سال پر محصولی نشسته اند.
کد خبر: ۵۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴ 21 June 2015

انتظار روستائیان برای مهار آتش سوزی مزارع در سریع ترین زمان ممکن

در هفته ای که گذشت وقوع دو فقره آتش سوزی در گندم زارهای در آستانه برداشت شهرستان بیله سوار موجب نگرانی افکار عمومی و به ویژه کشاورزان شد.

کشاورزانی که پس از سپری کردن چند سال خشکسالی شدید، با افزایش نزولات آسمانی امسال چشم انتظار سال پر محصولی نشسته اند. متاسفانه اما مصیبتی که گریبان عده ای از کشاورزان بیله سواری را گرفت، بقیه همکارانشان را نگران کرده است.

به گزارش تابناک اردبیل، در این آتش سوزی که ابتدا در روستای زرگر گزارش شد و سپس به صورت وسیع تر در گندم زارهای حوالی روستاهای قره دره و خلیفه لو از توابع بخش جعفرآباد روی داد ، در مجموع بیش از 350 هکتار گندم گندم زار پرمحصول و آماده برداشت در عرض مدت کوتاهی به خاکستر تبدیل شد.

بر اساس برآوردهای اولیه این آتش سوزی حداقل 60 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان منطقه وارد کرده است.

فرماندار بیله سوار می گوید با توجه به وزش باد شدید و هدایت شعله های آتش به مزارع دیگر، برای مهار آتش علاوه بر چهار دستگاه خودروی آتش نشانی جعفرآباد و بیله سوار از نیروهای امدادی شهرهای همجوار پارس آباد و اصلاندوز مغان نیز کمک گرفته شد.

به گزارش تابناک در مقابل کشاورزان معتقدند امدادرسانی برای اطفای حریق از سرعت کافی برخوردار نبوده است.

کشاورزان می پرسند آیا با توجه به وقوع آتش سوزی های مشابه نمی شد امکانات و ماشین آلات اطفای حریق در منطقه را در آماده باش نگه داشت تا عملیات اطفای حریق فورا به نتیجه برسد؟

برخی ها نیز می گویند با توجه به وقوع آتش سوزی های اخیر در مزارع و نگرانی کشاورزان ، تجهیز استان به امکانات هواپیما یا بالگردهای مخصوص اطفای حریق ضروری است.

در مقابل استاندار اردبیل معتقد است برای مهار آتش زمین های کشاورزی گندمکاران ، بالگرد کارآیی لازم را ندارد بلکه باید سریعا ارتباط زمین های آتش گرفته با مزارع مجاور قطع شود که این امر می بایست توسط آتش نشانان، تراکتور و گاوآهن و توده های خود جوش مردمی انجام شود.

سایت اطلاع رسانی استانداری اردبیل از قول استاندار وعده داد که با هماهنگی ستاد بحران استان چند دستگاه ماشین آتش نشانی، تراکتور ، گریدر و لودر به جمع گروه شهرستان بیله سوار افزوده خواهد شد تا پیشگیری های لازم برای بروز حوادث احتمالی بعدی انجام شود.

در عین حال استاندار اردبیل در دیدار با گندمکاران و کشاورزان خسارت دیده اذعان کرد که آتش سوزی مزارع در این استان تبدیل به یک مساله تهدیدزا شده است و راهکارهای لازم برای مقابله با این تهدید باید اندیشیده شود.

مجید خدابخش افزود: نقش اصلی در مهار حریق با نیروهای مردمی است و این حوادث اگر عمدی باشد با مقصران و مجرمان توسط مراجع انتظامی و قضایی برخورد قانونی خواهد شد.

وی گفت: جای تاسف است که اهالی شریف بیله سوار مغان سال گذشته به دلیل خشکسالی پمپاژ 8 و امسال هم به طریق دیگری دچار خسارات شدند و نتوانستند حاصل زحمت یک ساله خود را برداشت کنند.

خدابخش اضافه کرد: کارشناسی های لازم و اندازه گیری های دقیق توسط مسوولان ذی ربط انجام شده و تمهیداتی اتخاذ می شود تا وام های کشاورزانی که مزارع آنها دچار آتش سوزی شده تمدید شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بهبود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
ماکارگران مظلوم ذوب اهن نیزکه تعدادی از همکارانمان با دهان روزه در جلوی استانداری تحصن کرده اند خواستار حل مشکلاتمان هستیم
پاسخ ها
عزیز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
اینکه چیزی نیست فقط سی چهل سال دیگه صبرکنین مگا پروژه های وعده داده شده به ثمر بنشینند بروند اونجا شاغل بشن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار