کد خبر: ۴۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶ 06 June 2015

محمد رضا نوذریان

بی تردید ، هم دلی و هم زبانی یکی از الزامات اساسی برای دست یابی به موفقیت های بزرگ در کارهای گروهی است . در جست و جو و بررسی علل و فاکتورهای اثر گذار در ایجاد هم دلی در جامعه به جرات می توان اظهار کرد که نقش روابط عمومی ها نقشی برجسته و غیرقابل اغماض است چراکه صاحبان این هنر و فن ارزشمند که براساس وظایف ذاتی ، رکنی مهم دربرقراری ارتباط هرمجموعه اداری با مردم و مخاطبان آن به شمار می روند می توانند با بهره گیری حداکثری از تخصص خود وبا روش های منطقی از جمله طرح و پیگیری منافع متقابل ، برای تقویت مولفه های همگرا در ارتباط بین دولت و ملت ونهایتا ایجاد هم دلی و هم زبانی و منشا اثر باشند.

پرواضح است وقتی مردم هر جامعه آثار همکاری خود با دولت را در پیشبرد امور ببینند و برکات آن پیشرفت ها را در زندگی شخصی و اجتماعی خویش حس کنند با انگیزه ای مضاعف به این همکاری که یقینا سرمایه ای به نام هم دلی رانیز دربردارد ادامه خواهند داد و صد البته ، روابط عمومی ها می توانند در برقراری ارتباط و رساندن خواسته های متقابل دولت وملت به یکدیگر که از لوازم بروز هم دلی به شمار می روند حرف اول رابزنند.

شایسته توجه است که در مباحث مربوط به روابط عمومی ، « تفاهم » یا فهم مشترک ، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و از آن جایی که صاحب نظران این عرصه ، تفاهم را شرط اصلی برای دست یابی به هم دلی می دانند پس نقش آفرینی روابط عمومی ها در رقم خوردن حس و درک مشترک درباره مسائل زیربنایی مانند توسعه پایدار، بین دولت وملت بی تردید انگیزه همکاری ها و بروز هم دلی را افزایش می دهد به بیانی دیگر روابط عمومی ها با بسترسازی برای کاستن ازهرگونه اختلاف نظرهای احتمالی دولت و ملت برمبنای گفتمان های استدلالی و نیز با اتخاذ راهبردهای علمی برای اعتمادسازی ، رسالتی سرنوشت ساز و بی مانند را ایفا می کنند و از آن جایی که هم دلی از زیباترین مفاهیم حوزه ارتباطات انسانی نیز به شمار می رود بنابراین برقراری آن زمینه ساز ارتقای کیفیت روابط دولت و ملت و احساس رضایت بیش تر از این ارتباط خواهد بود . علاوه بر آن پیشگیری از رفتارهای ناخوشایند ، کمک به تصمیم گیری های صحیح ، جلوگیری از بروز بسیاری از سوء تفاهم ها ونهایتا برقراری امنیت روانی ازدیگر ره آوردهای ارزنده هم دلی هستند که منجر به افزایش ارزش کار روابط عمومی ها می شوند.

بااین اوصاف جای تاسف و بسی تالم است که در برخی سیستم ها روابط عمومی را از این گونه مسیرهای پرافتخار جدا و دانسته و یا ندانسته به مسیرهای بعضا نامرتبطی که با بیگاری کشی برای دیگر حوزه ها توام و عجین می شود سوق می دهند. این وضعیت با هربهانه و توجیهی هم رقم خورد وضعیتی غیرقابل قبول و به دور از خردورزی است زیرا اگر آن بالا دستی که چنین رویه ای را در پیش گرفته ، با علم براین که هر فرآیندی در مجموعه اداری متولی روشنی مطابق شرح وظایف سازمانی دارد و این متولی در قبال انجام وظیفه دستمزد دریافت می کند روابط عمومی را به بی راهه هدایت می کند در حقیقت به جایگاه و انجام بهین وظایف اصلی روابط عمومی و ازجمله تحقق هم دلی و هم زبانی لطمه می زند و اگر ندانسته به این ستم ورزی مبادرت می نماید جای تاسف عمیق تر است که چگونه فردی نامطلع و به دور از دانش در کرسی تصمیم گیری و صدور دستور نشسته است.

در هرحال بهتر است اهمیت کار دست اندرکاران روابط عمومی را آن گونه و تا آن حد که لازم است بدانیم تا نتایج تخصص و کوشایی این قشر در جامعه و به ویژه در نهادینه شدن ارزش هایی چون پیوستگی های عاطفی ، هم دلی و هم زبانی جلوه گر شود در غیر این صورت ، بخشی از منابع مالی و سرمایه های انسانی سازمان با ندانم کاری ها در راستای جاافتادن رفتارهای نادرست و ضدارزشی صرف خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
انصافا روابط عمومی دنیای زیبایی است امیدوارم روزی برسد که این حرفه روزی در جامعه ما به جایگاهی که استاد تبیین فرموده اند برسد.
کارمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
باسلام احتراما بنده چندسال پیش درروابط عمومی اداره مان کار می کردم مدیر وقت فقط پلاکارد چسباندن و اینگونه کارها را به بنده محول میکرد مباحث استاد نوذریان که پیشکسوت همه ما در حوزه خبر و روابط عمومی هم هستند کاملا واقع بینانه است
افشین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
استاد گرامی خیلی زیبا اثار روابط عمومی در همدلی و همزبانی مورد تاکید مقام معظم رهبری را بیان نموده اندامیدواریم مدیران اجرایی گوش شنوا داشته باشند.
سیمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
از استدلالات جناب آقای نوذریان لذت بردیم تشکر از تابناک عزیز که مطالب اینگونه بزرگواران را منتشر می کند
همدل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
مدیرانی که بازور و صرفا برای حفظ میز خود ونه برای رضای خدا بچه های روابط عمومی را دستاویز قرار میدهند و به کارهایی توام با بیگاری به شرحی که نویسنده محترم اشاره کرده سوق میدهند در حقیقت مدیون و مشغول الذمه کارمندانشان هستند...
مسوول روابط عمومی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
در استانهای کشوروازجمله استان ما شورایی بنام شورای هماهنگی روابط عمومیها وجود دارند که رئیس این شوراها اقایان استانداران هستند جادارد استاندار محترم اردبیل دستورفرمایند که مدیران اجرایی بیشتر به اهمیت روابط عمومیها توجه کنند
عارف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
بانظرات نویسنده محترم کاملا موافقم اما واقعیت اینست که مدیرمحوری و منافع او اغلب به منطق و الزامات قانونی و علم غالب شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار