تجارت 1000میلیاردتومانی کتابهای درسی و 30 هزار میلیارد تومان طرح انتقال آب سد گتوند
کد خبر: ۴۲۱۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲ 10 May 2017
ساعت 24- دوشنبه 18 اردیبهشت 1364 پنجمین سمینار سالانه بزرگداشت دکتر حسین عظیمی اقتصاددان ایرانی بود که آموزه های او مورد توجه گروهی ازا قتصاددانان ایرانی است در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طبابایی برگزار شد. در این همایش چند نفر از اقتصاددانان سخنرانی کردند و در باره اقتصاد نهادگرایی مطالب مشروحی را در میان گذاشتند.
 
علی فاضلی جامعه شناس و معاون مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و احمد میدری دوتن از سخنرانان این همایش ضمن بحث و تشریح برخی اندیشه های پایه ای در موضوع قدرت و چگونگی توزیع قدرت درشرایط ایران امروز و ضرورت دگرگونی در برخی مفاهیم و مصداق های آنها مثالهایی زدند که جذاب بود و حتی متن بحث ها رانیز پوشش داد. فاضلی و میدری برای روشن شدن وضع موجود و نابسامانی هایی که راه را برای لابی گران ورانت جویان هموارکرده است تا منافع سرشاری به جیب بزنند دو گروه لابی گر که رفتاری همانند مافیا دارند را در دو حوزه مختلف معرفی کردند.
 
احمد میدری که از نمایندگان اصلاح طلب دوره ششم مجلس بوده و در حال حاضر معاون رفاه وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی است دربخشی از سخنانش به ناتوانی نهاد آموزش و پرورش رسمی در تربیت نیروی ورزیده اشاره کرد. اوگفت یکی از دلیل ناتوانی و کاستی نهاد اموزش وپرورش رسمی در ایران امروزدگرگونی های پی درپی درساختارهای اموزش و به وی‍ژه  دگرگونی های پرشتاب کتابهای درسی است که موجب سردرگمی و آشفتگی شده است. او به تجربه عینی خود اشاره کرد و یاداورشد: همسرم دودهه است دبیر درس زیست شناسی است و ناگزیر است برای تدریس کتاب موجود ان را مدام بخواند و می گوید محتوای کتابهای درسی از جمله همین درس باشتاب دگرگون می شودو باید حتی نادرستی های آنها را درآورد. این اتفاقی است که برای سایر کتابها ی درسی رخ داده و الان دانش اموزان مقاطع بالاتر نمی توانند به دانش آموزان مقاطع پایین تر چیزی یاددهند و این به دلیل دگرگونی های پرشتاب درکتابهای درسی است. معاون وزیرتعاون ،کار ورفاه اجتماعی توضیح داد وقتی داستان را دنبال می کنید می بینید که برخی از موسسه های نامدار آموزشی مثل گاج و قلمچی و آموزشگاههای دیگر از این تغییرات سود هنگفتی می برند. ارزش تجارت این کتابها در بازار ایران 1000 میلیارد تومان است. اویاداورشد درحالی که نظام آموزش وپرورش از 1345 تا 1372 یک بار تغییر کرده است امااز1372به بعد شاهد تغییرات بنیادین در 1385و 1390 بوده ایم.
 
علی فاضلی نیز در سخان خود با تاکید براینکه قدرت درایران اجازه نمی دهد مسایل اساسی ایران برروی میز کار بیاید و آنها را پنهان می کند گفت اقتصادسیاسی در ایران به وضعی دچارشده است که نمی تواند به وضوح مسایلش را به جامعه نشان دهد. از پیامدهای این وضع گرفتارشدن اقتصاد سیاسی در چنگ رانت خواران و ذینفعان است. این گروه چه می کنند؟ آنها مسایل و مقوله های اصلی ایران که درحال حاضرمدیریت منابع آب ،سلامت و امنیت است را از دسترس اقتصادسیاسی دورکرده و با پیچیدن انها در لا به لای بحث های تخصصی اجازه دیده شدن ابعاد ماجرا نمی دهند. در حالی که هزینه های بهداشت و درمان که در حوزه سلامت قراردارند یکی از اصلی ترین محل خرج بودجه های سالانه است واطلاعات آن  باید به طور اساسی در جامعه گردش کند، اما آن را دراختیار شماری از پزشکان قرارداده اند. از ان بدتر موضوع اب است. در حالی که می توان با تغییر پارادایم آب از کمبود آب به صرفه جویی در منابع آب بحث ها و مسایل آن را در جایی دیگردید اما کسانی هستند که از موضوع انتقال آب در ایران رانت های شگفت انگیزی دارند. چگونه است که این گروهها 30 هزار میلیاردتومان طرح انتقال آب تعریف کرده ومی خواهند آب را از سرزمین های دوردست ایران به مراکزی با فاصله دور انتقال دهند و هیچ توضیحی هم در این باره به طور شفاف وجودندارد. اگر در باره سدگتوتد می شد توجیه فنی ،اقتصادی و اجتماعی اش را پیش از اجرا به اطلاع افکارعمومی و متخصصان رساند شاید به وضع امروز که مصیبت است دچار نمی شدیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار