گنجینه های استان ایلام در تعطیلات نوروز 96 با استقبال کم سابقه گردشگران بومی و غیربومی و دوستداران تاریخ و تمدن این مرز بوم، روزهای پر رونقی را پشت سرگذاشتند.
کد خبر: ۴۰۲۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 05 April 2017
به گزارش تابناک ایلام؛استان ایلام به عنوان بخش مهم و اصلی تمدن ایلام باستان دارای آثار و محوطه های دیرین باقی مانده از دوره های مختلف تاریخی و ماقبل تاریخ است که بنا به تعریف رایج چکیده و نمایی از آنها در سه گنجینه این استان در معرض تماشا گذاشته شده است.
 
موزه مردم شناسی قلعه والی و موزه تاریخ کشاورزی عمارت کاخ فلاحتی شهر ایلام و همچنین گنجینه باستان شناسی دره شهر سه گنجینه تاریخی استان ایلام است که هر سال در مناسبت های ویژه از جمله نوروز پذیرای جمعیت بسیاری از گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایلام و ایران است.
 
گزارش های دریافتی و مشاهدات عینی خبرنگاران ایرنا حاکی از رونق چشمگیر و بازدید پرشمار اهالی و مهمانان نوروزی استان ایلام از این سه گنجینه تاریخی در روزهای تعطیل نوروز 96 است.
 
در این میان موزه مردم شناسی قلعه والی شهر ایلام به عنوان گنجینه ای که همواره مورد بازدید و استقبال شمار زیادی از گردشگران و مسافران قرار می گیرد در این ایام نیز روزهای پر رونقی سپری کرد.
 
موزه مردم شناسی ایلام در قلعه والی ایجاد شده که بنای آن متعلق به سال 1326 هجری قمری است که به دستور غلامرضا خان والی در زمان حکومت محمدعلی شاه قاجار در محله ای به نام حسین آباد که به ده بالا مشهور بود، ساخته شده است.
 
این بنا مقر تابستانی و اسکان غلامرضا خان والی بوده که به شکل ذوزنقه ای بر روی تپه تاریخی چغا میرگ بنا شده است و دارای سه ورودی، 22 اتاق تو در تو، یک اتاق شاه نشین و شش زیرزمین است؛ مکان کنونی این قلعه در خیابان پاسداران شهر ایلام قرار دارد.
 
اگر موزه مردم شناسی ایلام قرار است تنوع تاریخ و فرهنگ عروس زاگرس را به علاقه مندان بنمایاند، موزه باستان شناسی دره شهر واقع در یکی از بی نظیرترین شهرها و محوطه های باقی مانده از دوران ساسانی - اسلامی وظیفه معرفی دیرینگی تاریخی این استان را عهده دار است و بر این اساس نوروز 96 را شلوغ و پر ازدحام گذراند.
 
این گنجینه نه تنها به عنوان نخستین موزه باستان شناسی استان ایلام که به عنوان تنها موزه تخصصی باستان شناسی غرب کشور، سال 84 در شهرستان دره شهر راه اندازی شد.
 
مجموعه اشیایی بسیار نفیس در موزه باستان شناسی دره شهر وجود دارد که برخی از آنها مربوط به دوران ساسانی و شهر تاریخی دره شهر و برخی نیز مربوط به سایر شهرستان های استان است که در این موزه نگهداری می شود.
 
موزه تاریخ کشاورزی واقع در کاخ فلاحتی شهر ایلام سومین گنجینه تاریخی استان است که گفته می شود یکی از سایت های اصلی و جهانی تطور و تکامل بشر از مرحله گرد آوری خوراک به مرحله تولید خوراک (تپه های علی کش موسیان) در آن ثبت است.
 
کاخ فلاحتی شهر ایلام نیز دارای چهار فضای نمایشی است که در فضای نخست آن، ابزارهای
سنگی تپه علی کش مربوط به هشت هزار سال پیش از میلاد شامل تیغه، ریزتیغه و
خراشنده از جنس چخماق، آبسیدین، کوبه و سنگ معمولی به نمایش گذاشته شده است.
 
فضای دوم این گنجینه شامل مراحل کاشت، داشت و برداشت است که بیانگر وضعیت کشاورزی در حدود 50 سال پیش است که به صورت سنتی انجام می شد.
 
بخش سوم و چهارم این گنجینه به ترتیب به گیاهان دارویی و اسناد زمین های کشاورزی و نمایش خرمن و مهر خرمن اختصاص دارد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام در خصوص استقبال از این گنجینه های تاریخی، گفت: در تعطیلات نوروز 96 از 27 اسفند سال گذشته تا 13 فروردین جاری نزدیک به 10 هزار گردشگر از گنجینه های این استان دیدن کردند.
 
عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد بازدید از گنجینه های این استان شامل موزه مردم‌شناسی قلعه والی، موزه تاریخ کشاورزی کاخ فلاحتی و موزه باستان ‌شناسی دره ‌شهر در تعطیلات نوروزی امسال در مقایسه با نوروز سال گذشته رشد 20 درصدی داشته است.
 
وی افزود: پس از طبیعت گردی بیشترین بازدید گردشگران نوروزی استان ایلام مربوط به جاذبه های تاریخی و فرهنگی بوده است که نشان دهنده اهمیت این بخش و علاقه مندی فراوان مردم به مقوله تاریخ و تمدن است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام همچنین از اسکان 452 هزار گردشگر و مهمان نوروزی در هتل ‌ها، مهمانپذیرها، اقامتگاه های گردشگری و خوابگاه‌های استان در این مدت خبر داد.
 
شنبه زاده یادآور شد: ورود و اسکان گردشگران استان امسال در مقایسه با نوروز 95 رشد پنج درصدی داشته است.
 
به گزارش تابناک ایلام، استان ایلام با 20 هزار کیلومتر مربع گستره در باختر کشور از نخستین مناطق استقرار بشر و آغاز تمدن در فلات گسترده ایران است.
 
سرزمین ایلام که بخش اصلی و عمده تمدن ایلام باستان را در خود جای داده یک هزار و 500 اثر و ابنیه تاریخی دارد.
 
در کنار وجود آثار تاریخی و فرهنگی این استان غنی از ظرفیت های گردشگری طبیعی (اکو توریسم) است.
 
ایلام یک میلیون و 850 هزار هکتار جنگل با گونه غالب بلوط ایرانی و مرتع دارد./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار