همزمان با اعلام تک نرخی شدن قیمت بنزین از سوی دولت، روزنامه ها در یادداشت ها و گزارش های خود به بررسی ابعاد مختلف این تصمیم پرداختند.
کد خبر: ۳۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 26 May 2015
به گزارش تابناک یزد، این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه 5 خرداد 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.


*** حاشیه نگاری روزنامه ها پیرامون تک نرخی شدن بنزین

دولت در سومین روز از خرداد ماه سال جاری از طرح جدید خود برای تک نرخی کردن بنزین رونمایی کرد. براساس این طرح قیمت بنزین معمولی با نرخ واحد 1000 تومان در کشور عرضه خواهد شد که با از بین رفتن اعتبار ذخیره بنزین 700 تومانی کارت های سوخت از شهریور ماه امسال در عمل، تک نرخی شدن بنزین عملیاتی می شود.

این موضوع بازتاب گسترده یی در روزنامه های صبح امروز کشور داشت. روزنامه ها در مطالبی که در این زمینه منتشر کردند دیدگاه های متفاوتی را نسبت به تک نرخی شدن قیمت بنزین ارایه دادند.

روزنامه ی «ایران» در مطلبی با عنوان «چرا بنزین تک نرخی شد» به گفت و گو با چند تن از صاحبنظران اقتصادی در این ارتباط پرداخت. به نوشته ی ایران، این صاحبنظران معتقدند، درآمد حاصل از تک نرخی شدن بنزین صرف توسعه کشور و خدمات عمومی می شود.

«محمد خوش چهره» اقتصاددان در این زمینه به ایران گفته است: از 70 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین بیش از چهار پنجم به صورت آزاد مصرف می شد.

«علی مزیکی» عضو هیات علمی موسسه عالی مدیریت و برنامه ریزی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایران تاکید کرده است که چند نرخی بودن برای هیچ کالایی مزیت نیست و در هیچ اقتصادی از آن استقبال نمی شود.

«حسن مرادی» استاد دانشگاه تهران نیز در گفت و گو با ایران با اشاره به اینکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها دولت ملزم است سالانه قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد، گفته است: تک نرخی شدن بنزین می تواند عامل کاهش دلالی ها باید باشد. بنزین سهمیه ای و چند نرخ مشکلاتی مانند رانت، قاچاق و فروش سهمیه را به همراه داشت اما با این وجود بهتر بود دولت راهکاری را در نظر می گرفت تا قیمت بنزین برای همه دهک ها یکسان نباشد و یارانه به دهک های پایین بابت ما به التفاوت نرخ بنزین پرداخت می کرد.

روزنامه ی «اعتماد» هم در یادداشتی با عنوان «تک نرخی و چندنرخی!» به قلم «کریم ارغنده پور» روزنامه نگار نوشت: تصمیم به تک نرخی کردن نرخ بنزین در یک نگاه کلان به شرط همراه شدن با یک سری تصمیمات حمایتی دیگر کار درستی است. از یک سو مصرف بی رویه بنزین در کشور ما بالاست و لازم است کاهش یابد. این در مجموع به سود جامعه است و باید با تدبیرهای مضاعفی برای کاهش مصرف توام باشد. از سوی دیگر سهمیه بندی در واقع بهترین راه برای حمایت از اقشار آسیب پذیر نیست، همان طور که توزیع مستقیم یارانه راه مناسبی نیست.

روزنامه ی «ابتکار» هم سرمقاله ی امروز خود با عنوان «بنزین 1000 تومانی و دلواپس ها» را به موضوع تک نرخی شدن قیمت بنزین اختصاص داد و در آن با اشاره به برخی انتقادها نسبت به این تصمیم دولت نوشت: جالب تر از همه اینکه، طیفی هم دلواپس هزینه هایی شده اند که دولت احمدی نژاد هشت سال پیش برای طراحی و ایجاد زیر ساخت سهمیه بندی خرج کرده است. این گروه از منتقدان بی توجه به اســاس قضیه و هدف گذاری های کلان ماجرا می گویند چون درسالهای قبل این هزینه ها برای صدرو کارت سوخت و تعبیه دستگاههای کارتخوان در جایگاهها شده، پس دولت باید هدف را قربانی وسیله کند و برای اینکه از این تجهیزات استفاده شود وعده ای در اداره صدور کارت سوخت و پلیس +10 بیکار نشوند، بنزین باید همچنان سهمیه ای توزیع شود!

به نوشته ی ابتکار، بهترین و دم دستی ترین پاسخ به این انتقاد سطحی یک ضرب المثل متداول و ایرانی است که می گوید «جلوی ضرر را از هرجا که بگیری، منفعت است».

«پیامدهای بنزین تک نرخی» هم عنوان مطلبی در همین ارتباط در روزنامه ی «جام جم» است که در آن می خوانیم: همزمان با افزایش قیمت حامل های انرژی از سوی دولت و آغاز شدن پس لرزه های آن در فضای اقتصادی کشور، کارشناسان با محدود توصیف کردن اثرات این افزایش بر نرخ تورم، به دولت پیشنهاد می کنند انتظارات تورمی را از طریق افزایش اقدامات حمایتی و رشد گزارش دهی و شفافیت مالی کنترل کند.

به نوشته ی جام جم، «جمشید پژویان» کارشناس اقتصادی، در این باره معتقد است: بدیهی است که اقدام دولت برای رشد قیمت حامل های انرژی به جای پول چاپ کردن، از نظر منطق اقتصادی صحیح است و بهترین کاری است که می شود از نظر اقتصادی انجام داد، زیرا هر قدر ریشه رانت در اقتصاد خشکیده شود بخش تولید رونق می گیرد. با این حال سطح عمومی قیمت ها از این رشد تاثیر می پذیرد و کاری که از دست دولت بر می آید تخفیف این اثر است.

به گفته ی پژویان، متاسفانه مردم ما نمی دانند که خود از طریق گفتمان نامناسبی که دارند به رشد انتظارات تورمی دامن می زنند. نگرانی بی حد و حصر آنها همیشه بهانه ای برای رشد قیمت از سوی برخی اصناف بوده است.

«مرحوم سهمیه!» نیز عنوان مطلبی در همین ارتباط در روزنامه ی «خراسان» است که در آن به بررسی فراز و فرود 8 سال سهمیه بندی بنزین پرداخته شده و آمده است: بنزین گران شد و حرف و حدیث های گرانی آن آغاز شد. برخی از کارشناسان این اقدام دولت را حرکتی بر خلاف جهت رفاه اجتماعی ارزیابی می نمایند و از راه های دیگری نظیر قیمت پلکانی بنزین و تخصیص سهمیه بنزین به خانوارها(به جای خودروها) سخن می گویند.

در ادامه می خوانیم: با وجود صحت نسبی این ادعاها و علی رغم نقدهایی که بر آن ها وارد است، باید گفت:«عادت به بنزین ارزان، سبب شده است که چشم خود را از واقعیت بپوشانیم» واقعیت می گوید که مدت زیادی است دولت یارانه به بنزینی می دهد که ما آن را دود می کنیم. حتی در بهترین حالات ما تنها نصف قیمت بنزینی را می پرداختیم که وارد باک خودرو می کردیم.

روزنامه ی «فرهیختگان» هم در مطلبی با عنوان «پیامدهای یکسان سازی نرخ سوخت» نوشت: «دولت چاره ای جز افزایش قیمت حامل های انرژی و حذف دهک های پر درآمد از دریافت یارانه نقدی ندارد.» این تقریبا نظر و تاکید بسیاری از ناظران اقتصادی برای جبران کسری بودجه است. گرچه دولت دیروز به طور رسمی تک نرخی شدن بنزین و حذف بنزین 700 تومانی را اعلام کرد، اما هنوز در اجرایی کردن راهکار دوم که همان حذف 6 میلیون یارانه بگیر است، تاخیر دارد. به نظر می رسد دولت برای جبران کسری بودجه در کنار افزایش نرخ حامل های انرژی چاره ای جز حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد ندارد.

روزنامه «سیاست روز» اما در مطلبی با عنوان «گرانی بنزین بال پرواز تورم» تک نرخی شدن و افزایش قیمت بنزین را موجب بالا رفتن احتمالی تورم و افزایش فشار اقتصادی بر قشر آسیب پذیر جامعه دانست و نوشت: کارشناسان اقتصادی در رویارویی با این تصمیم سوالات متعددی را مطرح می کنند از جمله اینکه اقدام یکباره دولت برای افزایش 300 تومانی قیمت هر لیتر بنزین به صورت یکسان برای همه به این معنی است که احتمالا دور جدیدی از افزایش قیمت ها در بازار اتفاق خواهد افتاد و باز هم هزینه آن از سوی گروه های ضعیف و متوسط جامعه پرداخت می شود و این گروه های کم درآمد هستند که دوباره به مشکلات معیشتی برخورد می کنند.

روزنامه ی «کیهان» هم در مطلبی با نام «رفتارهای غافلگیرانه دولت مردم را بی اعتماد می کند» که در بخش «اخبار ویژه» ی خود منتشر کرد، از اقدام ناگهانی دولت در تک نرخی کردن قیمت بنزین انتقاد کرد و نوشت: بعد از محرمانه تلقی کردن مذاکرات هسته ای و سپس محرمانه ماندن چگونگی حذف یارانه ها، اکنون گویا نوبت بنزین سهمیه ای رسیده است.

به نوشته ی کیهان، برخی دستگاه های دولتی در طول 17-18 ماه گذشته نیز در زمینه گران کردن برخی خدمات و حامل های انرژی به شیوه کاملا محرمانه عمل کرده اند به نحوی که مردم غافلگیر شده اند. همین روند باعث شد که فروردین سال گذشته به هنگام فراخوان دولت از مردم برای انصراف از یارانه ها، افکار عمومی اعتماد لازم را به دولت نشان ندهند.

روزنامه ی «جوان» هم یادداشتی را به قلم «بیژن عبدی» پژوهشگر اقتصادی، با عنوان «کتمان واقعیت های زندگی مردم» منتشر کرد و در آن با انتقاد از اقدام دولت در تک نرخی کردن قیمت بنزین نوشت: دولت تدبیر از نخستین روزهای آغاز به کارش مدام از سیاست های دولت قبل ایراد گرفت، اما اکنون پس از دو سال تمام نسخه های دولت دهم را برای اقتصاد می پیچد، به عنوان مثال دولت گذشته هم تثبیت، افزایش و هم کاهش نرخ سود بانکی را تجربه کرد، دولت تدبیر با ورودش تمام دولت های گذشته را سیاه و تاریک اعلام کرد، اما همچنان در نرخ سود بانکی راه دولت گذشته را پیش رفت.



*** اقدام تازه ی دلواپسان علیه گفت و گوهای هسته ای

انتشار متن مذاکرات جلسه ی غیرعلنی مجلس با حضور «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ی کشورمان، از سوی برخی از نمایندگان مجلس عضو جبهه ی پایداری در یکی از رسانه های منتسب به آنها، تازه ترین برگ از اقدام های این گروه علیه تیم مذاکره کننده ی هسته یی کشورمان است. این اقدام که با واکنش ظریف و اعضای تیم هسته یی مواجه شده است، به محملی تازه برای انتشار یادداشت های هسته یی در روزنامه های امروز تبدیل شد.

«دلواپسان قانون را لگدمال کردند» عنوان مطلبی در روزنامه ی «آفتاب یزد» در همین ارتباط است که در آن آمده است: دسته گلی تازه از دلواپسان! متن مذاکرات غیرعلنی مجلس که با حضور عراقچی و ظریف برگزار شده بود دیروز توسط رسانه منتسب به دلواپسان و یکی از نمایندگان مجلس منتشر شد. این در حالی است که طبق قانون این اقدام خلاف امنیت ملی و موجب سوء استفاده دشمن است.

آفتاب یزد افزود: جالب آن است پیش از این برخی از همین نمایندگان مدعی بودند تیم مذاکره کننده هسته ای اطلاعات کمی به آنها می دهد و سخنان شان در جلسات غیرعلنی با علنی تفاوتی ندارد. اما به نظر می رسد ظریف و همکارانش اقدام درستی را انجام می دهند و متاسفانه جنبه برخی دلواپسان بسیار پایین است!

روزنامه ی ایران در همین چارچوب در یادداشتی در ستون «اول دفتر» خود با عنوان «چند پرسش از مخالفان هسته ای» نوشت: برخی جامه منتقد پوشیده اند اما هر روز وا اسفا سر می دهند که از شرایط توافق دور شده ایم. اگر به مجموعه ادله و سخنان آنان توجه شود به این نتیجه می رسیم که از نظر آنها اساساً توافق کردن به معنای تسلیم شدن است، بنابراین اینان منتقد مذاکره و توافق نیستند بلکه مخالف هرگونه توافق هستند. اینان کلمه به کلمه بیانیه لوزان را- که هنوز عنوان توافق و الزام آور ندارد- به سخره می گیرند.

«رفراندوم و پاسخ منتقدان» هم عنوان مطلبی در روزنامه ی «آرمان» به قلم «صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران است که در آن با انتقاد از رویکرد منتقدان تیم هسته یی کشورمان آمده است: در قانون اساسی آمده که در موضوعات مهم کشوری می توان رفراندوم برگزار کرد. آیا درحال حاضر توافق هسته ای موضوعی کم اهمیت تلقی می شود؟ اگر نصف به علاوه یک نفر مردم بگوید ما خواهان این توافق هستیم باید به منتقدان گفت در روش هایشان تجدیدنظر کنند.

روزنامه ی «شرق» نیز در یادداشتی با عنوان «رفتار دون شأن نمایندگی» به قلم «اسماعیل دوستی» عضو شورای شهر تهران، از اقدام های برخی نمایندگان مجلس در انتشار اخبار جسته و گریخته از جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس انتقاد کرد و نوشت: مجلس، «عصاره فضائل اخلاقی ملت» نامیده شده است و اطلاق این مضمون به قوه مقننه، از جایگاه رفیع آن حکایت دارد. متأسفانه برخی نمایندگان در سال های اخیر، درک درستی از الزامات این کسوت نداشته اند و اصرار عجیبی بر ادامه تنش آفرینی و مشهور شدن به رفتارهای نسنجیده و ناپخته دارند.

همزمان با انتقاد روزنامه های اصلاح طلب از اقدام اخیر برخی نمیاندگان مجلس در انتشار متن جلسه ی غیر علنی مجلس، برخی روزنامه ها نه تنها از این اقدام انتقاد نکردند، بلکه هجمه های تازه یی به تیم مذاکره کننده ی هسته یی وارد کردند.

روزنامه ی خراسان در مطلبی از برگزاری میزگردی با عنوان «مشق غیرت؛ بازرسی و بازجویی ممنوع» با حضور برخی چهره های اصولگرا از جمله «مهدی فضایلی» کارشناس مسایل سیاسی و مدیر عامل پیشین خبرگزاری «فارس» و «علیرضا زاکانی» نماینده ی اصولگرای مجلس خبر داد و به نقل از سخنرانان در این جلسه نوشت: پروتکل الحاقی را مشابه آمریکا بپذیریم.

به نوشته ی خراسان کارشناسان در این نشست گفته اند: نتیجه مذاکرات وقتی معتبر است که به تصویب مجلس برسد.

این نشست در روزنامه ی سیاست روز هم بازتاب داشت.

روزنامه ی جوان هم در خصوص این نشست، نوشت: خبرگزاری مهر دیروز میزبان کارشناسان و صاحب نظرانی بود که به تبیین ابعاد مختلف این موضوع پرداختند و بر ضرورت یک عزم پایدار برای مقابله با این پیش شرط غرب تأکید کردند.

روزنامه ی کیهان هم در مطلبی، به گفت و گو با تنی چند از نمایندگان مجلس از جمله «اسماعیل کوثری»، «رحیم زارع» و«سید مهدی هاشمی» پرداخت و پیرامون نظر آنها در خصوص گفت و گوهای هسته یی نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با کیهان تاکید کردند که دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران، مقدمه جاسوسی است.



*** بازتاب حضور اصلاح طلبان در دانشگاه تهران

روز گذشته برخی چهره های اصلاح طلب از جمله «عباس عبدی»، «سعید حجاریان» و «حمیدرضا جلائی پور» در همایشی با عنوان «دوم خرداد؛ تلاقی جمهوریت و مشروطیت» در دانشکده ی فنی دانشگاه تهران، پشت تریبون رفتند و به سخنرانی برای دانشجویان پرداختند. این همایش بازتاب فراوانی در روزنامه ها داشت.

«دوباره طنین زنده باد اصلاحات» عنوان گزارش خبری روزنامه ی آرمان در این زمینه بود که در آن آمده است: دیروز دانشگاه تهران سراسر شور بود و نشاط؛ دانشجویانی که سال های نخست حضور خود در دانشگاه را می گذرانند لبخندی متفاوت بر چهره داشتند چون در انتظار تجربه روزهای خوبی بودند که بزرگ ترهایشان برایشان تعریف کرده بودند؛ روزهایی که سایه اصلاحات بر دانشگاه ها سایه انداخته بود و حالا اعتدالی حکمفرماست که مسیر را برای حضور اصلاحاتی ها در دانشگاه گشوده است.

روزنامه ی اعتماد هم در مطلبی در همین ارتباط، از پیش بینی سعید حجاریان درباره ی «امکان وقوع دوم خردادی دیگر» خبر داد و نوشت: تاریخ مکتوب و زنده دوران اصلاحات دیروز یکجا در دانشکده فنی دانشگاه تهران به نمایش گذاشته شد تا دانشجویانی که از حماسه دوم خرداد حتی خاطرات روشنی هم ندارند حیات سیاسی ترین دانشگاه کشور را فریاد بزنند. راهروی منتهی به سالن شهید چمران پر از عکس روزنامه های دوم خردادی بود که یک شب بی هوا بسته شدند. دانشجویان کتاب هایی را می فروختند که باید از پستوی دستفروشان خیابان انقلاب پیدا کرد. همان کتاب هایی که در دوره اصلاحات به چاپ های دو رقمی می رسید.

در این میان روزنامه ی سیاست روز گویی چندان دل خوشی از برگزاری نشست اصلاح طلبان در دانشگاه تهران ندارد. این روزنامه در سرمقاله ی خود با عنوان «سونامی اصلاح طلبان» نوشت: اصلاح طلبان روز گذشته مراسمی را در گرامیداشت دوم خرداد برگزار کردند. بماند که در این مراسم که در دانشگاه تهران برگزار شد چه حاشیه هایی داشت و چه فیلم هایی از سران فتنه پخش شد و چه شعارهایی که داده نشد. می گذریم و به نقد بخش هایی از سخنان یکی از مدعوین می پردازیم.

سیاست روز افزود: ابتدا سوابق سیاسی اصلاح طلبان را به طور اجمالی مطرح می کنیم. آنها در انتخابات سال 76 پیروز شدند و پیروزی آنها حزب دولت ساخته دیگری را رقم زد به نام جبهه مشارکت. پس از تشکیل دولت اصلاحات اقدامات اصلاح طلبان در بعد سیاسی هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کرد. مجلس ششم کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشت! چندین وزیر دولت اصلاحات از جمله وزیر ارشاد که اکنون فراری و خارج نشین شده است، وزیر کشور و... اقدامات ضد نظام انجام دادند. اتفاقات فتنه 78 در زمان دولت اصلاحات و وزارت کشور این دولت افتاد. داعیه آنها قدرت طلبی مطلق است. این طیف سیاسی چه هنگامی که در رأس قوه مجریه بودند و چه پس از آن، سودای قدرت را در سر می پروراندند. قدرتی که برای آنها مطلق باشد.



*** ایران و خطر داعش

روز گذشته چهارم خرداد ماه 1394 سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده ی نیروی قدس سپاه پاسداران، در گردهمایی بزرگ جانبازان و رزمندگان استان کرمان با اشاره به جنایات داعش در عراق نسبت به خطر این گروه تروریستی هشدار داد و گفت: سه بحران مهم مذهب، کشور و ملت در نزدیکی ماست. اتفاقات منطقه یک بحران مذهبی است که در طول تاریخ اسلام سابقه نداشته است و این هجمه علیه اسلام حتی در زمان شهادت امام حسین نیز وجود نداشته است. این خطر بزرگی است و اگر کسی ملت را نسبت به این خطر بی تفاوت کند در ریختن خون هر شهید سهیم است.

به دنبال این سخنان «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور، روز گذشته در حاشیه هفتاد و سومین جلسه شورای اجتماعی و در پاسخ به سوال خبرنگاران، درباره ی امنیت مرزها اطمینان داد که تسلط کاملی بر مرزهای کشور وجود دارد و هیچ حادثه امنیتی در مرزها روی نداده است.

در همین چارچوب روزنامه ی اعتماد در یادداشتی با عنوان «تکلیف جمهوری اسلامی در مقابل داعش روشن است » نوشت: جریان داعش با بالابردن پرچم شیعه ستیزی، غیرمستقیم به جمهوری اسلامی ایران نیز پیام خصمانه ارسال می کند؛ اما در واقع بیش از آنکه این گروه به عنوان تهدیدی علیه ایران باشد، حاکمیت های فعلی جهان عرب را هدف گیری کرده است، دلیل امر هم روشن است؛ گروه داعش و امثال آن کوچک تر از آن هستند که قادر به قامت افرازی در مقابل کشورمان باشند؛ جمهوری اسلامی ایران اهداف روشن و اعلام شده ای در منطقه دارد و از ثبات حکومت های قانونی و مشروع و جنبش های حق طلبانه حمایت می کند. بدیهی است جریان داعش به مثابه یک گروه تروریست خود را با چنین اهدافی در تقابل خواهد یافت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار