کد خبر: ۳۶۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵ 25 January 2017
ذبیح جلیلی
مخترع یزدی، دستگاهی را اختراع کرده است که به وسیله آن پزشک در هر لحظه قادر به بررسی وضعیت بیمار خود خواهد بود. نجات جان انسان‎‎ها هدف بزرگی است که تعدادی از انسان    ها تمام وقت و توان خود را صرف آن می  کنند تا زندگی بیمارانی را که با وجود مشکلات زندگی، با درد و آلام بیماری نیز دست و پنجه نرم می    کنند نجات دهند.«صادق جنگجو» متولد 1375 در شهرستان آمل استان مازندران است که از سال 86 تاکنون در یزد سکونت دارد.او در مسیر نوآوری و اختراع برای کاهش میزان مرگ و میر در تمام دنیا قدم گذاشته است ولی این کار بزرگ نیاز به حمایت ملی دارد. همشهری با این مخترع جوان گفت  و    گویی داشته است که مشروح آن را در زیر می  خوانید.
  • چه اتفاقی افتاد که وارد حوزه نوآوری و اختراع شدید؟
براساس آمارهای جهانی 29 درصد علل مرگ و میر در كل دنیا مربوط به بیماری    های قلبی- عروقی است و بیش از نیمی از بیمارانی كه دچار حملات قلبی می‎‎شوند، پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می‎دهند.این جمله هر چند تكراری است اما جای تأمل دارد که بیماری‎های قلبی- عروقی نخستین علت مرگ و میر در كشور به شمار می‎‎رود.این موضوع جای نگرانی دارد چون نزدیك به 40 درصد علت فوت جوانان در كشورمان نیز به دلیل بیماری‎‎های قلبی- عروقی است كه این آمار در حال افزایش است.بررسی‎‎های آماری نشان می‎‎دهد که یکی از مهم‎ترین مشکلاتی که امروزه بیماران قلبی با آن مواجه هستند، نبود امکان بررسی دائمی وضعیت قلبی بیماران در خارج از مراکز درمانی است که زمینه را برای بروز زیان    های جبران  ناپذیر فراهم می    آورد لذا نبود امکان زیر نظر گرفتن دائمی بیماران قلبی مشکلی است که احساس نیاز به ساخت دستگاه «سیستم پرتابل و اکسترنال مانیتورینگ قلبی» را به‌وجود می    آورد. البته نام تجاری این دستگاه «Cardi-Poem» برگرفته از عنوان «Cardiac Portable External MonitoringSystem» است.
  • حوزه فعالیت شما  چیست؟
حوزه اصلی فعالیت من در زمینه پزشکی و تجهیزات پزشکی است.
  • چه شد که در حوزه پزشکی فعالیت کردید؟
من در دبیرستان ایرانشهر شهر یزد در رشته تجربی تحصیل می‎‎کردم و فضای ذهنی من به پزشکی نزدیک    تر بود و حتی به دلیل این که در کنکور سراسری سال 94 نتیجه دلخواهم را نگرفتم، مجدداً در کنکور سراسری سال 95 شرکت کردم.
دوست داشتم در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شوم اما در رشته پرستاری این دانشگاه قبول شدم و در حال حاضر دانشجوی ترم یک پرستاری دانشگاه شهید بهشتی هستم. چون پدر خودم هم دچار بیماری قلبی شده بود و به دلیل تعلل در امداد‌رسانی به موقع، مشکلات عدیده‌ای پیدا کرد، بسیار علاقه‌مند شدم که در این رابطه فعالیت کنم.
  • تا به حال چند اختراع داشته‌اید؟ آیا همه آنها به ثبت رسیده‌اند؟
من تا به حال 3 اختراع داشته‌ام، که یکی از آنها ثبت شده و یکی دیگر درحال ثبت است و برای دیگری تا‌کنون کاری انجام نداده‌ام.
  • در مورد اختراع سیستم پرتابل و اکسترنال مانیتورینگ قلبی بیشتر توضیح دهید.
این دستگاه با ابعاد بسیار کوچک و وزن کمتر از 300 گرم به کمر بیمار بسته می‌شود و از طریق سیم‌هایی به قفسه سینه بیمار متصل می‌شود و اطلاعات نوار قلب بیمار را پس از دریافت و همراه با تجزیه و تحلیل‌های پیچیده همراه با تعداد ضربان قلب بیمار برای پزشک معالج وی ارسال می‌کند و پزشک در هر لحظه قادر خواهد بود وضعیت قلبی بیمار خود را بررسی کند.از مزایای این دستگاه این است که دیگر نیازی به بستری شدن بیمار در بیمارستان برای اجرای این روند نیست، علاوه بر آن در دستگاه بیمار، کلیدی تعبیه شده که اگر بیمار دچار عارضه قلبی شود با فشار دادن این کلید، یک پیام حالت اضطراری برای پزشک معالج ارسال می‌شود که در صورت تایید توسط پزشک، موقعیت مکانی و اطلاعات بیمار برای اورژانس ارسال می‌شود تا با امدادرسانی به موقع، بیمار از این وضعیت نجات یابد.البته این ویژگی برگ زرینی است که هیچ یک از دستگاه‌های مشابه قادر به داشتن آن نیستند و فقط نوار قلب بیمار را برای یک مدت محدود در خود ذخیره می‌کنند. علاوه براین، این دستگاه می‌تواند برای هر بیمار خود در مرکز درمانی یک پرونده پزشکی تشکیل دهد که سوابق قلبی بیماران در آن ثبت و نگهداری شود تا در معالجه بیماران به پزشکان قلب کمک کند. این دستگاه قابلیت اضافه کردن سنسورهای بسیاری برای بررسی دقیق‌تر وضعیت بیمار در خارج از مراکز درمانی را نیز داراست که در نمونه‌های بعدی دستگاه ارائه خواهد شد.
ما در این طرح توانستیم به نتایج بهتر از مشابه‌های خارجی دست یابیم  و با اینکه  وسایل و سنسورهای ما 100 برابر دقتی پایین‌تر از قطعات استفاده شده در نمونه‌های خارجی دارند توانستیم این مشکلات را با ایده‌های خلاقانه برطرف کنیم به نحوی که حتی در دوران تحریم هم به دلیل وابستگی از پیشرفت علمی عقب نمانیم.
  • تا به حال اختراعات شما تجاری‌سازی شده است؟
تا کنون اقدام‎‎هایی برای تجاری‎‎سازی این دستگاه صورت گرفته است اما به دلیل مشکلات زیادی که در بخش مالی وجود دارد، اجرای این کار به کندی پیش می‎‎رود و از مسئولان انتظار داریم که با سرمایه‎‎گذاری در این طرح کمک کنند تا بتوانم این دستگاه را هرچه زودتر به تولید انبوه برسانیم و در اختیار بیماران قلبی و جامعه پزشکی قرار دهیم تا کمکی در زمینه تسریع معالجه بیماران و پایین آوردن چشم‌گیر هزینه درمان این نوع بیماران کرده باشیم.
مشکل اصلی من در کندی روند تجاری سازی این دستگاه که باعث شده حدود 4 سال طول بکشد، نداشتن حامی مالی است و در این باب هم از بخش خصوصی و هم از بخش دولتی تقاضا دارم که برای شکوفایی این اختراعات و طرح‌ها به میدان بیایند و روی این اختراعات سرمایه‌گذاری کنند.
  • با پارک علم و فناوری ارتباط داشته‌اید و از شما حمایت کرده‌اند؟
3 سال است که با مرکز نوآوری پارک در ارتباط هستم و در طول این مدت از حمایت‎های این مرکز استفاده کرده‎‎ام و از مدیریت و مسئولان این مرکز کمال قدردانی را دارم اما برای یک طرح عظیم که بخواهد در سطح ملی و برای تمام مردم ایران استفاده شود، این حمایت کافی نیست. این دستگاه می‌تواند از فوت بیماران قلبی جلوگیری کند و باعث امدادرسانی به موقع به بیماران شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار