رییس دانشگاه یزد گفت: نقش ادبیات به لحاظ ایجاد یک زیرساخت فرهنگی برای یک کشور و ملت مهم است و می توان گفت بسیاری از هنرهایی که امروز با آن مواجه هستیم مانند سینما، تئاتر و شعر همه متکی به یک ادبیات توانمد هستند.
کد خبر: ۳۵۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 15 May 2015
به گزارش تابناک یزد،محمد صالح اولیاء در دومین نشست هم اندیشی تخصصی پژوهش در ادبیات دفاع مقدس که با حضور جمعی از استادان، مولفان و مترجمان ادبیات کشور در دانشگاه یزد برگزار شد، افزود: اگر بخواهیم ارزشهای دفاع مقدس مثل تمام ارزشهای ما جاودانه و ماندگار شود نیازمند توجه ویژه به ادبیات هستیم چرا که این ادبیات سالها در فرهنگ یک کشور باقی می ماند و هویت ملت را به نسل های بعدی منتقل می کند.

وی با اشاره به نقش ویژه دانشگاه ها در این امر گفت: ما نیازمند یک تحول ویژه در ادبیات کشور هستیم و این مستلزم حمایت و همکاری اساتید این رشته و همه مسؤولین است.

رییس دانشگاه یزد درخصوص دفاع مقدس گفت: این مفهوم امروزه بعد ملی، فرابخشی، فرارشته ای و فراجناحی گرفته و نباید به بخشی از جامعه محدود باشد.

دکتر اولیا تاکید کرد اگر ما بخواهیم ادبیات دفاع مقدس ترویج یابد و ماندگار شود مستلزم این است که همه نهادهای جامعه و همه افراد جامعه نه به عنوان یک وظیفه حکومتی و دولتی بلکه به عنوان وظیفه عمومی و مردمی آن را نشر دهیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه یزد نیز در این خصوص به وظیفه خود عمل خواهد کرد افزود: بقیه رشته ها نیز می توانند در قالب طرح های پژوهشی و پایان نامه در این زمینه کمک کنند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان یزد نیز در ادامه این نشست با اشاره به شعار سال همدلی و هم زبانی دولت و ملت که توسط مقام معظم رهبری بیان شد گفت: در استان یزد این شعار به خوبی تحقق پیدا کرده است و همانطوری که دوران دفاع مقدس با همکاری همه دستگاه ها و مردم صورت گرفت برای تداوم این امر این هم افزایی و تعامل صورت گیرد که در حال حاضر این امر صورت گرفته است.

سرهنگ پاسدار محمد رجبی با اشاره طرح السابقون گفت: برای اولین بار این طرح در کشور در استان یزد آغاز شد که جمع آوری کلیه آثار رزمندگان، جانبازان و آزادگان و خانواده های شهدای دفاع مقدس سراسر کشور است و تاکنون رایزنی ها با دستگاه ها و نهادها صورت گرفته و امیدواریم تا 3 سال آینده این مطالب در قالب کتاب و فیلم منتشر شود و در اختیار نسل بعدی قرار گیرد.

به گفته وی مرکز فرهنگی دفاع مقدس نیز در استان یزد در حال آماده سازی است و امیدواریم تا یک سال دیگر آماده بهره برداری شود.

وی افزود: تعداد 54هزار نفر دانشجو در شهر یزد در مراکز مختلف آموزش عالی و یا دانشگاهای مختلف مشغول به تحصیل هستند و تاکنون 32هزار نفر از دانشجویان درس آشنایی با دفاع مقدس را گذرانده اند و این آمار قابل توجهی است و در حال رایزنی هستیم که در همه مراکز آموزشی و حوزه های علمیه این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: طی تحقیقی که در دانشگاه یزد انجام شد بیش از 75درصد از دانشجویان خواستار اجباری شدن درس آشنایی با دفاع مقدس شدند و امیدواریم این امر به زودی میسر شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار