معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: برای اجرای طرح های آبخیزداری در مناطق مختلف این استان به اعتباری بالغ بر 2 هزار و 200 میلیارد ریال نیاز است.
کد خبر: ۳۴۹۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱ 26 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛محمد پاکدل اظهار کرد: برای 500 هزار هکتار معادل 25 درصد اراضی طبیعی استان ایلام طرح های مطالعاتی تفضیلی - اجرایی در حوزه های مختلف تدوین و طراحی شده که تاکنون از این مقدار در سطح 15 درصد معادل 300 هزار هکتار اقدام های اجرایی انجام شده است.
 
وی افزود: طرح های مطالعاتی در سه حوزه مدیریتی، مکانیکی و بیولوژیکی است که در بخش بیولوژیکی اقدام هایی چون قُرُق، بذرپاشی و نهال کاری توسط مردم یا دولت یا با مشارکت هر دو طیف انجام شده است.
 
پاکدل تاکید کرد: در بخش مکانیکی نیز طرح های گابیون بندی (گابیون بندی سنگی ملاطی و گابیون سنگی)، خشکه چینی، اجرای کنترل و پخش سیلاب در مناطق دشت و گرمسیری، آبخیزداری و آبخوان داری انجام می شود که نفوذ آب در سفره های زیرزمینی و حفظ رطوبت خاک را در پی دارد.
 
وی یادآور شد: در حوزه مدیریتی نیز ضمن جلوگیری از تخریب اراضی طبیعی وعرصه ها توسط مردم، روند فعالیت دستگاه های زیرساختی چون راه، مخابرات، گاز، آب برای حفظ طبیعت در هنگام فعالیت و ساخت و ساز مورد ارزیابی قرار می گیرد.
 
وی اضافه کرد: هر زمان و به هر میزان اعتبار تامین شود این معاونت آمادگی اجرا و انجام طرح ها را دارد و از طرف ستاد بحران استان مبلغ 40 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده اما این رقم هنوز تخصیص نیافته است.
 
پاکدل در خصوص مزایای اجرای طرح های آبخیزداری گفت: کنترل سیل و سیلاب، تحول آب، حفاظت خاک، تثبیت اکولوژی منطقه، کنترل تغییرات اقلیمی، تغذیه سفره های زیرزمینی تنها بخش کوچکی از مزایای اجرای این طرح است.
 
یک میلیون و 800 هزار هکتار از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار