مهندس رضا رحیمی:
معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری گفت: توصیه موکد مدیریت ارشد استان به تمامی دستگاه ها و مجموعه های دولتی این است که موضوع خرید کالا و خدمات از شرکت های داخل استان را به عنوان یک اولویت دنبال کنند.
کد خبر: ۳۳۷۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳ 03 December 2016

به گزارش تابناک، مهندس رضا رحیمی ظهر امروز در حاشیه آیین افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران گفت: دین مبین اسلام اهمیت بسیار زیادی برای امر تحقیق و پژوهش قائل شده است و در قرآن مجید، سیره پیامبر اکرم و معصومین و ائمه اطهار (ع) و آموزه های دینی بارها و بارها به لزوم انجام تحقیق و پژوهش در امور مختلف توصیه شده است و امیدواریم امروز نیز با الگوگیری از آموزه های دینی بتوانیم شاهد تحولی ارزشمند در حوزه های مختلف باشیم.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری در دنباله سخنانش با اشاره به اینکه کارهای مقدماتی برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری از مردادماه امسال آغاز شده در ادامه اظهار داشت: از شش ماه قبل موضوع برنامه ریزی برای برگزاری هرچه بهتر امسال کارها با جدیت در قالب شش کمیته دنبال شد.

 رئیس ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری استان کرمانشاه افزود: بار اصلی برگزاری این نمایشگاه بر دوش پارک علم و فناوری استان و مجموعه جهاد دانشگاهی قرار دارد که جای تقدیر بسیار دارد. مکان نمایشگاه نیز به صورت رایگان از سوی مجموعه نمایشگاه های دایمی کرمانشاه که متعلق به بخش خصوصی است اختصاص یافت.

وی تبیین اهمیت پژوهش و فناوری برای مردم  را از اهداف اصلی نمایشگاه قلمداد کرد و گفت: هر چند حوزه فناوری به تازگی به بخش پژوهش افزوده شده ولی از اهمیت بسیاری برخوردار است. امروزه فناوری چهره دنیا را عوض کرده و کالاها و خدمات ارایه شده در مقایسه با  100 سال پیش کاملاً متحول گردیده است.

مهندس رحیمی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارها و فعالیت های بسیار خوبی در زمینه توسعه فناوری در ابعاد مختلف صورت گرفته است که نمونه های عینی آن را در استان کرمانشاه یز می تواند مشاهده کرد.

 وی افزود: در همین استان تا چند سال پیش اجرای طرح های صنعتی حوزه نورد فولاد به طور کامل توسط مجریان، مهندسین و تکنسین های خارجی صورت می گرفت ولی امروزه به جایی رسیده ایم که اینکار توسط مهندسین کرمانشاهی انجام می شود. در همین زمینه تمامی کارهای طراحی، ساخت ماشین آلات و بهره برداری از مجموعه نورد فولاد که در سفر رئیس جمهور افتتاح شد، توسط مهندسین و تکنسین های کرمانشاهی انجام شد.

رئیس ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری استان کرمانشاه این پیشرفت ها را نشان دهنده استعدادهای بالای جوانان کرمانشاهی در حوزه فناوری دانست و گفت:  کار در حوزه فناوری و نوآوری باید به شکل یک سیستم طرح ریزی شود و مورد حمایت جدی مجموعه های مختلف قرار گیرد.

معاون استاندار بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری در 5 شهرستان استان دارای مرکز رشد است ادامه داد: دو مرکز رشد نیز وابسته به دانشگاه رازی و دانشگاه علوم پزشکی است که توفیقات خوبی را در عرصه های مختلف داشته اند. در دو شهرستان نیز کانون شکوفایی خلاقیت داریم و جوانان خوشفکر شهرستان ها می توانند اجرایی شدن ایده های خلاقانه خود را از طریق این مجموعه ها پیگیری کنند.

این مدیر ارشد اقتصادی توجه به شهرستان ها را یکی از برنامه های جدی این حوزه عنوان کرد و گفت:  نظام جمهوری اسلامی ثابت کرده که به عدالت دانش بنیان اعتقاد دارد و از توسعه مراکز رشد و کانون های خلاقیت و نوآوری در شهرستان ها کاملاً حمایت می کند. در این نمایشگاه نیز بیش از 20 شرکت دانش بنیان از شهرستان ها حضور داشتند.

مهندس رحیمی اختصاص 17 میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل ساختمان پارک علم و فناوری را یکی از خبرهای خوب و خوشحال کننده در استان دانست و تصریح کرد: از این مبلغ ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای ساختمان پارک لحاظ شده و ۵ میلیارد تومان نیز به عنوان تسهیلات قرض الحسنه از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اختصاص یافته است. همچنین با دستور استاندار محترم یکی از فضاهای دولتی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گرفته تا به عنوان کارگاه توسط این مجموعه ها به کار گرفته شود.

رئیس ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری استان کرمانشاه بیان کرد: با توجه به وجود معضل بیکاری در استان راهی جز توجه بیشتر به حوزه فناوری نداریم و اساس بسیاری از کارهای حوزه فناوری نیز به کارهای پژوهشی بازمی گردد.

این مدیر ارشد اقتصادی به لزوم جهت دهی مناسب به تحقیقات و طرح های دانشگاه ها اشاره کرد و گفت:حاصل این تحقیقات و پژوهش ها باید تبدیل به کالاهایی شوند که نیازهای جامعه را برطرف کنند و همچنین برای جوانان ایجاد اشتغال نموده و ارزش افزوده را در پی داشته باشند. در همین راستا نیازمند تشکیل شرکت ها و هسته ای دانش بنیان هستیم تا این مجموعه ها به تولید ثروت و ارزش افزوده بپردازند.

وی به کلید خوردن تدوین طرح جامع پژوهش و فناوری استان اشاره کرد و گفت:امیدواریم تا سال آینده بتوانیم یک برنامه جامع و راهبردی در حوزه پژوهش و فناوری برخوردار شویم و بتوانیم از ظرفیت های این حوزه به خوبی استفاده کنیم.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری برخودارشدن طرح های صنعتی از یک پیوست فناوری را از دیگر برنامه های این حوزه معرفی کرد و گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که همراه با ماشین آلات، فناوری و تکنولوژی آن نیز وارد کشور شود. در همین راستا هم اکنون در طرح های بزرگ صنعتی تا 50 درصد هزینه اضافه پرداخت می شود تا دانش فنی آن حوزه نیز همراه ماشین آلات منتقل شود.

وی در بخش دیگری از سخناش به لزوم در اولویت قرار گرفتن کالاهای دانش بنیان در استان اشاره کرد و گفت: این انتظار وجود دارد که شرکت های بخش خصوصی و دستگاه های دولتی خرید کالا و خدمات از شرکت های دانش بنیان و فناور را در اولویت قرار دهند. فراموش نکنیم در دنیا کشورهایی پیشرفت کرده اند که مردم آن ها علاقه مند به خرید کالا و خدمات تولید داخل بوده اند.

مهندس رحیمی گفت: این مبحث در شورای برنامه ریزی استان مطرح شد و این شورا به شکل مکتوب به همه دستگاه ها توصیه موکد نمود که موضوع خرید کالا و خدکات از شرکت های داخل استان را به عنوان یک اولویت دنبال کنند.

رئیس ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری استان کرمانشاه افزود: البته همزمان باید توانمندی های شرکت های کرمانشاهی در حوزه های مختلف نیز به شکل شایسته ای به دستگاه ها معرفی شوند.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری همچنین گفت: در این دوره از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان کرمانشاه، از سازمان ها و اداراتی که در زمینه خرید کالا و خدمات از شرکت های دانش بنیان دارای عملکرد بهتری بوده اند تقدیر به عمل می آید.

این مدیر ارشد اقتصادی استان ایجاد پارک علمی کودکان به شکل دایمی را یکی از برنامه های در دست اقدام معرفی کرد و گفت: با این کار به دنبال آن هستیم که افراد از همان سنین کودکی با نوآوری و فناوری آشنا شوند و روحیه تحقیق و پژوهش و کارهای جمعی در آن ها تقویت شود. خوشبختانه در نمایشگاه نیز از این بخش خیلی استقبال شده است. همچنین با پیش بینی های صورت گرفته بخشی از ساختمان پارک علم و فناوری به شکل دایمی به پارک علمی کودکان اختصاص می یابد.

 نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان کرمانشاه صبح امروز با حضور رضا رحیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و رییس ستاد هفته پژوهش استان و جمعی از مسئولین و فعالین حوزه‌های پژوهشی و فناوری استان، در محل دایمی نمایشگاه های استان (انتهای پارک شاهد) افتتاح شد.

در این نمایشگاه که مسئولیت برگزاری آن با پارک علم و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی استان است، دانشگاه ها، دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های فعال حوزه پژوهش و فناوری استان آخرین دستاوردهای خود را عرضه کرده اند.

 70 واحد فناور پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

برنامه های جنبی نظیر غرفه پارک علمی کودکان، جشنواره دانش آموزی و کارگاه های آموزشی در این نمایشگاه دیده شده است. قرار است در مراسم اختتامیه این نمایشگاه از پژوهشگران و فناوران برتر استان نیز تجلیل شود.

این نمایشگاه از امروز تا 15 آذر، همه روزه از ساعت 9 صبح تا 17 و 30 عصر آماده بازدید علاقمندان است.

منبع:  روابط عمومی و امور بین الملل استانداری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار