اجرای پروژه‎‎‏‏ی فیبر نوري به صورت رینگ کامل در نوار مرزی کشور می‏‏ تواند علاوه بر آن که تهدید منطقه‎‎ای فرودست شدن ایران در استفاده از ظرفیت پهنای باند مورد نیاز از کشورهای همسایه را رفع كند، موجبات تبدیل شدن این تهدید به یک فرصت بی‏‏بدیل و ارزشمند برای کشور باشد.
کد خبر: ۳۳۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 11 May 2015
به گزارش تابناک یزد، نگاهي به وضعيت استراتژيكي ايران در خاورميانه نشان مي‏‏دهد كه كشورمان از نظر جغرافيايي در يكي از حساس‏‏ ترين نقاط دنيا قرار گرفته است و به عنوان شاهراه ارتباطي خاورميانه و كشورهاي شرق آسيا به شمار مي‏‏رود.

البته اين موقعيت خاص با توجه به نياز روز افزون كشورمان به منظور برقراري و تقويت ارتباطات مجازي، باعث شده است تا ايران به يكي از بازيگران اصلي حوزه ICT در منطقه تبديل شود به طوري كه در شرايط كنوني و با توجه به افزايش فشار تحريم ها عليه ايران، امروزه سرمايه‏‏گذاري در راستاي افزايش نقش بين المللي كشور در ترانزيت پهنای باند، يك نياز كاملا جدي و ضروري است.

يكي از بخش‏‎‎هايي كه سرمايه گذاري روي آن مي‏‏تواند امكان دسترسي به اين مهم را فراهم كند، تمركز بر توسعه كمي و كيفي شبكه فيبرنوري در كشور است كه در برنامه پنجم توسعه به طور صريح در دستور كار قرار گرفته است.

در اين خصوص، پهناي باند كشور در ابتداي سال گذشته 8.26 بوده كه اكنون به 63 گيگابايت افزايش يافته و مقرر شده است كه تا پايان برنامه پنجم توسعه در سال جاري، با 200 برابر شدن به 500 گيگابايت افزايش پيدا كند كه البته در اين ميان وضعيت رشد و توسعه فيبرنوري بسيار تعيين كننده خواهد بود و در این میان اجرای پروژه‎‎ي رینگ کشوری، فیبر ایران را به قهرمان دو ماراتن فیبر منطقه تبدیل خواهد کرد.

به گفته "محمدرضا رضائی نژاد" مدیر عامل و ريیس هیات مدیره گروه تعاونی پیشگامان، ایران در حال حاضر با 15 کشور مرز آبی و خاکی دارد و اجرای پروژه‏‏ی فیبر به صورت رینگ کامل در نوار مرزی کشور می‏‏تواند علاوه بر آن که تهدید منطقه‎‎ای فرودست شدن ایران در استفاده از ظرفیت پهنای باند مورد نیاز از کشورهای همسایه را رفع كند، موجبات تبدیل شدن این تهدید به یک فرصت بی‏‏بدیل و ارزشمند برای کشور باشد.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و نماینده بخش تعاون در این شورا معتقد است كه ایران با اجرایی کردن این پروژه علاوه بر ارائه خدمات به کشورهای منطقه و تمام همسایگان خود بدون آن که نیازمند اجاره این فضا از سایر کشورها باشد یا نگران امنیت اطلاعات مورد تبادل در فیبر استیجاری شود، می‏‏تواند هم ترانزیت اطلاعات خود را بدون نگرانی انجام دهد و هم درآمدزایی خوبی برای کشور داشته باشد.

وی که کارآفرین برتر کشوری و نماینده بخشIT  در شورای گفت‌‌وگو نيز هست، معتقد است كه با توجه ویژه سیاست‏‎‏مداران و دولت مردان به بخش تعاون در قالب اقتصاد تعاونی و تکیه بر پول‏‏های خرد جامعه، نقدینگی این پروژه به راحتی محقق می‎‎شود.

رضائي نژاد در ادامه گفت: نقدینگی در سطح جامعه موجبات افزایش تورم خواهد شد و با جمع‎‎آوری پول‏‏های خرد دست مردم علاوه بر کمک به کنترل تورم می‏‏توان طرح‏‎‎هاي بزرگی را اجرایی کرد و نکته با اهمیت در این موضوع احساس مشارکت عمومی ملت در پروژه‏‎‏ها خواهد بود.

وي عنوان كرد: این احساس خوشایند هم رضایت عمومی جامعه را به همراه خواهد داشت و هم پشتوانه بسیار محکمی برای مجری طرح فراهم می‎‏سازد.

مدیر عامل گروه تعاونی پیشگامان که در سالیان گذشته توانسته به عنوان اولین شرکت انتقال ایرانی طرح انتقال پهنای باند از طریق فیبر زیردریایی از بندر باراکا در عمان تا چابهار را اجرایی كند، همچنين معتقد است كه در صورت حمایت دولت می‎‎توان با تکیه بر اعتماد مردم، ضمن اجرایی کردن این پروژه عظیم ملی و منطقه‎‎ای، جایگاه تعاونی‏‎ها در کشور را رفیع‏‏تر از تصور امروزی قرار داد.

وي خاطر نشان كرد: انتقال پنهای باند از این طریق می‏تواند ایران را به یک هاب قوی منطقه‎‏‎ای تبدیل کند که البته دلیل آن نیز کوتاه کردن مسیری است که کشورهای منطقه در صورت استفاده از فیبر ایران، برای اتصال به سایر نقاط می بایست طی کنند.

به گفته رضایی نژاد، تثبیت جایگاه ایران در سال 1404 به عنوان هاب منطقه‏‏ای برای ارتباطات زیرساختی مخابراتی و انتقال داده‎‎ها یک نیاز کاملا جدی و ضروری است و همانند بازسازی شبکه‎های آب، برق و گاز رسانی به صورت روز افزون در زمره نیاز‏‏های جامعه قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار