نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خواستار بهسازی روستا های همدان شد.
کد خبر: ۳۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲ 09 May 2015
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تعداد روستاهای مورد نیاز برای بهسازی را 24 هزار و 200 روستا عنوان کرد. 

به گزارش ایسنا ،دکتر "ابراهیم کارخانه ای" در نخستین همایش شوراهای اسلامی شهر همدان، اظهار کرد: استان همدان دارای 38 هزار و 200 روستا است که متاسفانه تنها در 14 هزار روستای آن فاز اول بهسازی انجام شده و باقی روستاها همچنان نیازمند بهسازی هستند.

 وی افزود: اعتبار لازم برای بهسازی هر روستا یک میلیارد تومان است که متاسفانه سال گذشته بنیاد مسکن استان همدان تنها 18 میلیارد تومان بودجه برای طرح بهسازی در اختیار داشت که کمبود بودجه در این بخش یکی از معضلات اساسی است. 

وی خواستار تشکیل بیشتر همایش شوراها شد و تاکید کرد: باید از طرفیتها و توانایی های شوراها استفاده کرده و از حضور آنها برای برنامه ریزی و کارهای اجرایی بهره برد.

 کارخانه ای با اشاره به حوادث اخیر در منطقه گفت: ما در حال حاضر شاهد فتنه های مختلفی در منطقه هستیم اما به برکت وجود مقام ولایت فقیه، ایران در امنیت کامل به سر می برد. اگر ما قدردان این نعمت نباشیم، مسلما کشور ما نیز دچار هرج و مرج خواهد شد. 

وی تصریح کرد: متاسفانه در ایران استفاده از منابع انسانی یک دوم میانگین جهانی است البته با همین میزان به پیشرفتهای بسیاری رسیده ایم و به اذعان خود استکبار تحریم ها بر مردم ایران اثر نداشته و آنها راه پیشرفت خود را ادامه داده اند اما باید استفاده از ظرفیت های منابع انسانی خود را افزایش دهیم.

 نماینده مردم همدان در مجلس شورا را قوه فکریه دانست و گفت: خزانه در اختیار دولت و امور اجرایی به عهده دولت است و مجلس شورای اسلامی تنها نقش فکریه داشته و قلب نظام است که خون قانون را در رگهای جامعه تزریق می کند. 

وی تاکید کرد: جمعیت روستایی استان همدان 42 درصد است در حالیکه میانگین کشوری 32 درصد است بنابراین باید از این ظرفیت و توانمندی بیشتر روستایی نهایت استفاده را ببریم. 

کارخانه ای با اشاره به بحران کم آبی گفت: میانگین تبخیر در کشور سه برابر میانگین جهانی است در حالیکه میانگین بارش از میانگین جهانی کمتر است و کشور واقعا با مساله کم آبی روبرو است. ذخایر آبی همچون دخایر نفتی باارزش است چرا که آب مایه حیات است. 

وی با اشاره به اینکه 90 درصد آب موجود در بخش کشاورزی، 7 درصد در بخش شرب و 3 درصد نیز در صنعت استفاده می شود، افزود: استاندارد مصرف آب در کشورهای پیشرفته 120 لیتر در روز است در حالیکه این میزان در استان همدان 220 تا 240 لیتر در روز است بنابراین باید در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گیرد و ابزارآلات مصرف آب استاندارد شوند. 

کارخانه ای به اقدامات صورت گرفته توسط مقام معظم رهبری و مجلس در این زمینه پرداخت و گفت: با موافقت مقام معظم رهبری 500 میلیون دلار به بخش آبرسانی و 8 میلیارد دلار نیز به بخش آب های مرزی اختصاص پیدا کرده است چراکه متاسفانه شاهد خروج 3 میلیارد مترمکعب آب از کشور هستیم که این میزان می تواند جوابگوی دو یا سه استان کشور باشد.

 وی افزود: مجلس نیز اعتبار تخصیص یافته به آبرسانی را 2 برابر کرد و عوارض مصرف هر متر مکعب آب را از 10 تومان به 15 تومان افزایش داد که این درآمد صرف آبرسانی به بخش روستایی خواهد شد.

 کارخانه ای در پایان به مسائل راه و جاده استان پرداخت و گفت: در همدان تنها 4 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که راه آسفالته ندارند و این باعث افتخار است اما متاسفانه استان همدان با وجود 5 هزار و 200 کیلومتر راه، تنها 60 میلیارد تومان بودجه برای نگهداری راه ها در اختیار دارد.  
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار