شكوه عزداری مردم سرزمین بادها و بادگیرها در سوگواری روز عاشورا، آیین نخل‌برداری است.
کد خبر: ۳۰۹۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹ 10 October 2016
به گزارش تابناک یزد،در یزد، نخل را به شکل تابوت سیدالشهدا(ع) یا نمادی از یکی از شهدای کربلا درمی آورند. نخلی از جنس چوب و به شکل برگ درخت یا سرو که هیچ شباهتی به درخت نخل ندارد، اما به این نام خوانده می‌شود. مراسم نخل‌برداری از ویژگی‌های منحصر به فرد محرم و عزاداری در یزد است که با همکاری و همیاری اهالی در تمام مراحل مراسم، از کمک مالی و تهیه چوب و دیگر وسایل آن گرفته تا کمک در تزئین و عَلَم کردن آن و حمل آن در روز عاشورا برگزار می‌شود.دربرخی موارد، زرتشتیان یزد هم در ساختن نخل‌ها، همیاری و همکاری دارند.
آنها حضرت سیدالشهدا(ع) را همسر شهربانوی ایرانی دانسته و نسبت به وی احترام و ارادت خاصی قائل هستند. مراسم آذین‌بندی و آماده کردن نخل‌ها برای ایام عزاداری ماه محرم با یک فراخوان، بسیج همگانی اهل محل و آبادی صورت می‌گیرد.
برخی‌ها در یزد و حوالی آن، درختان خود را وقف می‌کنند تا در زمان کهنسالی آن ساقه‌هایش را صرف مرمت نخل کنند. نخل‌های بزرگ، پس از تزئین، چندین تُن وزن پیدا می‌کنند و معمولا برای بلند کردن و حرکت آن نیروی بسیاری لازم است. مثلا نخل‌های میدان امیر چخماق، میدان امام تفت، میدان مهریز، هر یک به زور ده‌ها نفر نیاز دارد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علیرضا آیت اللهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
زمانی درباره نخل برداری برای دانشگاه تهران تحقیق می کردم . بنظرم سنگین ترین و بزرگترین نخل یزد بلکه نخل تمام جهان نخل میدان شاه یزد باشد . قبل ازتحقیقات دانشگاهی ، در حوالی 1342 از چند نفر از معمٌران و معتمدان محل شنیده ام که فقط چندسال آن نخل را بلند کرده اند و بعد از آن به دلیل سنگین بودن و اینکه با توان کسانی که زیر آن جای می گرفته اند به سختی بلند می شده است از نخل گردانی در میدان شاه منصرف شده اند . متولیان آن نخل برداری هم یکی نقیب یزد ساکن در جنوب غربی میدان شاه و دیگری پهلوان و مرشد میدان شاه بوده اند و هر قوم و خانواده ای به سهم خود در آن مشارکت می کرده است ؛ و بائوئی از نخل به وی تعلق داشته است . مثلا" یکی از بائو ها به حاج عبدالرسولی ها تعلق داشته است که هم در ساخت نخل مشارکت کرده هزینه داده اند و هم ذیل آن بائو می رفته اند . یکی به حسن چاروادار ها . یکی هم گویا به پلنگ هاکه برخی آن را تکذیب می کردند . چنان که اکبر فرخان هم مدعی بودکه بائوئی هم با ایشان تعلق داشته است ..... حتی نام استاد محمد بنٌا ، لوطی مشهور و سازنده منارهای امیر چقماق هم در میان بود . والله اعلم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار