مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 مرکز روزانه نگهداری از سالمندان در یزد فعالیت می‌کنند، گفت: رویکرد بهزیستی افزایش این مراکز در سطح استان است.
کد خبر: ۳۰۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ 02 October 2016

به گزارش تابناک یزد،جلیل عفتی  با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات سالمندان، افسردگی به دلیل تنهایی در دوران پیری و سالمندی است، اظهار داشت: برای بسیاری از سالمندان به دلایل مختلف امکان حضور در جمع خانواده به طور مستمر فراهم نیست بنابراین بهترین گزینه حضور در جمع همسالان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مراکز مهم اجتماع سالمندان می‌تواند مراکز روزانه نگهداری از سالمندان باشد، عنوان کرد: در این مراکز سالمندان نیمی از روز خود را در کنار یکدیگر و با اجرای برنامه‌های متنوع و متناسب حال خود سپری می‌کنند و نیم دیگر روز را در منازل خود یا در کنار فرزندانشان می‌گذرانند.

عفتی بیان کرد: سالمندان نیز از این مراکز استقبال خوبی دارند و معمولا حس سالمندانی که در خانه‌های سالمندان به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند، در سالمندان مراکز روزانه وجود ندارد.

مدیرکل بهزیستی استان یزد یادآور شد: در مراکز روزانه برنامه‌های مختلف و متنوعی از جمله ورزش‌های متناسب با سن افراد، برنامه‌های اردویی، برگزاری مراسم‌های مذهبی و دعاهای روزانه، طبخ غذا، چکاب کامل سلامت، برگزاری جشنواره‌های مختلف و ... برگزار می‌شود.

عفتی همچنین با بیان اینکه به مراکز روزانه به ازای نگهداری از هر سالمند در نیمی از روز، 350 هزار تومان از سوی دولت یارانه پرداخت می‌شود، افزود: وعده‌های صبحانه و ناهار سالمندان نیز متناسب با نیاز یا رژیم غذایی آنها طبخ شده و از آنها در این مراکز پذیرایی می‌شود.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها در کنار حضور در جمع همسالان و داشتن افراد هم‌صحبت با شرایط مشترک، وضعیت روحی و روانی سالمندان را بهبود می‌بخشد و آنها را از افسردگی، تنهایی و بیماری‌های حاصل از مشکلات روانی می‌رهاند.

عفتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 12 مرکز روزانه نگهداری از سالمندان در استان یزد فعال هستند و رویکرد ما گسترش و افزایش این مراکز در سطح استان است زیرا آمارها نشان می‌دهد جمعیت سالمندی در استان یزد در حال افزایش است و در شرایطی که میانگین جمعیت سالمندی در کشور 8.3 درصد است، این آمار در استان یزد 9.3 است و اکنون بالای 95 هزار نفر از جمعیت استان یزد را سالمندان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد اظهار داشت: برای گسترش این مراکز نیاز به مشارکت بخش خصوصی یا خیران است و اگر خیران به این سمت حرکت کنند، کمک بزرگی به جامعه سالمندی استان کرده‌اند.

وی در مورد مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان در استان یزد نیز بیان کرد: در حال حاضر چهار مرکز نگهداری شبانه‌روزی از سالمندان در استان یزد وجود دارد که این مراکز 800 تخت خالی دارند اما با توجه به پیامدهای روحی و روانی که این مراکز برای سالمندان به لحاظ دوری از خانواده‌هایشان دارد، گسترش آن را در دستور کار نداریم.

عفتی تصریح کرد: همه تلاش ما این است که جمعیت سالمندان نیز به عنوان قشری از این جامعه، سنین سالمندی را در سلامت، شادابی و نشاط تجربه کنند نه اینکه به دلیل سالمندی محکوم به زمین‌گیری، فقر و تنهایی باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه آمار سالمندان در استان یزد در حال افزایش است، نیاز به برنامه برای این قشر وجود دارد و بهزیستی در این زمینه رویکردهای خود را با جدیت دنبال می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار