روزنامه بشارت نو در مطلبی با عنوان گردشگری معلولیت به قلم محمدعلی شاهنده بر موضوع فراهم کردن شرایط گردشگری برای معلولان و استفاده از این فرصت برای توسعه فرهنگی و اقتصادی استان یزد پرداخته است.
کد خبر: ۳۰۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ 01 October 2016
به گزارش تابناک یزد،یقینا روز جهانی گردشگری فرصتی است تا موضوع گردشگری به عنوان یکی از سکوهای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت اقتصادی هر کشور به خصوص کشور عزیزمان ایران، نقش خود را جدی تر نشان دهد.
اما نگاه مدیران کشوری و حتی عامه ایرانیان به ویژه مسئولان و مردم یزد در این سالها نشان داده است که اولویت اصلی این صنعت در ایران، تنها مباحث اقتصادی نبوده بلکه حفظ ارزشها و صدور فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی دغدغه آنها بوده است.
جالب آنجاست که امسال، سازمان جهانی گردشگری در اقدامی مهربانانه به توسعه گردشگری معلولان توجهی خاص کرده و این روز را با پیام «گردشگری برای همه، همه برای گردشگری» به جهانیان معرفی کرده است.
پیام امسال سازمان جهانی گردشگری به خلق فضاهایی اشاره می کند که می تواند پاسخگوی نیازهای تمامی اقشار جامعه، به ویژه معلولان باشد چرا که این افراد، علاوه بر شایستگی بهره مندی از همه زیبایی ها و آفریده ها، حق استفاده از تمامی دستاوردهای خوب بشری و مشاهده جاذبه های آنها را دارند.
در زمان کنونی با وجود آمار زیاد افراد معلول و حتی سالمند در جهان و به ویژه کشور عزیزمان ایران، ضرورت توجه بیشتر به امکانات شهروندی جهت دسترسی آسان به فضاهای شهری و جاذبه های گردشگری برای استفاده معلولان بیش از پیش احساس می شود.
جدا از این نگاه جهانی مبنی بر ارائه خدمات ویژه و تسهیلات عمومی جهت دسترسی معلولان به جاذبه های گردشگری، با نگاه کارآفرینی این قشر توانمند جامعه می توانند با حضور و فعالیت در صنعت گردشگری نقش ویژه ای در زمینه خلق محصولات صنایع دستی برای همگان و حتی حضور به عنوان راهنمایان گردشگری حداقل برای همنوعان خود در اماکن تاریخی ایفا نمایند.
از این رو و با این نگاه مثبت به موضوع معلولیت با مشارکت دادن این شهروندان از طریق جامعه معلولین یزد می توان ضمن توسعه اقتصادی و فرهنگی یزد، علاوه بر ثبت جهانی این شهر به عنوان اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان، یزد عزیز را به عنوان اولین شهر گردشگری معلولین نیز به جهان شناساند.
هر چند با عنایت به نبود ابتدایی ترین شرایط حتی برای شهروندان معلول و سالمند ساکن خود یزد، حصول به این خواسته در وهله اول آرمانی و دور از ذهن به نظر برسد ولی باید باور کرد با اندکی خوش سلیقگی و با مدیریت صحیح می توان به این آرزو جامه عمل پوشاند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار