در اردبیل خانواده ها به دلیل چشم و هم چشمی دچار استرس، افسردگی و ناکامی شده‌اند.
کد خبر: ۳۰۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 29 September 2016
به گزارش تابناک اردبیل ، طاهره رزاق پور معاون پیشگیری بهزیستی استان اردبیل گفت: مطالعات نشان می‌دهد مقایسه دارایی و ثروت یکی از عوامل اصلی تشدید افسردگی در خانواده‌های اردبیلی است.
 
وی افزود: بر اساس مطالعات جامع صورت گرفته از رفتارهای اجتماعی در اردبیل مشاهده می‌شود که مقایسه به یکی از علت‌های صدمه جبران‌ناپذیر به خانواده‌ها تبدیل شده است.
 
رزاق پور گفت: رواج چشم و هم چشمی در اردبیل به حدی بالا گرفته که در اغلب مواقع خانواده‌ها در حال مقایسه خود با دیگری هستند؛ بطوریکه در این امر مقایسه همسر با همسر دیگری، مقایسه فرزند با فرزند دیگری و مقایسه ثروت به وضوح مشاهده می‌شود.
 
معاون پیشگیری بهزیستی استان با تأکید به اینکه افراد بعد از انتخاب همسر به کررات دست به مقایسه می‌زنند، اضافه کرد: این در حالی است که فردی که مقایسه می‌کند در واقع انتخاب اولیه خود را زیر سؤال می‌برد و به آن احترامی قائل نیست.
 
رزاق پور با تأکید به اینکه در امر مقایسه مادران و دختران می‌توانند فضای خانه را تلطیف کنند، ادامه داد: در واقع محور تربیت خانواده مادر است و وقتی مادر از مقایسه دست بکشد فضای خانه نیز به آرامش خواهد رسید.
 
وی با تأکید به اینکه تجملات مراسمات مختلف در اردبیل یکی دیگر از زمینه‌های مقایسه است، اضافه کرد: بارها مشاهده شده که افراد به دلیل چشم و هم چشمی دچار استرس، افسردگی و ناکامی شده‌اند.
 
معاون پیشگیری بهزیستی استان با بیان اینکه مصداق بارز چشم هم چشمی مراسمات عروسی است، تصریح کرد: خانواده‌ها به دنبال برگزاری مراسم مشابه یکدیگر و حتی بالاتر از دیگری هستند و اگر این امر محقق نشود دچار ناکامی می‌شوند.
 
رزاق پور با تأکید به اینکه مقایسه آسیب اجتماعی است و صدمات جبران‌ناپذیری در روابط اجتماعی بر جای می‌گذارد، به ضرورت ورود دستگاه‌های فرهنگی جهت مقابله با این ضد ارزش تأکید کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار