آماده سازی 46 مرکز خرید گندم از کشاورزان
در مواردی مشاهده شده است که سرعت عرضه این محصول بیشتر از فعالیت مراکز خرید بوده است و در نتیجه صف های طولانی از کامیون های حامل گندم در برابر مراکز خرید ایجاد شده است که این وضعیت موجب افزایش هزینه حمل و نقل کشاورزان و وارد آمدن ضرر و زیان به آنها می شود.
کد خبر: ۲۹۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲ 28 April 2015

ضرورت پیشگیری از تشکیل صف های طولانی مقابل مراکز خرید گندم

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری اردبیل از آماده سازی 46 مرکز برای خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان در سالجاری خبر داد.

به گزارش تابناک ، ارژنگ عزیری گفت: در صورت ادامه بارندگی های مناسب پیش بینی می شود میزان میزان گندم تولیدی استان در سالجاری به بیش از 700 هزار تن برسد که حدود 500 هزار تن آن مازاد بر مصرف نیاز استان است.

برابر اعلام مسئولان شرکت غله و خدمات بازرگانی استان، مجموع ظرفیت ذخیره سازی سیلوهای دولتی و خصوصی و انبارهای روباز استان حداکثر 330 هزار تن است که 188 تن آن مربوط به انبارهای دولتی و مابقی مربوط به سیلوها و انبارهای بخش خصوصی است.

اگر چه تجربه نشان داده است که سالانه کشاورزان استان حداکثر 350 هزار تن گندم را به بخش دولتی می فروشند و مابقی گندم تولید شده در بخش خصوصی به فروش می رسد اما در برخی سالها فروش گندم به مراکز دولتی بیشتر از میزان پیش بینی شده بوده است.

برداشت گندم هر سال از اواسط خرداد ماه در شمال استان آغاز می شود و تا اواسط تابستان در مناطق مرکزی و جنوبی استان ادامه می یابد. براساس مصوبه دولت ، بهای خرید تضمینی گندم امسال از قرار هر کیلو 1155 تومان خواهد بود و پیش بینی می شود امسال نیز میزان عرضه گندم به مراکز خرید بیشتر از سال گذشته باشد.

با وجود آنکه گندم مازاد بر ظرفیت سیلوهای استان به استان های دیگر کشور حمل می شود اما در مواردی مشاهده شده است که سرعت عرضه این محصول بیشتر از فعالیت مراکز خرید بوده است و در نتیجه صف های طولانی از کامیون های حامل گندم در برابر مراکز خرید ایجاد شده است که این وضعیت موجب افزایش هزینه حمل و نقل کشاورزان و وارد آمدن ضرر و زیان به آنها می شود.

به گفته عدیل سروی مدیر کل جهاد کشاورزی استان، بیش ترین سطح زیر کشت و تولید گندم به ترتیب مربوط به شهرستان های بیله سوار ، پارس آباد و گرمی در شمال استان می باشد که با توجه به افزایش تعداد کمباین ها در طول چند سال گذشته ، زمان برداشت کل محصول گندم در بعضی از این شهرستان ها حتی به کم تر از 20 روز کاهش پیدا کرده است.

این وضعیت ایجاب می کند که از هم اکنون با همکاری دستگاه های ذی ربط جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی ، شرکت بازرگانی دولتی و غله و سازمان حمل و نقل و پایانه های استان ، تمهیدات لازم برای فعالیت شبانه روزی برای خرید گندم مازاد کشاورزان اندیشیده شود تا شاهد صف های چند روزه کامیون های حامل گندم در مقابل مراکز خرید نباشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار