تابناک زنجان گزارش می دهد;
نمایشگاه کتاب استان زنجان در حالی همزمان با هفته دولت آغاز به کار کرد که جز توجه به حضور مسئولین و کارکرد سیاسی به وجود و حضور اقشار دیگری مانند دانشجویان و دانش آموزان توجه نشده بود!
کد خبر: ۲۸۸۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳ 31 August 2016
سالها پیش رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) در بازدید از ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواستار برگزاری نمایشگاههای کناب استانی در کشور شدند که بر مبنای آن در سال 1372 نخستین نمایشگاه کتاب استانی برگزار شد.

اما نمایشگاههای کتاب استانی در سالهای اخیر با چالش های زیادی رو برو بوده اند که در نتجه آن بر حجم منتقدان برگزاری این گونه رویدادها افزوده شده است که یکی از مهمترین دلایل آن را می توان عدم سودآوری مناسب برای ناشران شاخص کشور دانست.

بدون شک باید پذیرفت که امروزه به واسطه رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات راه های دسترسی مردم به کتابها و ناشران افزایش یافته است و در هر لحظه می توان از طریق صدها وبسایت کتابخانه و کتاب فروشی اقدام به خرید و تهیه کتاب کرد و طبعا این افزایش دسترسی بصورت ناخوداگاه بر کیفیت استفبال از نمایشگاههای کتاب استانی تاثیر گذاشته است.

از سوی دیگر عدم دغدغه مندی مدیران برگزار کننده تنمایشگاههای کتاب استانی موجب شده است تا بعضا برخی نمایشگاهها از جمله نمایشگاه کتاب استان زنجان در نامناسب ترین زمان ممکن و تنها همزمان با یک هفته سیاسی برگزار گردد.

در واقع نمایشگاه کتاب استان زنجان در حالی همزمان با هفته دولت آغاز به کار کرد که جز توجه به حضور مسئولین به وجود و حضور اقشار دیگری مانند دانشجویان و دانش آموزان توجه نشده بود!

استان زنجان به عنوان یک استان دانشگاهی حداقل دارای 15 تا 20 هزار داشجو است که بخش عمده ای از آنها در بازه تعطیلات تابستانی در استان حضور ندارند , البته در عرصه تامین کتابهای تخصصی ویژه اقشار دانشجو و دانش پژوه نیز تلاشی صورت نگرفته بود.

جالب اینکه برخی از ناشران شرکت کننده در این دوره از نمایشگاه کتاب استان زنجان از رکود و عدم استقبال گسترده مردم از این نمایشگاه گله می کنند اما با این حال برگزار کنندگان این رویداد همچنان بر طبل استقبال پرشور از این نمایشگاه می کوبند و حتی آمارهای جالبی از جمله بازدید 3 هزار نفر در هر ساعت از این نمایشگاه را مطرح می نمایند که با مشاهدات عینی فاصله زیادی دارد!

البته شرایط پیش روی نمایشگاههای کتاب استانی تنها ناشی از نحوه مدیریت و اجرای آنها نیست و طبعا تغییر سبک مطالعه و تهیه کتاب و محتوا بر کاهش استقبال از نمایشگاههای کتاب استانی موثر بوده است اما باید توجه داشت که هزینه بودجه های چند صد میلیون تومانی در طرح های تکامل نیافته ای مانند نمایشگاه های کتاب استانی که فاقد کتب تخصصی و مرجع هستند به نوعی ضربه به عرصه نشر استانی است زیرا تنها وجه تمایز این نوع نمایشگاهها ارائه تخفیف آن هم برای تهیه کتاب های عمومی موجود در اینگونه نمایشگاه هاست.

نظر شما چیست ؟ دیدگاهها و مشاهدات خود را از نمایشگاه کتاب استان زنجان جهت انتشار در تابناک زنجان برای ما ارسال نمایید. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار