يکي از شيرين‌ترين و هيجان انگيزترين بازي هاي دوران کودکي خاک بازي بود اما زندگي‌هاي آپاراتماني فرصت این لذت را از کودکان گرفته است خاکی که عصبانيت کودکان را کاهش مي‌دهد.
کد خبر: ۲۸۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰ 28 August 2016
به گزارش تابناک اردبیل، يکي از شيرين‌ترين و هيجان انگيزترين بازي هاي دوران کودکي ما خاک بازي بود؛ اما اين روزها خاک گمشده بچه‌هاي ماست. متأسفانه زندگي‌هاي مثلاً شيک و آپاراتماني فرصت لذتي بي‌نظير را از فرزندان ما گرفته است.

شايد باورکردنش کمي سخت باشد اما تحقيقات دانشمندان نشان مي‌دهد در خاک باکتري‌هاي سودمندي وجود دارد که سروتونين را در مغز افزايش مي‌دهد. سروتونين يک ماده حياتي است که بر خلق و خو، حافظه، شادابي، يادگيري، اشتها و ... تأثير مي گذارد. جالب است بدانيد در همين خاک به ظاهر کثيف موادي وجود دارد که سيستم دفاعي بدن را تقويت مي‌کند.

نويسنده‌ي کتاب "چراخاک خوب است" مي‌گويد: بگذاريدکودک شما کودکي کند، اگرکودک شما هر روز بادست‌ها و لباس‌هاي خاکي و کثيف به خانه نمي‌آيد، بدن او در حال ساخت ارتش ايمني لازم براي بدنش نيست در حالي که اين مسئله حياتي است.

خاک الگوي خاصي ندارد و کودک مي‌تواند با فکر و خلاقيت خودش آن را به اشکال مختلف در بياورد. اين ويژگي باعث مي‌شود هوش، خلاقيت، اعتماد به نفس، تجسم فضايي و هماهنگي اعصاب و عضلات کودک تقويت شود. خاک بازي همچنين عصبانيت کودکان را کاهش مي‌دهد و آرامش بي نظيري را بر روح و روان آنها حاکم مي کند به همين دليل است که بچه ها از بازي با خاک خسته نمي‌شوند.

پس خوب است رفتارهاي وسواس گونه خود را کنار بگذاريم و اجازه دهيم فرزندانمان با خاک مأنوس شوند. ماليدن گل و خاک به دست و بدن براي کودکان آن قدر لذت بخش است که هرگز آن را فراموش نخواهند کرد.

والدين هم مي‌توانند از اين فرصت استفاده کرده و به بهانه بازي با فرزندتان يادي از دوران کودکي خود کنند و لذت بازي با خاک را دوباره تجربه کنند. البته نبايد چيزهايي بسازيد که کودک از شما کپي برداري کند. اجازه دهيد با فکر و خلاقيت خودش بازي کند.

نقل است پيامبر اکرم(ص) بر کودکاني عبور کرد که مشغول خاک بازي بودند. بعضي ازاصحاب، آنان را از بازي نهي کردند. پيامبر(ص) فرمود: بگذاريد بازي کنند، خاک بهار کودکان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار