شمارش معکوس برای پایان دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در حالی آغازشده است که در این میان حضور 3 ساله وی در پاستور نتوانسته گره‌گشای مشکلات، پروژه‌های ملی و کارخانه‌های صنعتی قم باشد.
کد خبر: ۲۷۱۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰ 04 August 2016
به گزارش تابناک قم، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در حالی شب گذشته بار دیگر در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حضور پیدا کرد که از امروز یک سال دیگر تا پایان حضورش در پاستور زمان باقی‌مانده است و در این میان همچنان باگذشت 3 سال از عمر دولت تحقق وعده‌های اقتصادی روحانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، موضوعی که خود رئیس‌جمهور هم به‌نوعی آن را تأیید کرده و می‌گوید: از ابتدای سال جاری که بیش از 4 ماه می‌گذرد وعده من در سال جدید به مردم این بود که امسال همواره سال بهتری خواهد بود به دلیل اینکه در سال گذشته (سال 94) دولت با مشکلات زیادی روبرو بود غیر از مسئله مذاکرات که با فراز و نشیب توأم بود و درواقع پایان سال بود که اجرای برجام در 26 دی‌ماه 94 شروع شد علاوه بر آن سالی بود که به خاطر کاهش شدید و بی‌سابقه قیمت نفت فشارهای اقتصادی هم بر مردم ما وجود داشت.

البته کارنامه ضعیف اقتصادی دولت در ماه‌های اخیر و با انتشار فیش‌های حقوقی نجومی مدیران دولتی وارد فاز جدیدی شد و درواقع علامت‌های سؤال بی‌شماری را در بین مردم به وجود آورد، به‌هرحال دولت در حالی در 3 سال گذشته از مشکلات اقتصادی سخن گفته که در وعده‌های انتخاباتی با آگاهی کامل از شرایط کشور قول حل 100 روزه مشکلات را داده بود.

از سوی دیگر حسن روحانی پیش از حضور در پاستور ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و بعید به نظر می‌آید اطلاعی از شرایط کشور در آن سال‌ها نداشته باشد.

به‌هرحال بررسی کارنامه حسن روحانی در 3 سال گذشته در استان قم نشان می‌دهد که برخلاف وعده‌های داده‌شده برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در دولت یازدهم، حداقل این مهم در قم عملیاتی نشده است.

خاک‌بازی با منوریل

پروژه منوریل یا قطار شهری قم در حالی در ردیف پروژه‌های ملی استان قم قرار دارد که نمی‌توان زمان مشخصی را برای افتتاح آن متصور بود.

این در حالی است که کلنگ پروژه منوریل قم در مردادماه سال 88 بر زمین زده شد و قرار بود این پروژه ملی در مدت‌زمان 30 ماه به بهره‌برداری برسد تا با جابجایی 25 هزار نفر مسافر در ساعت خدمتی برای زائرین و مجاورین حرم حضرت معصومه (س) باشد، اتفاقی که تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است و به نظر نمی‌آید امسال هم گره این پروژه ملی باز شود.

عدم اختصاص بودجه برای این پروژه انتقاد کارشناسان و مسئولان استانی را نیز در پی داشت به‌طوری‌که حسن بختیاری نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با انتقاد از پیشرفت کند این پروژه، پیشرفت آن را شبیه خاک‌بازی دانست.

مترو در مسیر منوریل!

پروژه متروی قم نیز که در میان پروژه‌های ملی استان قرار دارد هرچند که این روزها در وضعیت بهتری نسبت به منوریل قرار دارد اما بااین‌حال این پروژه نیز قطعاً در زمان‌بندی موردنظر که پایان امسال است به بهره‌برداری نخواهد رسید و باید تا چند سال آینده منتظر بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

این در حالی است که خردادماه سال 93 در جلسه‌ای که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، نوبخت معاون رئیس‌جمهور،‌ سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه پاسداران، استاندار، شهردار و مسئولان متروی استان قم برگزار شد، نوبخت معاون رئیس‌جمهور نیز در این جلسه قول مساعد داده بود که اولین تخصیص اعتبار را با توجه به محدودیت‌های موجود به این پروژه اختصاص دهد.

رکود پایان تلخ چرخه تولید در قم

وضعیت صنعت و تولید نیز در قم در طی 3 سال گذشته چندان رضایت‌بخش نبوده است، موضوعی که خود مدیران دولتی نیز به آن اذعان می‌کنند.

محمود سیجانی معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دراین‌باره می‌گوید: در حال حاضر بیش از یک‌سوم واحدهای تولیدی قم در تعطیلی کامل به سر می‌برند و این در حالی است که بنا بر اعلام همین مقام مسئول، هم‌اکنون هیچ واحد تولیدی در قم با ظرفیت صد در صد فعالیت نمی‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز با اشاره به این‌که رکود اقتصادی یک مسئله تدریجی است و خروج از آن‌هم تدریجی خواهد بود، می‌گوید: دولت در تلاش است تا در سال جاری به‌تدریج شاهد ضمن کاهش وضع رکود، مردم و تولیدگران عزیز شاهد رونق تولید در استان باشند که ان‌شاءالله با ظهور و بروز علائم رونق تولید و حل مشکلات اقتصادی کاهش بیکاری و رشد آمار اشتغال‌زایی در قم را نظاره خواهیم کرد.

سید حسن رضوی همچنین بابیان اینکه بیشترین مشکل در استان، بحث کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است، می‌افزاید: 95 درصد واحدهای تولیدی ما در استان واحدهای خرد و کارگاه‌های کوچک محسوب می‌شوند که عمده آن‌ها با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد، با مشکل جدی نقدینگی روبرو هستند، از سویی تسهیلات بانک‌ها هم گران‌قیمت است از همین رو واحدهای تولیدی با مشکل روبه‌رو شده‌اند و از این حیث ما اگر مشکل همین زنجیره را حل کنیم بسیاری از مشکلات استان مرتفع شده و شرایط برای رونق تولید و اشتغال‌زایی در قم بهتر از قبل خواهد شد.

به‌هرحال وضعیت صنایع قم به‌خوبی نمایانگر عدم موفقیت برنامه‌های دولت در عرصه صنعت استان است که بعید به نظر می‌رسد در سال آخر دولت روحانی نیز اتفاق و گشایشی خاصی برای صنایع استان رخ دهد.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار