مدیرکل امنیتی ،انتظامی استانداری ایلام؛
مدیرکل امنیتی ،انتظامی استانداری ایلام تا زمانیکه میزان تلفات ناشی از انفجار انواع مین و گلوله های عمل نکرده در اراضی استان به صفر نرسد، پایان پاکسازی را اعلام نخواهیم کرد.
کد خبر: ۲۶۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶ 18 July 2016

مدیرکل امنیتی،انتظامی استانداری ایلام تازمانیکه میزان تلفات ناشی ازانفجار انواع مین وگلوله های عمل نکرده دراراضی استان به صفرنرسد،پایان پاکسازی را اعلام نخواهیم کرد.


به گزارش تابناک ایلام؛علی نجات سلیمانی اظهار کرد: یک میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی استان ایلام در شهرستان های مهران و دهلران با توجه به اینکه بطور مستقیم درگیر جنگ بوده اند، در دوران دفاع مقدس آلوده به انواع مین ها ، ضایعات جنگی و گلوله های عمل نکرده شده است.

وی افزود: 900 هزار هکتار از این مقدار در شهرستان مرزی دهلران و 800 هزار هکتار نیز در مهران قرار دارد.

مدیرکل امنیتی ، انتظامی ایلام یادآور شد: عملیات پاکسازی سطحی پس از پایان جنگ تحمیلی در این استان آغاز شده و تاکنون تمامی این مناطق از وجود مواد منفجره پاک شده اند ولی بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در محدوده حدود پنج هزار هکتاری برای اطمینان یافتن از فعالیت های صورت گرفته باید بازنگری صورت پذیرد.

سلیمانی ادامه داد: مناطقی که باید در پاکسازی مورد بازنگری قرار گیرند، شامل بستر رودخانه های فصلی و دائمی ، زمین های آبرفتی و کانال های زمان جنگ هستند.

وی تاکید کرد: عملیات پاکسازی سطحی بطور معمول در محدوده 30 تا 50 سانتی متری زمین صورت می گیرد، ولی در مکان هایی که قرار است طرح های صنعتی و تولیدی اجرا شود، باید سطح پاکسازی به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی به 80 سانتی متر افزایش یابد که در منطقه ویژه و آزاد تجاری مهران باید این موضوع لحاظ شود.

مدیرکل امنیتی ، انتظامی استانداری ایلام با اشاره به اینکه عملیات مین زدایی در زمین های استان ایلام با همکاری مرکز مین زدایی کشور و بخش خصوصی در جریان است، اضافه کرد: تاکنون در جریان پاکسازی مناطق آلوده به مین استان ایلام 39 شهید و 163 جانباز تقدیم شده است.

سلیمانی گفت: رژیم بعث عراق در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی علیه ایران اسلامی به صورت منظم اقدام به کاشت مین نکرده بود و طرح و نقشه خاصی نیز در اختیار کشورمان به منظور پاکسازی قرار نداده است ، همین موضوع باعث شده در هنگام وقوع بارندگی برخی از مین ها از بستر رودخانه ها و زمین های آبرفتی جابجا شده و خطراتی را برای مردم ساکن در منطقه بویژه کشاورزان و دامداران بوجود آورد.

وی اظهار کرد: تا زمانیکه میزان تلفات ناشی از انفجار انواع مین و گلوله های عمل نکرده در اراضی استان به صفر نرسد، پایان پاکسازی را اعلام نخواهیم کرد.

مدیرکل امنیتی ، انتظامی استانداری ایلام اولویت های این استان در سال 95 را به منظور بازنگری در پاکسازی آلوده در شهرستان دهلران در سطح یک هزار و 500 هکتار از منطقه دویرج ، 22 هکتار از منطقه نهر عنبر و 995 هکتار از بستر رودخانه دویرج اعلام کرد.

سلیمانی افزود: مناطق زعفرانیه به وسعت 444 هکتار ، کله قندی 79 هکتار ، میمک تا هلاله شمالی 400 هکتار و در منطقه کولگ به وسعت 100 هکتار نیز در شهرستان مهران برای بازنگری در پاکسازی مناطق آلوده به مین تعیین شده است.

ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق در دوران دفاع مقدس جبهه میانی مقاومت و نبرد با دشمن بعثی محسوب می شد.

استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس بیش از 2 هزار و 800 شهید، 11 هزار جانباز و 332 آزاده تقدیم اسلام کرده است. /ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار